از حریق در جنگل‌های شمال تا رونمایی از نخستین موتور دریایی بومی


از حریق در جنگل‌های شمال تا رونمایی از نخستین موتور دریایی بومی

استانها - ایرنا - خبرنگاران ایرنا 30 آذرماه نسبت به پوشش رویدادها و تولید محتوا اقدام کردند که از مهمترین آنها می‌توان به بهره‌برداری از نخستین موتور دریایی ایرانی، مهارت آموزی سربازان، گسترش آتش در پارک ملی گلستان و منابع طبیعی نوشهر، صادرات به ترکمنستان و آخرین وضعیت کرونا اشاره کرد.

به گزارش گروه اخبار استانهای ایرنا، امروز گزارش‌ها و محتوای خبری خبرنگاران ایرنا در سراسر کشور رنگ و بوی یلدایی به خود گرفته بود. یلدا که ریشه در فرهنگ ایرانی دارد، با دقت نظر خبرنگاران زیر ذره بین قرار گرفت و با موضوعات اجتماعی هم پیوند خورد و منتج به تهیه گزارش‌هایی شد که از جمله آنها می توان به "غیبت ماهیان دریایی از سفره یلدایی مازندرانی‌ها"، "افسانه‌های آذربایجان و حکایت شب یلدا" و "نجابت یلدای همدان در جسارت گرانی" اشاره کرد.

امروز همچنین خبرنگاران مراکز در استانهای مختلف سوژه های مهمی را نیز به عنوان مطالبات مردم پیگیری کردند که گزارش‌هایی با عناوین "حال ناخوش صنایع دستی گلستان از چالش نیازها و حمایتها تا صادرات"، "دغدغه اعتیاد در مازندران؛ از افزایش خرده‌فروشی مواد تا مصرف قرص کدئین"، "احیای مجدد پیوند مغز استخوان در اصفهان پس از ۳۰ سال تعطیلی"، "پلاسکویی دیگر بیخ گوش جمعه بازار یاسوج" از جمله آنها است.

گروه استانهای ایرنا نیز در آخرین روز پاییز از سال ۱۴۰۰ و در گزارشی به بیان آخرین وضعیت شیوع ویروس کرونا در ایران پرداخت که در مقدمه این گزارش آمده است: ورود سویه اومیکرون به کشور و شناسایی اولین فرد مبتلا با دورهمی‌های شب یلدا گره خورده و نگرانی‌ها در رابطه با شیوع بیشتر این نوع از ویروس کرونا را افزایش داده است، موضوعی که اگر جدی گرفته نشود باید در روزهای آینده به استقبال موج ششم برویم.

امروز از بوشهر هم خبر رسید که سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رئیس جمهور وارد این شهر شده است. وی که برای رونمایی از اولین موتور دریایی بومی به این شهر سفر کرده است در بدو ورود به فرودگاه تاکید کرد که منطقه نوآوری وفناوری صنایع دریایی در بوشهر ایجاد می‌شود. ستاری همچنین در آئین بهره برداری از نخستین موتور دریایی دیزل ایرانی خاطرنشان کرد که نیروی دریایی ارتش امور پژوهشی را به شرکت های دانش بنیان سپرده است.

از حریق در جنگل‌های شمال تا رونمایی از نخستین موتور دریایی بومی

"رونمایی از نخستین موتور دریایی بومی ۳۶۰۰ اسب بخار ایرانی"، " افتتاح کارخانه نوآوری صنایع دریایی" و پیوست ۲ ناو موشک انداز به ناوگان نیرویی دریایی ارتش از دیگر خبرهایی است که مرکز ایرنا در بوشهر آنها را پوشش داد.

از حریق در جنگل‌های شمال تا رونمایی از نخستین موتور دریایی بومی

هاشم داداش‌پور معاون وزیر علوم نیز که به رشت سفر کرده است در آیین معارفه رییس جدید دانشگاه گیلان تاکید کرد که دانشگاه باید با تشخیص نیازهای جامعه برای رفع آنها گام بردارد. به گفته وی دانشگاه‌ها علاوه بر جامعه محوری در سطح محلی، باید در سطوح ملی همچون نظام تصمیم سازی کشور اثرگذار باشند.

معاون مطبوعاتی وزیر ارشاد هم امروز در آیین اختتامیه هفتمین جشنواره رسانه‌ای ابوذر استان همدان، تربیت نخبه‌های رسانه‌ای را نیاز کشور دانست و گفت که باید به سرعت به سمت تربیت نخبه و افراد برتر در رسانه‌ها برویم تا مراجع فکری تولید پیام برای اقشار مختلف جامعه باشند.

حمیدرضا حاجی بابایی نماینده مردم همدان و فامنین نیز که در این آیین حضور داشت یادآور شد که تقویت دولت راهکار اصلی برای حل مشکلات مردم است. وی تاکید کرد که دولت باید بتواند آسیب‌ها را ترمیم و بهبود ببخشد، اما قطعا نمی توانیم انتظار معجزه نیز داشته باشیم.

سعید محمد مشاور رییس جمهوری و دبیر شورای عالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی هم در گفت وگو با خبرنگار ایرنا در ارومیه تاکید کرد که اجرای طرح حکمرانی واحد، ظرفیت های مناطق آزاد را احیا می‌کند. وی با ابراز تاسف از عدم همکاری دستگاههای اجرایی در این مناطق برای واگذاری اختیارات به مدیران منطقه افزود: تمامی مناطق در این خصوص مشکلات دارند و نیازمند اجرایی شدن ماده ۶۵ هستیم.

طرح مثلث توسعه اقتصادی و فرهنگی در ۲ واحد تولیدی میاندوآب اجرا می‌شود. این عنوان خبری بود که دفتر مهاباد در گفت وگو با مشاور وزیر و دبیر ستاد مثلث توسعه اقتصادی و فرهنگی وزارت صمت منتشر کرد. وی در این سفر علاوه‌ بر بازدید از توانمندی‌های این واحدها، با مدیران آنها هم در خصوص اهداف بلند مدت طرح مثلث اقتصادی و فعالیت‌های اقتصادی در ایجاد کسب و کار در قالب اقتصاد روستا رایزنی کرد.

فرمانده قرارگاه مهارت‌آموزی ستاد کل نیروهای مسلح هم که در نشست شورای عالی قرارگاه مهارت آموزی نیروهای مسلح خوزستان به اهواز سفر کرده است، مهارت‌آموزی سربازان را یکی از مطالبات ملی عنوان کرد.

از گرگان نیز خبر رسید که تندباد شدید موجب گسترش آتش در پارک ملی گلستان شد. مدیرکل مدیریت بحران استانداری گلستان در گفت وگو با خبرنگار ایرنا در گرگان یادآور شد که باد شدید مانع پرواز بالگردهای آب پاش شده و علاوه بر آن، جابه جایی زمینی نیروهای عملیاتی هم به سبب خطرات ناشی از سقوط احتمالی درختان ناپایدار و خشک با احتیاط بالا و سرعت اندک انجام می شود.

از حریق در جنگل‌های شمال تا رونمایی از نخستین موتور دریایی بومی

منابع طبیعی نوشهر نیز برای اطفای حریق جنگل این منطقه تقاضای بالگرد کرد. رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری بخش کجور نوشهر با اعلام این خبر گفت که وزش شدید باد و شیب تند منطقه کار خاموش سازی آتش را مشکل کرده است. دقایق پس از این خبر هم مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری مازندران منطقه نوشهر از ورود یک فروند بالگرد برای خاموش کردن آتش عرصه جنگلی منطقه ویسر در بخش کجور این شهرستان خبر داد. مرکز ایرنا در ساری نیز خبر داد که آتش‌سوزی در عرصه‌های جنگلی گلوگاه که از صبح امروز آغاز شده و همچنان ادامه دارد.

استاندار تهران هم در گفت وگو با خبرنگار ایرنا در تهران بر ضرورت توسعه ناوگان حمل و نقل عمومی برای کاهش ترافیک تهران تاکید کرد. وی خاطرنشان کرد که تهران با سایر استان های کشور بسیار متفاوت است و حل مشکلات این کلانشهر نگاه حاکمیتی را می طلبد.

همچنین مرکز ایرنا در اصفهان با انتشار فیلمی با عنوان "حکایت یلدای امسالِ اصفهان" به افزایش قیمت‌ها در شب یلدا پرداخته است. در بخشی از مقدمه این گزارش تصویری آمده است: اصفهان در آستانه آغاز فصل زمستان، یلدای گرانی را تجربه می کند. آجیل شب یلدا، نسبت به سال گذشته، افزایش ۳۰ تا ۴۰ درصدی و میوه‌های شب یلدا، افزایش قیمت ۵۰ تا ۶۰ درصدی داشته اند.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی خوزستان هم از هدفگذاری دولت در بودجه سال ۱۴۰۱ برای رشد اقتصادی ۱۰.۵ درصدی این استان خبر داد. به گفته وی نرخ رشد اقتصادی درنظر گرفته شده در لایحه بودجه ۱۴۰۱ کل کشور ۸ درصد تعیین شده است.

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان شمالی نیز از صادرات زعفران به ارزش ۲ هزار و ۸۵۰ دلار خبر داد. کشورهای کویت، عمان، امارات متحده عربی و اندونزی مقصد این صادرات است.

مدیرکل راه و شهرسازی کردستان هم در گفت وگو با خبرنگار ایرنا در سنندج نیاز این استان را برای طرح نهضت ملی مسکن کردستان بیش از هزار هکتار زمین عنوان کرد. سهمیه استان کردستان ساخت ۸۷ هزار و ۲۳۹ واحد است که مقرر شده در طول ۴ سال ساخته شود.

از حریق در جنگل‌های شمال تا رونمایی از نخستین موتور دریایی بومی

چمران رییس شورای اسلامی شهر تهران نیز امروز در حاشیه سی و سومین جلسه شورای اسلامی شهر تهران به خبرنگاران گفت که لایحه بودجه ۱۴۰۱ شهرداری تهران تا ۱۵ دی تقدیم شورا می شود.

امروز همچنین اعضای شورای اسلامی شهر تهران هم با رای قاطع خود شهرداری را ملزم کردند تا نسبت به انتقال نمایشگاه بین المللی به مجموعه شهر آفتاب اقدام کند.

مرکز ایرنا در مشهد نیز امروز در خبری به نقل از مدیرکل گمرک لطف‌آباد درگز خبر داد که نخستین محموله صادراتی از مرز ریلی لطف‌آباد به ترکمنستان صادر شد. این محموله پس از رکودی ۲ ساله که بر اثر شیوع کرونا و تعطیلی مرز ریلی لطف‌آباد درگز حاکم شده بود، انجام شد.

از حریق در جنگل‌های شمال تا رونمایی از نخستین موتور دریایی بومی

مدیرعامل شرکت شهرک های صنعتی قزوین هم خبر داد که ۶۰ واحد تولیدی صادرات محور در شهرک های صنعتی قزوین فعال هستند. به گفته وی عمده تولیدات آنها به خارج صادر شده و ارزآوری بالایی دارند.

معاون استاندار قم نیز در آستانه سفر رییس جمهوری به استان قم گفت که بسته‌های پیشنهادی خوبی برای سفر رییس جمهوری به قم آماده شده است. وی یادآور شد که رقم تامین منابع بعد از ۲ جلسه در نهاد ریاست جمهوری برگزار شد و توافقات خوبی صورت گرفت که در سفر رییس جمهوری اعلام خواهد شد.

مراکز خرید حمایتی زرشک در خراسان جنوبی افزایش یافت. این عنوان خبری بود که مرکز ایرنا در بیرجند آن را به نقل از مدیر تعاون روستایی خراسان جنوبی منتشر کرد. بر اساس این خبر تعداد مراکز خرید در این استان از چهار مرکز به هشت مرکز افزایش یافت.

مدیر کل ثبت احوال استان مرکزی نیز در گفت وگو با خبرنگار ایرنا در اراک خبر داد که ۴۰۶ شناسنامه فرزندان حاصل ازدواج با اتباع خارجی در استان مرکزی صادر شد. این شناسنامه‌ها در راستای مشمولین ماده واحده فاقدین تعیین تکلیف تابعیت فرزندان حاصل از ازدواج زنان ایرانی با مردان خارجی مصوبِ ۲ مهرماه سال ۹۸ مجلس شورای اسلامی، صادر شده است.

از حریق در جنگل‌های شمال تا رونمایی از نخستین موتور دریایی بومی

سخنگوی پروژه واکسن رازی کووپارس موسسه تحقیقات واکسن و سرم سازی رازی نیز در گفت وگو با خبرنگار ایرنا در کرج خبر داد که پنج میلیون دز واکسن رازی کووپارس آماده تحویل به وزارت بهداشت است. پیش از این نیز پنج میلیون دز دیگر واکسن کرونا تحویل هیات امنای وزارت بهداشت شده است.

خبرنگار ایرنا در جیرفت هم در خبری اعلام کرد که در پی کشته شدن ۸ انسان در قلعه‌گنج طی ۳ ماه توسط شترها، دادستانی این شهرستان به موضوع ورود کرده است. از سوی دادستانی دستور داده شده تا شترهای اطراف جاده‌ها جمع‌آوری و ساماندهی شوند.

معاون فرهنگی، اجتماعی و گردشگری سازمان منطقه آزاد اروند هم خبر داد که نخستین پرواز مسافری از فرودگاه بین‌المللی آبادان به مقصد کویت انجام شد.

امروز همچنین گزارش‌های تهیه شده توسط مراکز ایرنا در ۳۱ استان کشور مورد بررسی قرار گرفت که بر اساس آن گزارش های سیدرضا هاشمی کرویی خبرنگار مرکز ساری با عنوان "غیبت ماهیان دریایی از سفره یلدایی مازندرانی‌هامیترا عبدالهی خبرنگار مرکز مشهد با تیتر "ارز ترجیحی؛ بودن یا نبودنزهرا زارعی خبرنگار مرکز همدان با عنوان "نجابت یلدای همدان در جسارت گرانیمیر یحیی مرتضایی مهینی خبرنگار مرکز تبریز با تیتر "افسانه‌های آذربایجان و حکایت شب یلدامهری دریکوند خبرنگار دفتر بروجرد با عنوان "پژوهش و چالش‌های پیش روفهیمه قهرمانی خبرنگار مرکز یاسوج با تیتر "پلاسکویی دیگر بیخ گوش جمعه بازار یاسوجمحدثه حیدری گرجی خبرنگار دفتر گنبد کاووس با عنوان "حال ناخوش صنایع‌دستی گلستان، از گرانی مواد اولیه تا نیاز به حمایت" و نجمه حسنی خبرنگار مرکز کرمان " «دچاربیتو خوانی» و «ماردوره» در یلدای کرمان" به عنوان مطالب برتر انتخاب شدند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه استانها

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


HPV در دوران بارداری: چه کاری می توان انجام داد؟