فاطمیه را در روضه و اشک محدود نکنیم


فاطمیه را در روضه و اشک محدود نکنیم

حجت الاسلام والمسلمین کمالی گفت: در ایام فاطمیه نباید به یک روضه و گریه بسنده کنیم و باید سجایای اخلاقی و اجتماعی حضرت زهرا(س) را بیش از پیش مورد توجه و تاکید قرار دهیم.

به گزارش خبرنگار گروه قرآن و معارف خبرگزاری شبستان، فاطمه(س) مشهور به فاطمه زهرا (۵ بعثت -۱۱ق)، دختر پیامبر اسلام(ص) و خدیجه کبری(س) و همسر امام علی(ع) است. او یکی از پنج‌تن آل‌عبا (اصحاب کساء) است که شیعیانِ دوازده امامی آنها را معصوم می‌دانند. امام دوم و سوم شیعیان، زینب(س) و ام‌کلثوم از فرزندان او هستند. زهرا، بَتول، سیدة نساء العالمین از القاب وی و اُمّ اَبیها کنیه مشهور او است. فاطمه، تنها زن همراه پیامبر(ص) در روز مباهله با مسیحیان نجران بوده است. سوره کوثر، آیه تطهیر، آیه مودت و آیه اطعام و احادیثی چون حدیث بَضعه در شأن و فضیلت فاطمه نازل و نقل شده‌اند. در روایات آمده است که پیامبر(ص)، فاطمه(س) را برترین زن در دو عالم معرفی کرده و خشم و خشنودی او را خشم و خشنودی خداوند دانسته است.

با توجه به آغاز دهه اول فاطمیه و جایگاه و شأن حضرت فاطمه زهرا (س) خبرنگار گروه قرآن و معارف خبرگزاری شبستان گفت و گویی با حجت الاسلام و المسلمین «حسن کمالی» استاد حوزه و دانشگاه انجام داده است که در ادامه می خوانید.

درباره نقش تربیتی و تاریخی حضرت فاطمه زهرا (س) توضیح بفرمایید؟

باید این لغت معنا و تفسیر شود وقتی می گوییم «بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ . إِنَّا أَعْطَیْنَاکَ الْکَوْثَرَ. فَصَلِّ لِرَبِّکَ وَانْحَرْ. إِنَّ شَانِئَکَ هُوَ الْأَبْتَرُ» دشمنان پیامبر (ص) همه ابتر و دم بریده و نقاص هستند اما سادات حسینی، سادات حسنی و خاندان پیامبر و دودمان حضرت فاطمه زهرا (س)، امامان معصوم به دنیا آمدند و حجت خدا روی زمین از دامن حضرت فاطمه (س) رشد کرده است. نهمین فرزند امام حسین (ع) منجی عالم بشریت حضرت مهدی (عج) است. رهبر و امام عزیز ما می فرماید افتخار می کنیم که فاطمه زهرا (س) از ما است و مهدی آل محمد (عج) از این دودمان می باشد.

نقش تربیتی و تاریخی حضرت زهرا (س) را که زندگی با آبرو، فرهنگ و هدف عجین کرده و مهدی فاطمه (عج) که همه عالم قبولش دارند از نسل حضرت فاطمه زهرا (س)، نسل پیامبر و امیرالمومنین است؛ این موضوع باید در رسانه ها مطرح شود و بیشتر به آن پرداخته شود چرا که حضرت زهرا (س) هم الگوی امامت دارد و هم الگوی نبوت، جهادی و سیاسی دارد. همچنین دارای الگوی تربیتی است. حضرت فاطمه (س) ابعاد گوناگونی دارد. حجت کبری است و حجت الله است. در نزد خدا هم حجت است. خدا نیز به حضرت زهرا (س) افتخار می کند. پیامبر، امیرالمومنین و امام زمان نیز به بزرگ بانوی تاریخ افتخار می کنند.

با توجه به شرایط آن زمان، نحوه فعالیت حضرت فاطمه زهرا (س) در عرصه سیاسی چگونه بود؟

حضرت فاطمه (س) در حوزه سیاسی، سیاستمدار زمان است. یک انسان بی نظیری است که زمان شناس بوده، زمان را درک کرده و شناخته است، همسرش را درک کرده است این در حالی است که امروزه بسیاری از زنان، همسرانشان را درک نمی کنند. امام علی (ع) در امر اجتماعی ولایت دارد و باید به وی احترام بگذارند و به وظایف خود در همسرداری دقت کرده و مطیع همسر باشد. این الگو را از چه کسی باید بردارند؟ از حضرت خدیجه پس از وی از فاطمه بنت اسد بعد از ایشان از حضرت زهرا (س) که در مکتب مادرش حضرت خدیجه رشد و تربیت یافته است. همان طور که حضرت خدیجه باعث رشد و تعالی و عظمت پیامبر شد، حضرت زهرا نیز موجب رشد و تعالی و عظمت مولا علی (ع) شده است.

حضرت فاطمه زهرا (س) در دفاع و حمایت از جایگاه ولایت و امامت چگونه نقش آفرینی می کردند؟

این خانه داری حضرت زهرا است که حضرت مولاامیرالمومنین(ع) در کمال آرامش و امنیت هم بعد حکومتی خود را حفظ کرده و هم بعد نظامی خود و هم بعد اجتماعی – سیاسی خود را به برکت حضرت زهرا (س) حفظ کرده است. این دو بزرگوار با هم چفت هستند همدیگر را درک می کنند می بینند و به هم نظاره می کنند. امروزه ممکن است بسیاری از همسران همدیگر را نبینند و آن بعد عاطفی و محبت بین آنها نباشد این در حالی است که حضرت زهرا (س) آنقدر بعد عاطفی را به حضرت علی (ع) نمودار و جلوه می کند که در شب عروسی لباس عروس خود را به یک دختر یتیم می بخشد و غذای سر سفره را به مسکین، فقیر و اسیر می دهد. این کارهای عاطفی که ایشان انجام می دهد در آیه هل اتا آمده است، آیه ای که برادران اهل سنت و هم علمای امامیه قبول دارند و مفسران اهل سنت بسیار زیبا بیان کرده اند که حضرت فاطمه همه سفره و غذای افطاری خود را به یتیم، فقیر و مسکین و آبرومند ایثار کرد و آیه «وَ یُطْعِمُونَ الطَّعامَ عَلى‏ حُبِّهِ مِسْکیناً وَ یَتیماً وَ أَسیراً»در شان حضرت زهرا (س) نازل شده است.

مرحوم طنطاوی و بسیاری از علمای اهل سنت به این موضوع اشاره دارند حتی علمای اهل سنت این مقام و منزلت حضرت فاطمه را نوشته اند. ما در ایام فاطمیه نباید به یک روضه و گریه بسنده کنیم و باید سجایای اخلاقی و اجتماعی حضرت را بیش از پیش مورد توجه و تاکید قرار دهیم.

حضرت زهرا (س) ظلم ستیز و عدالت محور بوده، مرکز و کانون تربیت و مرکز و کانون عاطفه بوده است. اقیانوسی از ادب در مواجهه با امیرالمومنین علی (ع) است. اگر این وجه تربیتی و اخلاقی ادب و تربیت را در جامعه زنده کنیم امروز بسیاری از این طلاق ها به آشتی و صلح تبدیل می شود. اگر این موضوع زنده شود که حضرت علی (ع) چقدر به حضرت فاطمه احترام می گذاشت و وی را به عنوان الگو و یک شخصیت وارسته نگاه می کرد به همسر خود به عنوان یک فرد الگو و وارسته نگاه می کند و شخصیت زن را حفظ می کنند و شخصیت مادر را در خانه حفظ می کنند. اگر کانون خانواده را به سمت وفاق بیاوریم، این یک اصل تربیتی است. حضرت علی (ع) با حضرت فاطمه وفاق داشت و چند فرزند بی نظیر به عالم اسلام تقدیم کردند. حضرت امام حسن، حضرت امام حسین، حضرت زینب کبری و ام الکلثوم چهار فرزند الگو و نمونه هستند در بعد تربیتی خانوادگی حضرت زهرا که دانشمندان و بزرگان عالم باید سال ها فکر و اندیشه کنند و کتاب بنویسند تا حقیقت زندگی مظلومانه و بزرگ منشی حضرت زهرا را کشف کنند. هنوز این کوثر را کشف نکرده اند. کوثر به معنای کثرت بی حد و اندازه و به معنای برکت و شریعت است.

حضرت فاطمه زهرا (س) در مواجهه با پدر گرامی شان حضرت محمدمصطفی (ص) چگونه رفتاری داشتند؟

آیت الله ابراهیم امینی (ره) کتاب بسیار ارزشمندی به نام «بانوی نمونه اسلام» نوشته است. آیت الله امینی در این کتاب درباره مسایل خانوادگی و شخصیتی حضرت زهرا (س) مطالب زیادی بیان کرده است. سیره حضرت زهرا احترام به پدر است تا جایی که نبی معظم و خاتم انبیا فرمود پدر فدای تو شود. این از جمله های بسیار عاطفی و زیبای حضرت زهرا است. پیامبر اسلام(ص) به وجود حضرت زهرا افتخار می کند و می فرماید فاطمه پاره تن من است. توجه به این مسایل امروزه کم شده است یا آنجا که می گوید غضب حضرت زهرا، غضب پیامبر و غضب خدا است و هر کس فاطمه را اذیت کند، خدا و رسول خدا را اذیت کرده است. ببینید چقدر قضیه عاطفی است و بین پدر و دختر آنچنان روابط خوبی وجود دارد و آنچنان زیبا و جالب و بسیار درخشان است. ادب و احترامی که حضرت فاطمه به پدر و نبوت می گذارد در حقیقت می خواهد شاخه نبوت را زنده نگه دارد و باید روی این مسئله بسیار کار شود.

احترام گذاری و حرمت داری حضرت زهرا (س) نسبت به پدر و مادر به قدری است که حضرت محمد می فرماید همانا خدا خمشگین می شود به خشم حضرت فاطمه و خشنود می شود به رضایت حضرت فاطمه. این گوهر بانو و خانم بزرگ چه مقامی بالایی دارد که در عالم آفرینش و خلقت مورد توجه خدا و رسول خدا است.

حضرت فاطمه (س) در جایگاه همسری و مادری چگونه به وظایف خود عمل می کردند؟ چگونه باید ایشان را به عنوان الگوی زنان عالم معرفی کنیم؟

مسئله بعدی مسئله همسرداری وی است. ادبی که حضرت زهرا (س) به مولا امیرالمومنین (ع) داشته و احترامی که می گذارد. کوچکترین انتقاد، گله و شکوه ای از همسر خود نمی بینیم. این همسرداری توام با عطوفت و مهربانی و دفاع از امیرالمومنان و دفاع از نام علی، صفات علی و مکتب امیرالمومنین است. تنها بانویی که در آغاز دشمنی شدید دشمنان پشتیبان حضرت علی (ع) بود یعنی یک همسر قهرمان؛ همسری که در حد خانه و زندگی و کارهای روزمره محدود نمی شود. پس از رحلت پیامبر وقتی می بیند مولا علی مظلوم و تنها مانده است در نیمه شب به همراه حسن و حسین به در خانه معاذ بن جعفر کسی که 25 سال در رکاب پیامبر بوده، می رود. وقتی جعفر سوال می کند شمشیر خلیفه بالای سر من است این وقت شب برای چه آمده ای حضرت فاطمه می فرمایند من فاطمه دختر پیامبر هستم مرا نمی شناسی معاذ بن جعفر. چرا علی را تنها گذاشته اید و به مسجد نمی آیید، چرا در راه دین ثابت قدم نیستید، من فاطمه هستیم و این دو بچه فرزندان برومند من حسن و حسین هستند، شما اینها را نمی شناسید؟ چرا در خانه نشسته اید و نمی آیید از حق دفاع کنید و چرا نمی آیید از مظلوم دفاع کنید؟ از این حرکت حضرت زهرا نتیجه می گیریم که ایشان ظلم ستیز بوده است، بنابراین حضرت فاطمه زهرا (س) را نباید در اتاق در بسته خلاصه کنیم و در یک درب سوخته و پهلوی شکسته محدود کنیم البته اینها واقعیت هایی که در تاریخ وجود دارد اما نباید حضرت زهرا (س) را به عنوان یک زن عادی معرفی کنیم بلکه ایشان یک زن وظیفه شناس، مکتب شناس، اسلام شناس و حامی اسلام، قرآن و ولایت است. حضرت فاطمه (س) خطاب به مردم می فرماید مگر شما در غدیر نبودید که پیامبر دست علی را گرفت و گفت من کنت مولاه فهذا علی مولاه (هر کس که من مولای او هستم، علی نیز مولای اوست) که این اقدام بیانگر آن است که حضرت فاطمه از امامت و ولایت دفاع می کند.

پایان پیام/47

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه قرآن و معارف

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


انواع فونت و متن بسم الله الرحمن الرحیم برای بیو اینستا