مکان امن هر خانه کجاست؟


مکان امن هر خانه کجاست؟

روز پنجم دی ماه مصادف با واقعه زلزله بم در تقویم رسمی کشور روز ملی ایمنی در برابر زلزله نامگذاری شده‌است. پژوهشگاه بین المللی زلزله شناسی و مهندسی زلزله با توجه به ضرورت آگاه سازی و ارتقای فرهنگ عمومی در برابر زلزله با پیشنهاد نامگذاری این روز به عنوان «روز ملی ایمنی در برابر زلزله» فرصتی را فراهم کرد تا هر ساله با برگزاری برنامه ها و فعالیت های...

به گزارش ایسنا؛ زلزله بم به شدت ۶٫۶ ریشتر در ساعت ۵:۲۶ بامداد ۵ دی ۱۳۸۲ شهر بم و مناطق اطراف آن در شرق استان کرمان را لرزاند که به موجب آن بیش از 40 هزار تن جان باختند و ۱۰۰ درصد منازل در برخی مناطق بم تخریب شدند.
در واقع زلزله بم که به کشته و مجروح شدن بیش از ۷۰ هزار نفر از هموطنانمان منجر شد و تبعات ناگوار آن همچنان هزاران هزار نفر از بازماندگان فاجعه را آزار می دهد، قطعا یکی از تلخ ترین سوانح تاریخ معاصر ما و روزی فراموش ناشدنی در خاطره مشترک ایرانیان است.

حال برای اینکه که شاهد حوادث تلخ نشویم بهتر است این توصیه ها را بیش از پیش در ذهن داشته باشید تا بتوانید از زمان طلایی برای نجات جان خود و خانواده هایتان اقدام کنید.

کارشناس امداد و نجات جمعیت هلال احمر استان همدان بر تهیه نقشه خطر در هر خانواده تاکید کردو افزود: هر یک از خانواده ها باید قبل از وقوع زمین لرزه نسبت به تهیه نقشه خطر در خانواده اقدام کرده و نقاط امن و ناامن منزل را در نقشه مشخص کنند.

محمدرضا اعتصام در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: این نقشه باید برای تمامی اعضای خانواده توضیح داده شود همچنین نقاط امن با رنگ قرمز جانمایی شود و نقاط نا امن نیز با رنگ قرمز مشخص شود و تمامی اعضای خانواده این نقشه را باید به خاطر بسپارند و بر اساس نقشه می توانند جان خود را نجات دهند.

اعتصام با بیان اینکه نقاط امن منزل نقاطی هستند که وسایل ریزشی در آن مکان به کار نرفته باشد همچنین به شرط نبود وسایل ریزشی، راهروهای باریک در منزل بهترین نقاط برای پناه گیری هستند.

وی خاطرنشان کرد: پناه گیری در کنار پنجره ها نا امن‌ترین نقطه برای پناه گیری بوده چرا که خطر ریزش شیشه ها وجود دارد، بنابراین آموزش پناه گیری باید قبل از وقوع زمین لرزه و در حالت آرامش به تمامی اعضای خانواده صورت گیرد و جای امن برای هریک از اعضای خانواده در نظر گرفته شود که اعضای خانواده حین وقوع زلزله نسبت به پناه گیری درست اقدام کنند.

این کارشناس امداد و نجات با بیان اینکه دیوارهای منزل که به اتاق دیگر وصل شده و یا به دیوار همسایه متصل است، جای امن محسوب می شود، گفت: دیوارهای منتهی به کوچه و حیاط منازل جای مناسبی برای پناه گیری نیستند.

وی با بیان اینکه هیچ علمی تا کنون زمان وقوع زمین لرزه را پیش بینی نکرده است، تصریح کرد: باید افراد آمادگی مواجهه با این رخداد طبیعی را داشته باشند تا بتوانند بهترین واکنش را در زمان طلایی کوتاه داشته باشند که در این راستا توصیه می‌شود افراد، قبل از خواب در کنار تخت خود چراغ قوه داشته باشند چرا که هنگام وقوع زمین لرزه ممکن است با قطعی برق مواجه شوند و چراغ قوه برای ایجاد روشنایی برای مسیر خروج از منزل بسیار کمک کننده است.

اعتصام گفت: مسیر خروج از منزل از قبل طراحی شود و وسایلی که احتمال ایجاد مسدود کردن مسیر خروج را دارند در جای دیگری جاگذاری شوند.

وی ادامه داد: هنگام وقوع زمین لرزه ابتدا پنا ه گیری بوده و بعد از وقوع زمین لرزه باید اقدام به خروج از منزل کرد همچنین از قبل محل تجمع خانواده در خارج از منزل مشخص باشد تا در صورت نبود یکی از اعضای خانواده بتوان به فرد غایب کمک کرد.

اعتصام بر حفظ کردن شماره های اضطراری تاکید کردو گفت: شماره های اضطراری می توانند بسیار کمک کننده باشند.

انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه همدان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


رابطه جنسی زیر دوش آب در حمام با همسر خوب است یا بد؟