قالیباف: جهاد دانشگاهی باید پیشران تحول در بخش‌های مختلف باشد


قالیباف: جهاد دانشگاهی باید پیشران تحول در بخش‌های مختلف باشد

تهران-ایرنا- رییس مجلس شورای اسلامی گفت: موسساتی مانند جهاد دانشگاهی باید پیشران تحول در حوزه‌های فرهنگی، آموزش، هنر و پزشکی گرفته تا فنی- مهندسی و بخش‌های مختلف حمل و نقل و های‌تک باشند.

به گزارش خبرنگار سیاسی ایرنا، محمد باقر قالیباف روز یکشنبه بعد از بازدید ''نمایشگاه توانمندی‌ها و دستاوردهای جهاد دانشگاهی'' که در محل بوستان گفت و گو برگزار شد، گفت: این نمایشگاه نمادی متخصصین داخلی است و نشان می‌دهد که می‌توان با اطمینان بر نیروهای داخلی و متخصصین داخلی تکیه کرد.

وی یادآورشد: ما نیاز به فناوری خارجی داریم اما مهم این است که ما انتقال تکنولوژی و بومی‌سازی را با برندهای مهم دنیا پیگیری کنیم و این نمایشگاه ظرفیت‌های موجود در این بخش را نشان داد.

رییس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه در بخش پزشکی و سلولی انصافاً کارهای ماندگاری انجام گرفته است، ‌گفت: امروز در این بخش هم از جهت علمی در مرز علم حرکت می‌کنیم هم آن را به صورت کاربردی در محیط‌های کاری، بیمارستان‌ها استفاده می کنیم.

وی خاطرنشان کرد: ما بعضی وقت‌ها کار را برای توسعه علم و گسترش آن انجام می‌دهیم که حتماً خوب است ولی در شرایط امروز کشور در موقعیتی هستیم که باید مسئله محور حرکت کنیم

قالیباف با بیان این که امروز اقتصاد مشکل اصلی ما هست، اظهار کرد: ما سیاستگذاران باید به طور روشن اولویت‌ها و پیشران‌های اقتصادی را مشخص کنیم و بعد پروژه‌های کلان‌مان را در آن پیشران‌ها مشخص کنیم و ظرفیت‌ها را مسئله محور پای کار بیاوریم.

وی با بیان اینکه امروز در این نمایشگاه نقطه ضعف سیاستگذاران را دیدم، گفت: تکنولوژی‌ها را وارد می‌کنیم، صنعتی می‌کنیم و کارهای مربوط انجام می‌شود اما جایی که باید سرمایه‌گذاری شود، اول مشکلات است.

رییس مجلس شورای اسلامی با اشاره به نقدینگی لجام گسیخته در کشور گفت: برای سوق دادن این نقدینگی باید به فضای تولید و فضای سرمایه‌گذاری در مسئله‌های اولویت‌دار در حوزه پیشران‌ها به خصوص پروژه‌های کلان بازتعریف داشته باشیم.

قالیباف با بیان اینکه ما در دوران تحریم سرمایه‌گذاری خارجی نداریم، گفت: اگر می‌خواهیم از سرمایه داخل استفاده کنیم، باید چگونگی استفاده از این مهم را بدانیم که این از ضعف‌های کار ما است.

وی با اشاره به اهتمام مجلس در توجه مجلس به جهاد دانشگاهی اظهار کرد: تحول اقتصادی وقتی اتفاق می‌افتد که سیستم اداری و اجرایی بسیار سنگین و ناکارآمد دولتی اصلاح شود و راه آن این است که این مکانیزم سرمایه‌گذاری را به سمت نهادهای غیردولتی و بخش خصوصی سوق دهیم .

رییس مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: موسساتی مانند جهاد دانشگاهی باید پیشران تحول در حوزه‌های فرهنگی، آموزش، هنر و پزشکی گرفته تا فنی- مهندسی و بخش‌های مختلف حمل و نقل و های‌تک باشند.

قالیباف با اشاره به اقدامات بودجه ای مجلس در این زمینه گفت: من اینجا به دوستانمان در جهاد دانشگاهی و به مردم قول می‌دهم، حتماً هم در بودجه ۱۴۰۱ آن گام‌ها را برای اصلاح تکمیل‌تر می‌کنیم. بخصوص در برنامه هفتم که در ۶ ماهه اول سال آینده برای ۵ سال آینده برای کشور تنظیم می‌کنیم تا ضعف‌های این سیاست‌ها را در آن برطرف کنیم تا بتوانیم آن تحول اقتصادی را با کمک جوانان و پیشکسوتان عرصه علم و فناوری و تلاش پیش ببریم.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه مجلس

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


فال روزانه شنبه 8 اردیبهشت 1403