علایم اومیکرون در کودکان / پیک zwnj;های بعدی کرونا در کشور ما می zwnj;تواند برای کودکان آسیب zwnj;پذیری ایجاد کند


علایم اومیکرون در کودکان / پیک zwnj;های بعدی کرونا در کشور ما می zwnj;تواند برای کودکان آسیب zwnj;پذیری ایجاد کند

سلامت نیوز: دکتر علیرضا ناطقیان، متخصص کودکان درباره علایم کرونای اومیکرون در میان کودکان اظهار داشت: نگرانی بر این است که درصدی که واکسن نزده اند نگرانی را برای پیک های بعدی ایجاد می کنند چون دور همی ها و تجمع ها می تواند بیماری را به گروهی که به آنها واکسن زده نشده از جمله کودکان زیر دوازده سال انتقال بدهد و بیماری گسترش پیدا کند. به گزارش...

سلامت نیوز: دکتر علیرضا ناطقیان، متخصص کودکان درباره علایم کرونای اومیکرون در میان کودکان اظهار داشت: نگرانی بر این است که درصدی که واکسن نزده اند نگرانی را برای پیک های بعدی ایجاد می کنند چون دور همی ها و تجمع ها می تواند بیماری را به گروهی که به آنها واکسن زده نشده از جمله کودکان زیر دوازده سال انتقال بدهد و بیماری گسترش پیدا کند.

به گزارش سلامت نیوز، متن گفت وگوی شفقنا زندگی با دکتر ناطقیان را می خوانید:

-با توجه به سرعت بالای انتشار اومیکرون در برخی کشورهای جهان و ورود این ویروس به ایران چه توصیه هایی دارید و اینکه آیا کودکان بیشتر در معرض ابتلا به این ویروس هستند؟ و آیا مرگ و میر ناشی از کرونا می تواند در میان کودکان بالا باشد؟

در اکثر مطالعات عددها نشان می دهند که در برخی از مناطق در حدود ۳۰% از مبتلایان کرونای اومیکرون را کودکان تشکیل داده اند اما باید به شکلی عینی تر به این قضیه نگاه کنیم. در بسیاری از جوامع افراد سه دوز کامل واکسن را زده اند. چون بزرگسالان جامعه ایمن شده اند افراد آسیب پذیر عمدتا کودکان و نوجوانان هستند و اغلب یا به آنها واکسن زده نشده است و یا ایمن نشده و بیماری را نگرفته اند از این رو کودکان و نوجوانان جمعیتی مستعد در این وضعیت هستند و ما باید ببینیم آیا ویروس خود استعدادی خاص برای مبتلا کردن کودکان دارد یا اینکه زمینه ای به دلیل واکسن نزدن کودکان برای آنها ایجاد می شود. این یک مطلب است در مورد سوال بعدی باید بگویم بله موارد مرگ و میر وجود داشت که نه به اندازه سویه دلتا بلکه کمتر بود که در انگلستان مواردی از مرگ و میر بر اثر سویه اومیکرون بود و نمی شود به این قضیه اعتماد کرد که شرایط به همین شکل باقی بماند. ممکن است که سویه اومیکرون هم دچار تغییراتی بشود و وضعیت از این که هست شدیدتر شود. نگرانی اصلی این است که این سویه جدا از بحث افزایش تعداد موارد باز خود هم دچار تغییراتی شود و هم شیوع را بالا ببرد و هم بتواند درگیری شدیدتری در افراد ایجاد کند.

_ آیا علایمی خاصی در کرونای اومیکرون وجود دارد؟

علایم تقریبا همان علایم کرونای کلاسیک است و در کودکان بیش از هر چیزی با علایم گلودرد و تب و بیحالی و تا حدودی با سرفه های خشک و بدن درد روبرو بودیم که شاید کودکان نتوانند این علایم را به درستی به ما بگویند. علایم گوارشی هم در این بیماری شیوع قابل توجهی دارد و می تواند به صورت اسهال و استفراغ بروز کند و علایم و ناگهانی بودن آن به اندازه آنفولانزا نیست.

_ امروز وضعیت بیمارستان ها به لحاظ بستری کودکان کرونایی چگونه است؟

فعلا خوب است. در حال حاضر موارد ما بسیار کم شده و هم خود کرونا و هم عوارض آن به نسبت گذشته بسیار کاهش پیدا کرده است و امیدواریم وضعیت به همین شکل باقی بماند. این وضعیت به این بر می گردد که هم سویه اومیکرون را پیدا کنیم و هم رعایت پروتکل ها چگونه پیش برود. البته نگرانی بر این است که درصدی که واکسن نزده اند نگرانی را برای پیک های بعدی ایجاد می کنند چون دور همی ها و تجمع ها می تواند بیماری را به گروهی که به آنها واکسن زده نشده از جمله کودکان زیر دوازده سال انتقال بدهد و بیماری گسترش پیدا کند. بسیاری از خانواده ها در این مدت درگیر شده اند و به نظر می آید یکی از گروه هایی که می تواند برای پیک های بعدی در کشور ما آسیب پذیری ایجاد کند گروه سنی کودکان است.

_ به نظر شما تعطیلی مدارس با توجه به همه گیری بالای اومیکرون توصیه می شود؟

من با تعطیل شدن مکان های تجمع موافق هستم اما به نظر من امروز مدارس مشکل ما نیست چون سعی می شود با احتیاط جلو برند مشکل اصلی فضا های جمعی است که بزرگسالان ما آنجا حضور دارند و بعضا پروتکل ها رعایت نمی شود. مردم باید مثل قبل ماسک و شستشوی دست ها و ضدعفونی کردن دست ها را در بیرون از خانه رعایت کنند.

_ آیا بزرگسالی که واکسن زده می تواند بیماری را حتی بدون علایم به افراد خانه و کودکان منتقل کنند؟

کسی ادعا نکرده است که می تواند ابتلا به کرونا را با تزریق واکسن کاهش دهد. افراد می توانند ناقل فرم های خفیف و بی علامت باشند.


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته

ویژگی های افراد دو جنسه یا همان ترانس ها چگونه است ؟