80 روستای خراسان شمالی نیاز به ایمن سازی دارد


80 روستای خراسان شمالی نیاز به ایمن سازی دارد

بجنورد-ایرنا- مدیرکل دفتر مدیریت بحران استانداری خراسان شمالی گفت: 80 روستای استان نیاز به انجام اقدامات و پروژه های ایمنی دارد که در این زمینه پیگیری های لازم انجام شده است.

جواد نظری روز دوشنبه به خبرنگار ایرنا اظهار داشت: پس از وقوع سیل های مخرب سال ۹۸، مطالعه روستاهای در معرض آسیب در دستور کار قرار گرفت و در این زمینه پژوهشکده سوانح طبیعی ۱۷ روستای استان را که عمدتا با مشکل رانش زمین روبه رو بودند مورد مطالعه قرار داد.

وی افزود: برای ایمن سازی این روستاها، پروژه هایی تعریف و اعتبار مورد نیاز دراختیار بنیاد مسکن انقلاب اسلامی قرار گرفت.

مدیرکل دفتر مدیریت بحران استانداری خراسان شمالی اظهار داشت: اکنون بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان اجرای پروژه های تعریف شده در زمینه ایمن سازی در این روستاها را در دست اجرا دارد.

اجرای طرح های ایمن سازی روستاها

معاون عمران روستایی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی خراسان شمالی پیش از این گفته بود که ۳۵۰ میلیارد ریال اعتبار، برای ایمن سازی و پایدارسازی روستاهای درگیر با مخاطرات ساخت و ساز در استان مصوب شده است که این پروژه ها در ۶۵ روستا اجرا می شود.

علی اکبر صابری اظهار داشت:مشکل پنج روستا از این تعداد، مربوط به رانش زمین است و در سایر روستاها، با اجرای دیوار ساحلی، ابنیه فنی و پل آبنما، ایمنی ساخت و ساز و نیز پروژه های ایمنی در برابر حوادث سیل و یا سنگ غلتان، فراهم می شود.

معاون عمران روستایی بنیاد مسکن خراسان شمالی درباره جابه جایی منازل مسکونی آسیب دیده و یا در معرض آسیب روستایی نیز گفت: در برخی از روستاها، از جمله گلی، عرب و نرگسلوی بجنورد شماری از منازل که در معرض آسیب رانش زمین بوده و یا دچار آسیب شده اند، به مکان دیگری جابه جا می شوند.

صابری افزود: در هیچ روستایی، جابه جایی تمامی روستاییان، در برنامه نیست، بلکه شماری از واحدهای مسکونی باید جابه جا شود.

وی گفت: روستاییان برای ساخت واحد مسکونی در مکان جدید، زمین رایگان دریافت می کنند و مکلف هستند که زمین پیشین را به بنیاد مسکن واگذار کنند.

معاون عمران روستایی بنیاد مسکن خراسان شمالی اظهار داشت: کاربری زمین هایی که در معرض خطر حوادث طبیعی هستند، تغییر می یابد که معمولا به فضای سبز اختصاص می یابد.

بر اساس این گزارش بارندگی‌ها، رانش زمین و سیلاب در سال جاری خسارت‌های زیادی به طرح‌های عمرانی روستاهای استان خراسان شمالی وارد کرده است.

حدود ۴۴ درصد از جمعیت ۸۶۳ هزار نفری خراسان شمالی در روستاها ساکن هستند.

رانش زمین، سنگ غلتان، سیل و زلزله از جمله مشکلات و چالش های ساخت و ساز در روستاهای خراسان شمالی است.


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


فال روزانه دوشنبه 17 اردیبهشت 1403