شایعاتی که امید مردم را نشانه می­‌روند


شایعاتی که امید مردم را نشانه می­‌روند

تهران-ایرنا- برنامه‌های دولت به منظور سامان دادن به شرایط اقتصادی کشور، در مرحله اعلام و آغاز با شایعات ریز و درشتی همراه شده است و شایعه‌پردازان با دستاویز قراردادن انواع خبرهای جعلی تلاش می­‌کنند امید مردم نسبت به بهبود شرایط کشور را کمرنگ کنند.

به گزارش خبرنگار سیاسی ایرنا، اصلاح مسیر سمت و سوی مسیر غلط اقتصاد یکی از مهم­ترین برنامه­‌های دولت سیزدهم در ماه­‌های نخست کاری است. مسیری که نتیجه آن رشد تبعیض و بی عدالتی در ساختارهای اجتماعی و اقتصادی جامعه شده است. عدالت محوری و رفع تبعیض و بازتوزیع درست منابع از اهداف و برنامه های آیت الله رییسی بوده است. دولت در ماههای اخیر در قالب برنامه هایی اصلاح در این مسیر را آغاز کرده و حالا به نظر می‌رسد با ارائه لایحه بودجه ۱۴۰۱ کل کشور این اصلاحات روند جدی‌تری به خود گرفته است. بخش دیگری از برنامه­‌ریزی­‌ها به منظور اصلاح ساختار اقتصادی در سند تحول دولت لحاظ شده است که با انتشار آن در کنار تصویب لایحه بودجه؛ نقشه راه اقتصاد کشور ملموس­‌تر در اختیار مردم قرار می­‌گیرد.

بر اساس لایحه بودجه ارائه شده از سوی دولت و نیز اظهارات مسئولان، اصلاحات اشاره شده نیازمند تصمیمات بزرگ و حتی شجاعانه دولت از یک سو و همکاری همدلانه همه نهادها و قوا و البته همراهی مردم از سوی دیگر است؛ تصمیماتی که می ‌تواند با رسیدن به مرحله اجرا و تحقق بار بزرگی از دوش مردم برداشته و معیشت آن­ها را معقول سازد. تصمیماتی که می­ تواند دست ثروتمندان را از یارانه‌­ای که با هدف حمایت از اقشار آسیب دیده تدارک دیده شده بود؛ قطع کند و تا حدودی عدالت را در مصرف انواع حامل­‌های انرژی، کالاهای و موارد مصرفی در کشور برقرار کند تا از این رهگذر گروه یا شخصی نتواند با ارز دارو، زین اسب وارد کند!

دولت به دشواری کار خود در این زمینه آگاهی لازم را دارد اما گاهی این دشواری به سبب برخی اظهارات و حجم بزرگی از شایعات دوچندان می­‌شود. آگاه سازی مردم برای پیش‌برد این برنامه ‌ها امری حیاتی است تا از رهگذر این آگاهی بتوانند با دولت همراه شده و اقتصاد آلوده به انواع رانت و فاقد شاخصه ‌های عدالت را اصلاح کنند. در این بین هر از گاهی با شایعه‌ه­ایی این آگاهی به حاشیه رفته و دروغ جایگزین آن می ‌شود. این شیوه با چند بهانه مختلف طی هفته­‌های گذشته پیگیری شده است.

در شیوه نخست نظرات برخی از وزرا و اعضای هیات دولت را تحریف و یا تقطیع شده یا با ارائه تحلیل­ سلیقه ‌ای از این اظهارات موجی از آشوب خبری را به وجود می ‌آورند. به دلیل تنوع اظهارات رصد و اصلاح هرکدام از آن­ها دشوار و زمان­ بر بوده و دولت را از رسیدگی به امور اصلی بازمی ­دارد در نمونه ­ای از این نوع، پس از انتشار برخی اظهارات عجیب بورسی و تحلیل و تفسیرهای آن، دولت تاکید کرد که هرگونه اطلاع‌رسانی رسمی درباره تصمیمات و اقدامات در در حوزه ­های مختلف تنها از سوی سخنگوی این قوه و اطلاعات اقتصادی هم از طریق معاون اول به عنوان فرمانده اقتصادی کشور انجام خواهد شد.

این تاکید و تصریح به موقع می­‌تواند زمزمه ‌های وجود اختلافات عمیق میان اعضای هیات دولت در مسائل گوناگون را که هدف اصلی شایعه­‌سازان است، خاموش کرده و راه را برای تمرکز بیشتر اعضای کابینه بر پیگیری اهداف کلان دولت هموار سازد. این مهم در شرایط کنونی که تقلای بسیاری برای اثبات این ادعا که میان وزاری دولت اختلاف وجود دارد؛ در جریان است؛ می‌تواند راهگشا باشد و هریک از اعضای کابینه و معاونان و مشاوران رییس جمهوری هم با تمرکز بر این اصل و واگذاری امور رسانه‌­ای و نظرات دولت به سخنگو و معاون اقتصادی، بر اجرای وظایف و مسئولیت‌های خود تمرکز و آرامش بیشتری داشته باشند.

بخش دیگری از شایعه‌­سازی با محوریت حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی و پیامدهای آن است که در تازه­‌ترین آن­‌ها برخی سایت­‌های خبری و حساب­‌های توییتری مدعی شدند؛ دولت درصدد حذف ارز ترجیحی ۴۲۰۰ تومانی در بخش دارو است. ادعایی که موجی از نگرانی­ را برای مردم به وجود آورد و سرانجام از سوی «محمد مخبر» معاون اول رییس جمهوری تکذیب شد. مخبر یکشنبه در جلسه­ ای با اعضای سندیکای داروی انسانی، برخی شایعات مطرح شده در زمینه حذف ارز ترجیحی ۴۲۰۰ تومانی به بخش دارو را تکذیب و تاکید کرد: «آزادسازی ارز ترجیحی برای بخش دارو نه در کوتاه مدت و نه در بلندمدت به هیچ وجه در دولت مطرح نیست و انتظار می‌رود صنایع داروسازی با قیمت گذاری مناسب به رفع نیازمندی های دارویی کشور کمک کنند.»

موضوع بنزین و دیگر حامل­‌های انرژی هم از همان ابتدای انتشار لایحه بودجه، درصدر خبرسازی­‌ها و شایعه ­پردازی­‌ها قرار داشته و دارد. شایعه ­سازان دولت را متهم به آزادسازی قیمت بنزین می­‌کنند و این درحالی است که تمام تلاش دولت برای ایجاد نوعی از عدالت در تخصیص و عرضه این حامل­‌هاست. براساس اعلام نمایندگان مجلس؛ اعضای این قوه و دولت تاکنون هیچ تصمیم و حتی جلسه­ ای به منظور افزایش قیمت بنزین برگزار نکرده ­اند و شایعه­‌های با ارقام عجیب هم تنها پرورده ذهن شماری از کاربران حساب­‌های توییتری است که با انتشار بخشنامه­‌های جعلی تلاش می­‌کنند بر موج نگرانی­‌های مردم سوار شده و از آب گل­ آلود موجود ماهی بگیرند.

محور مورد توجه دیگری هم که در روزهای پس از انتشار بودجه خبرساز شد؛ شایعه افزایش عوارض خروج از کشور بود که شبکه­‌های خارجی فارسی زبان بر آن مانور بسیار دادند که این هم در نهایت با تکذیب «علی بهادری جهرمی» سخنگوی دولت مواجه شد.

این شایعات در حالی در رسانه­‌ها نشر و بازنشر می­ شود که پیش از این هم شایعه انتصابات فامیلی یا مدارک جعلی اقامت فرزندان هیات دولت در خارج از کشور یا حضور همزمان برخی از آن ها در سمت­‌های شرکت­ های اقتصادی، در هر مقطعی به عنوان اسم رمز حمله به دولت در رسانه­ ها منتشر می­‌شد.

صرف‌نظر از شایعه‌سازی‌هایی از جنس فوق، تنها راه تمرکز دولت آینده برای پیشبرد برنامه‌ها و اهداف کلان کشور در راستای وعده رفع تبعیض و بی عدالتی است. ابرچالش‌هایی که ایران طی سال‌های آینده با آن روبرو خواهد شد؛ نمی‌تواند در چنین فضای سیاسی آغشته به انواع تهمت‌ها و شایعات قابلیت حل و رفع داشته باشد. باید طرحی نو در انداخته شده و انسجامی فراتر از هر دوره‌­ای به وجود آید. واقعیت آن است که بسیاری از این شایعه­‌ها به منظور نابودی امید مردم تدارک دیده می­‌شوند و از همین رو حفظ انسجام برای حراست از امید مردم ضروری­ تر از همیشه به نظر می‌رسد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه دولت

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


لخته خون گوشتی شبیه جگر در پریودی چیست و چه علتی دارد‌؟ +‌روش درمان