بارندگی‌های اخیر از خشک شدن 3 تالاب‌ نقده جلوگیری کرد


بارندگی‌های اخیر از خشک شدن 3 تالاب‌ نقده جلوگیری کرد

ارومیه- ایرنا- رییس اداره حفاظت محیط زیست نقده گفت: حجم آب موجود در تالاب‌های‌ حسنلو، درگه سنگی و سلدوز این شهرستان رو به خشک شدن بود ولی بارندگی‌های اخیر از خشک شدن کامل این تالاب‌ها جلوگیری کرد.

اکبر محمدیان روز سه‌شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با اشاره به اینکه ظرفیت آب تالاب‌های نقده مناسب بوده و این امر تاثیر زیادی در اکوسیستم منطقه داشته است، افزود: این بارندگی‌های اخیر ۳۰ درصد در حجم آب ورودی به تالاب‌های موجود تاثیر گذاشته است.

وی اظهار داشت: حجم آب موجود در تالاب‌های‌ حسنلو، درگه سنگی و سلدوز این شهرستان با بارندگی‌های اخیر به حدود چهار میلیون مترمکعب رسیده است.

رییس اداره حفاظت محیط زیست نقده گفت: جلوگیری از خشک شدن تالاب و حفظ پهنه آبی و حفاظت از پرندگان آن از اهداف مهم آبگیری تالاب ها به شمار می‌رود.

محمدیان افزود: یکی از ویژگی‌های اصلی تالاب‌های این شهرستان، سیل بند بودن آنهاست که در مواقعی که سیل اتفاق می‌افتد، تالاب‌ها به دلیل ارتفاع کم از وقوع سیل تاحدود زیادی جلوگیری کرده و آب را در خود ذخیره می‌کنند.

وی اضافه کرد: افزایش تخم گذاری و جوجه آوری پرندگان بومی و مهاجر در این تالاب‌ها از مهم‌ترین مزایای آنهاست.

وی تاکید کرد: هر قدر آب در این محیط‌ ها بیشتر باشد مهاجرت و تخم گذاری پرندگان افزایش پیدا می‌کند و این امر باعث افزایش جذب گردشگر و محقق به این مناطق می‌شود.

به گزارش ایرنا، نقده با بیش از ۱۷ تالاب فصلی، نیم فصلی و دائمی پناهگاه مناسبی برای حیوانات وحشی محسوب می‌شود؛ از میان این تعداد پنج تالاب در قالب سه سایت در کنوانسیون رامسر به عنوان زیستگاه جهانی شناخته می‌شود.

تالاب‌های بین‌المللی و فصلی نقده با پوشش گیاهی و نیزاری و شرایط مساعد زیست محیطی، همواره به عنوان یکی از مراکز مهم مهاجرت، تخم گذاری و جوجه آوری پرندگان آبزی و کنار آبزی در جهان به شمار می‌رود.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه آذربایجان غربی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود آهنگ ذوقم وه یه که بیای بشنوم دنگ صدات