از بازسازی مناطق زلزله زده تا اعزام ناوشکن الوند به ماموریت اقیانوسی


از بازسازی مناطق زلزله زده تا اعزام ناوشکن الوند به ماموریت اقیانوسی

استانها - ایرنا - خبرنگاران ایرنا 28 آذرماه نسبت به پوشش رویدادها و تولید محتوا اقدام کردند که از مهمترین آنها می‌توان به واکنش‌ها به لایحه بودجه سال 1401، طرح‌های توسعه‌ای خودروسازان، روند بازسازی مناطق زلزله‌زده در کوهرنگ و الحاق بالگرد و ناوشکن الوند به نیروی دریایی اشاره کرد.

به گزارش گروه اخبار استانهای ایرنا، امروز خبرنگاران ایرنا در استانهای مختلف سوژه های مهمی را به عنوان مطالبات مردم و در حوزه‌های اقتصادی، صنعتی، اجتماعی و گردشگری پیگیری کردند که از جمله این گزارشها می‌توان به "کشتار قوهای سرخرود؛ یک ادعا و چند ابهام"، "بودجه ۲۴هزارمیلیاردتومانی؛ارمغان دولت مردمی برای پیشرفت آذربایجان‌غربی"، "رونق اقتصاد و اشتغال گلستان با توسعه شرکتهای تعاونی"، "شُو چِله؛ سپری کردن سرما با گرمای کرسی" و "منطقه آزاد تجاری اردبیل،یک بستر و چند رویا" اشاره کرد.

همچنین گروه استانهای ایرنا در گزارشی به تازه‌ترین وضعیت راه‌ها در پی بارش برف و باران در استان‌ها پرداخت. در این گزارش با استناد به اطلاعات مرکز مدیریت راه‌های کشور از بارش برف و باران در جاده‌های ۱۴ استان کشور از جمله در در برخی از محورهای استان‌های تهران، آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، اردبیل، مازندران، زنجان، اصفهان و چهارمحال و بختیاری، وضعیت راه‌ها و جاده‌های این استانها مورد بررسی قرار گرفته است.

این گروه در گزارش دیگری به بیان آخرین وضعیت شیوع ویروس کرونا در ایران پرداخت که در مقدمه این گزارش آمده است: هرچند کاهش تلفات روزانه کرونا و به صفر رسیدن تعداد شهرهای قرمز و نارنجی خبر خوبی است، اما ورود سویه جدید کرونا به نام اومیکرون به کشور زنگ‌ خطر را به صدا درآورده و اهمیت واکسیناسیون علیه این ویروس و رعایت پروتکل های بهداشتی را افزایش داده است.

معاون وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز که به منظور شرکت در آیین تکریم و معارفه مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان بوشهر به این استان سفر کرده است تاکید کرد که کار در حوزه فرهنگی در اولویت قرار دارد. این مقام دولتی همچنین در گفت وگو با خبرنگار ایرنا تمرکز زدایی را به عنوان یکی از اولویت های جدی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی دانست.

از بازسازی مناطق زلزله زده تا اعزام ناوشکن الوند به ماموریت اقیانوسی

معاون وزیر بهداشت و رییس سازمان غذا و دارو هم که میهمان مردم اهواز است از نگاه ویژه وزارت بهداشت به این استان خبر داد و گفت که استان خوزستان یکی از قطب‌های مهم در بحث غذا و دارو است.

"۲۰۰ مدرسه استثنایی در کشور کلنگ زنی یا افتتاح شده است"، معاون وزیر آموزش وپرورش و رییس سازمان آموزش وپرورش استثنایی با اعلام این خبر در بندرعباس خاطرنشان کرد که براساس آمایش سرزمینی ۲۱۰ مدرسه استثنایی در کشور برای رسیدن به حداقل استاندارد آموزشی مورد نیاز است.

امروز همچنین مانند روز گذشته واکنش‌ برخی نمایندگان مجلس شورای اسلامی به لایحه بودجه ۱۴۰۱، ارائه شده توسط رییس جمهور ادامه داشت. روح الله حضرت‌پور نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی با حمایت از اقدام دولت سیزدهم در حذف ارز ترجیحی ۴۲۰۰ تومانی در بودجه سال آینده، گفت که روش فعلی توزیع این نوع ارز فسادآور است که این موضوع در لایحه بودجه سال آینده رفع شده است. کمال علیپور نماینده مردم شهرستان‌ قائمشهر در مجلس هم تاکید کرد که افزایش اختیارات استان ها در مسایل اقتصادی از ویژگی بودجه ۱۴۰۱ است.

سید سلمان ذاکر دیگر نماینده ارومیه در قوه مقننه نیز در ارتباط با این لایحه گفت که تمرکززدایی واقعی مهمترین وجه تمایز بودجه ۱۴۰۱ است. همچنین محسن زنگنه نماینده شهرستان تربت‌حیدریه نیز یادآور شد که هدف دولت در بودجه ۱۴۰۱ رشد اقتصادی هشت درصدی است.

از بازسازی مناطق زلزله زده تا اعزام ناوشکن الوند به ماموریت اقیانوسی

خبرنگار مشهد هم به نقل از قاضی زاده هاشمی نماینده مردم فریمان در مجلس اعلام کرد که مجلس از طرح‌های توسعه‌ای خودروسازان حمایت می‌کند. وی که از خط تولید "وانت آریسان" شرکت ایران خودرو خراسان بازدید می کرد، ارتقای این خودرو را عامل مهمی برای پیشرفت منطقه دانست.

معاون بنیاد شهید و امور ایثارگران هم در گفت وگو با خبرنگار ایرنا در ایلام خبر داد که ۱۰ درصد اشتغال هر استانی به ایثارگران تعلق می‌گیرد. به گفته این مقام دولتی همچنین در سفرهای استانی رییس جمهور مقرر شده حداقل پنج درصد از مسکن های تولیدی مرتبط با قانون جهش تولید مسکن به ایثارگران اختصاص یابد.

مدیرعامل بورس کالا نیز که برای شرکت در شورای گفت و گوی دولت و بخش خصوصی استان مرکزی به اراک سفر کرده است، گفت که ۴۹ میلیون تن انواع کالا در بورس ایران معامله شد. ارزش این میزان معامله ۵۰۰ هزار میلیارد تومان است.

همچنین از اصفهان خبر رسید که سامانه دوم آب‌رسانی اصفهان دهه فجر سالجاری به بهره برداری می‌رسد. معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری اصفهان با اعلام این خبر تاکید کرد که با بهره برداری از این سامانه، به پایداری نسبی مناسبی در تامین آب آشامیدنی اصفهان و شماری از شهرهای استان خواهیم رسید.

از بازسازی مناطق زلزله زده تا اعزام ناوشکن الوند به ماموریت اقیانوسی

"همنشینی خوشنویسی با معماری در مسجد جامع عتیق اصفهان" هم عنوان فیلمی است که توسط مرکز ایرنا در اصفهان تهیه شده است. مسجد جامع عتیق اصفهان نمونه‌هایی ارزشمند از خوشنویسی در دل معماری ایرانی را به نمایش می‌گذارد و از این رو علاوه بر موزه معماری، به موزه خوشنویسی نیز شهره است. به تازگی خوشنویسی ایرانی به ثبت جهانی رسیده است. این فیلم را می‌توانید در زیر ببینید:

مدیرکل دامپزشکی استان مرکزی نیز از تلف شدن ۶۰۴ بال پرنده مهاجر در تالاب میقان اراک خبر داد. به گفته وی علت آن، شیوع بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان است.

امروز همچنین خبرنگار ایرنا در تبریز به نقل از علیرضا منادی رییس کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس اعلام کرد که ۲۴ زبان محلی به عنوان میراث ایرانیان در حال انقراض است. به گفته وی، در اصل ۱۵ قانون اساسی کشور عزیزمان تصریح شده که زبان رسمی ایران فارسی است، اما در کنار تدریس زبان فارسی، تدریس زبان های محلی نیز آزاد است.

مرکز ایرنا در شهرکرد هم گزارش تصویری از روند بازسازی مناطق زلزله زده کوهرنگ چهارمحال و بختیاری منتشر کرد. این گزارش به عملیات آوار برداری و بازسازی خانه‌های روستایی تخریب شده از سوی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی در این منطقه می‌پردازد. گزارش تصویری این اقدامات را می‌توانید اینجا ببینید.

از بازسازی مناطق زلزله زده تا اعزام ناوشکن الوند به ماموریت اقیانوسی

کمیسر عالی سازمان ملل متحد در امور پناهندگان هم در بازدید از روند عملیات ساخت اردوگاه اسکان موقت پناهندگان در نیاتک زابل تاکید کرد که همکاری سخاوتمندانه ایران در پناه دادن به مردم افغانستان ستودنی است. فلیپو گراندی خاطرنشان کرد که برای ساخت یک سایت در نیاتک ۱۱ میلیون دلار اعتبار در نظر گرفته شده که بیش از نیمی از آن از سوی کمیسار عالی سازمان ملل متحد تامین شده است.

خبرنگار ایرنا در بندرعباس نیز خبر داد که بالگرد، هواپیمای بال ثابت و هواناو به نیروی دریایی ارتش پیوستند. در این مراسم امیر دریادار حبیب‌الله سیاری رییس ستاد و معاون هماهنگ کننده ارتش تاکید کرد که نداجا برای نشان دادن اقتدار ایران در عرصه جهانی تلاش می کند. به گفته وی نداجا امنیت اقتصادی کشور را تامین کرده است. امروز همچنین ناوشکن الوند و چهار فروند زیردریایی به نیروی دریایی ارتش پیوست.

از بازسازی مناطق زلزله زده تا اعزام ناوشکن الوند به ماموریت اقیانوسی

فرمانده نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران هم در این مراسم عنوان کرد که ناوشکن الوند به اولین ماموریت طولانی اقیانوسی اعزام می‌شود. به گفته وی این ماموریت آموزشی، اطلاعاتی و عملیاتی است و بنا شده ناوشکن الوند در یک رزمایش مرکب حضور داشته باشد.

از سنندج هم خبر رسید که حکم اعدام عضو گروهک تروریستی در کردستان‌ اجرا شد. حیدر قربانی عضو گروهک معاند دموکرات به اتهام بغی و مشارکت در قتل سه نفر از شهروندان امروز اعدام شد.

رئیس گمرک بندر اروندکنار نیز اعلام کرد که نخستین محموله ترانزیتی از اوکراین وارد بندر اروندکنار آبادان شد. ارزش محموله ترانزیتی ۱۷ میلیارد ریال است. این محموله برای ترانزیت خارجی به کشور کویت وارد گمرک اروندکنار شد.

خبرنگار ایرنا در کرج هم در خبری به نقل از رییس موسسه تحقیقات دام وزارت جهاد کشاورزی، تاکید کرد که ذخایر ژنتیکی دامی کشور نیازمند مراقبت و صیانت هستند. وی در نشست خبری مشترک موسسه تحقیقات علوم دامی و انجمن حفاظت از اسب کاسپین افزود که اگر از علم و دانش برای حفظ ذخایر ژنتیکی استفاده کنیم ضمن حفظ آن ها مزایای اقتصادی برای کشور و منطقه خواهد داشت. مدیرعامل انجمن اسب کاسپین هم در این نشست پیشنهاد داد که اسب کاسپین ایرانی به عنوان یک اثر ناملموس ملی در یونسکو ثبت شود. طبق آمار از ۲ هزار راس اسب کاسپین موجود در جهان ۳۰۰ راس آنها در ایران است.

از بازسازی مناطق زلزله زده تا اعزام ناوشکن الوند به ماموریت اقیانوسی

مرکز ایرنا در بوشهر هم در خبری اعلام کرد که ۱۶۰ فروند شناور صیادی در آب‌های استان بوشهر توقیف شدند. فرمانده یگان حفاظت منابع آبزیان شیلات استان بوشهر با تایید این خبر خاطرنشان کرد که در این ارتباط پنج هزار و ۱۲۱ کیلوگرم میگو و سه هزار و ۶۴۱ کیلوگرم ماهی از این شناورها کشف شده است.

رییس کل دادگستری استان خراسان شمالی نیز از بازداشت مدیرعامل یکی از شرکت های تعاونی شهرستان اسفراین به اتهام احتکار ارزاق و اخلال عمده در توزیع مایحتاج عمومی خبر داد.

معاون سازمان راهداری هم که به منظور شرکت در مراسم هفته حمل و نقل و رانندگان در مشهد به سر می‌برد اعلام کرد که ۴۰۰ دوربین پلاک خوان جدید در جاده‌ها فعال می‌شود.

از بازسازی مناطق زلزله زده تا اعزام ناوشکن الوند به ماموریت اقیانوسی

همچنین مدیرعامل آبفای کشور که به خوزستان سفر کرده است از ایستگاه‌های پمپاژ اهواز دیدن کرد. وی در پی ادامه دار شدن بارندگی‌ها در خوزستان و ثبت بیش از ۱۰۰ میلیمتر بارندگی در برخی شهرهای این استان، با سفر به این استان آخرین وضعیت آب گرفتگی معابر اهواز و شهرهای مختلف استان را از نزدیک بررسی کرد.

سعید محمد مشاور رییس جمهوری و دبیر شورای عالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی که در ارومیه به سر می‌برد تاکید کرد که منابع درآمدی منطقه آزادماکو پاسخگوی محرومیت زدایی منطقه نیست.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سمنان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


رابطه جنسی زیر دوش آب در حمام با همسر خوب است یا بد؟