گریه بر مصائب زهرای مرضیه (س) دلاوری و شجاعت تولید می کند


گریه بر مصائب زهرای مرضیه (س) دلاوری و شجاعت تولید می کند

یک پژوهشگر با تاکید بر اینکه گریه بر مصائب زهرای مرضیه (س) دلاوری و شجاعت تولید می کند گفت: گریه معنوی یک زبان بین المللی برای تبادل احساسات در دنیا و اعتراض به ظلم به خوبی ها و زیبایی هاست بنابراین باعث حفظ این زیبایی ها و خوبی ها می شود.

«سارا سروش پناه»، نویسنده کتاب "تولید شادی در بازی زندگی" همزمان با سالروز شهادت حضرت زهرا(س) در گفت و گو یا خبرنگار قرآن و معارف خبرگزاری شبستان گفت: در شرایط کنونی که دشمنان اسلام از هر ابزاری برای شبهه افکنی در زمینه سبک زندگی خاندان عصمت و طهارت علیهم السلام استفاده می کنند ، ضروری است با مبانی علمی جدید از این ارزش ها دفاع شود.

وی ادامه داد: یکی از مهمترین انحرافات و شبهه هایی که دشمنان در این زمینه ایجاد کرده اند این است که از مراسم ها و روضه های حضرت زهرای مرضیه(س) به عنوان محافل افسردگی آفرین نام ببرند به گونه ای که حتی برخی از مشاوران غرب گرا، در کشور ما ، بیماران خود را از شرکت در این محافل منع می کنند.

وی گفت: اما در مقابل این شبه ها، ما از مبانی علمی غنی برخورداریم و نسخه ای که برای کاهش استرس های دنیای روزمره تجویز می کنیم به روز تر و علمی تر از نسخه های دنیای غرب است.

نویسنده ی کتاب "تولید شادی در بازی زندگی،گمشده ی زندگی امروز" ادامه داد: در این کتاب بیش از 20 راهکار علمی و عملی برای تقویت روحیه نشاط و سرزندگی حتی در خانه های آپارتمانی امروز آورده شده که یکی از آنها موضوع گریه بر مصائب اهل بیت (ع) است.

وی بیان داشت: بر اساس علوم پزشکی 98درصد بیماری ها ناشی از افسردگی و استرس است از این رو نسخه ای که دنیای غرب برای کاهش این ناراحتی ها ارایه می دهد این است که مردم با برپایی جنگ های شادی و خندیدن به بازیگران کمدی شاد شوند.

سروش پناه خاطرنشان کرد: این درحالی است که بسیاری از افرادی که در مهمانی های شبانه شرکت می کنند، پس از بازگشت به خانه و یا فردای آن روز احساس پوچی و افسردگی عمیقی دارند زیرا این افراد تخلیه روانی نشده بلکه دچار غفلت شده اند و برای مدت کوتاهی مشکلات خود را فراموش کرده اند.

این پژوهشگر ادامه داد: در مقابل این تفکر ، نسخه ای که پیامبران الهی از حضرت آدم گرفته تا حضرت موسی، عیسی ،یوسف و یعقوب ارایه می دهند گریه درمانی به جای خنده درمانی است به این شرط که این گریه هدایت شده و با برنامه باشد. سروش پناه تاکید کرد: مسلما این بدین معنا نیست که در دین خنده وجود ندارد بلکه خنده با خانواده و خنداندن مومن از سفارشات موکد دین است لیکن در کنار آن، گریه به عنوان نسخه ی لازم برای شاد زیستن مطرح می شود.

وی ادامه داد: هم اکنون برخی از کشورها به فواید گریه درمانی پی برده اند به طور مثال در برخی کلان شهرهای هندوستان که جزو اولین کشورها در زمینه ی افسردگی است در سال 1397شمسی مراکزی برای گریه درمانی ایجاد شد اما گریه ای که در مکتب و سیره ی حضرت زهرا (س) دیده می شود بسیار والاتر و متعالی تر از آن چیزی است که در این مراکز دنبال می گردد.

وی گفت:هم اکنون علم روانشناسی ثابت کرده است که ذهن، حالت آهن ربایی دارد و به آنچه که فکر می کند کشیده می شود بنابراین گریه بر مصائب حضرت زهرا (س) گریه در فراغ زیبایی ها و خوبیها است و مانند قطره ای که در آرزوی رسیدن به دریاست ما را به سمت خوبی ها و بزرگی ها می کشاند.

سروش پناه ادامه داد: زمانی که به سمت خوبی کشیده می شویم کم کم به شکل او در می آییم در حالی که گریه های معمولی برای مشکلات دنیایی هرچند از نظر فیزیولوژیکی مفید است، اما انسان را بیشتر در مشکلات غرق می کند.وی ادامه داد: زمانی که به حال بزرگانمان گریه می کنیم به وظیفه ی خود به عنوان انسان پی می بریم که در مقابل مصائب آنان چه کاری در زندگی امروز باید انجام دهیم و از این رو گریه های معنوی در زندگی فردی و اجتماعی حرکت آفرین می شوند.

سروش پناه با بیان اینکه خوبان عالم شکوه خلقتند و مربوط به زمان و مکان خاصی نیستند افزود: در مراکز گریه درمانی، انسان ها به تلخی های زمان خود گریه می کنند، تلخی ها و وقایعی که ممکن است سال آینده هیچ اهمیتی برای کسی نداشته باشند.وی گفت: گریه های معمولی نشان دهنده شکست در مقابل مشکلات هستند در حالی که گریه بر مصائب زهرای مرضیه (س) دلاوری و شجاعت تولید می کند.

وی بیان داشت: با گریه بر مصائب بزرگان، تمام مشکلات زندگی برای انسان کوچک می شود برعکس گریه های معمول که مشکلات را بزرگتر می کنند.وی تاکید کرد: ظلم به خوبی مربوط به زمان خاصی نیست و هیچ گاه در طول تاریخ متوقف نشده است پس گریه بر آن نیز متوقف نمی شود و این درس عبرتی است که ما در زمانه ی خود به خوبی ها و زیبایی ها ظلم نکنیم و در کنار آن احساس مسوولیت کرده و اجازه ی ظلم به خوبی ها ندهیم.

سروش پناه یکی دیگر از آثار گریه بر اهل بیت (ع) به ویژه حضرت زهرا (س) را ایجاد وحدت روحیه و انسجام در بین مردم عنوان کرده و ادامه داد: این گریه ها کدورت ها را در روابط اجتماعی کاهش می دهند.وی تصریح کرد: بر اساس تعالیم دینی نیز گریه در فراغ خوبی ها، تصفیه ی روحی و جسمی ایجاد می کند و بر این اساس می بینیم که پس از این گریه ها انسان احساس طهارت، سرزندگی و خوشحالی می کند و این خود به تنهایی یک معجزه است.

وی خاطرنشان کرد: گریه ی معنوی یک زبان بین المللی برای تبادل احساسات در دنیا و اعتراض به ظلم به خوبی ها و زیبایی هاست بنابراین باعث حفظ این زیبایی ها و خوبی ها می شود.وی بیان داشت: به طور مثال وقتی ما برای مصائب حضرت رقیه (س) گریه می کنیم علاوه بر استفاده معنوی از این گریه ی متعالی و ارزشمند، بر رقیه های زمان خود نیز گریه می کنیم تا در عمل از ظالمین به این افراد نباشیم.

وی توضیح داد: در زمانه ی ما بسیاری از گناهان باعث پاشیده شدن بنیان خانواده ها ، طلاق قانونی یا طلاق عاطفی همسران می شود در نتیجه هر روز بسیاری از کودکان از نعمت بهره مندی از محبت پدر یا مادر خود محروم می شوند.سروش پناه افزود: در طول تاریخ کودکان مظلوم همواره وجود داشته اند، در دوره ای از تاریخ مانند زمان حضرت زهرا (س) و امام حسین (ع)، این ظلم از سوی یزیدیان و امویان و به شکل فاحش و روشن بود و گاهی هم ممکن است اعمال و رفتاری خلاف عفت و حیای فاطمی که متاسفانه در جامعه ی ما به شکل عرف در آمده منشاء آن باشد.

وی ابراز امیدواری کرد: با تبیین معنای واقعی و بلند گریه در مجالس اهل بیت عصمت و طهارت، محبین این بزرگان، از فواید روحی، روانی و عقیدتی آن بهره مند شوند تا شاهد تاثیر عملی آن در جامعه باشیم.

پایان پیام/730

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه قرآن و معارف

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دکتر سمیرا آل سعیدی کیست؟