وضعیت زاوه از نظر زیرساخت‌های فرهنگی و ورزشی حاد و بحرانی است


وضعیت زاوه از نظر زیرساخت‌های فرهنگی و ورزشی حاد و بحرانی است

رئیس اداره ورزش و جوانان شهرستان زاوه گفت: شهرستان 80 هزار نفری زاوه به عنوان تنها شهرستان حاد و بحرانی استان از نظر زیرساخت‌های فرهنگی ورزشی در وزارت کشور معرفی شده است.

محسن نظری در گفت‌وگو با ایسنا با بیان اینکه زاوه از نظر زیرساختی بسیار در مضیقه قرار دارد، افزود: از نظر فضاهای ورزشی نه تنها اداره ورزش و جوانان بلکه دیگر اداره‌ها هم فقیر بوده و امکاناتی ندارند.

وی اظهار کرد: تا زمانی که زیر نظر تربت‌ حیدریه بودیم، بیشتر اعتبارات به سمت این شهرستان سوق داده می‌شد و کمتر اعتباری به سمت زاوه که کمتر برخوردار بود، تخصیص می‌یافت.

رئیس اداره ورزش و جوانان زاوه با انتقاد از نبود پارک مناسب و سینما در این شهرستان اظهار کرد: در حال حاضر فقط ۲ سالن ورزشی موجود است که شاید بتوان در آن‌ مسابقه برگزار کرد ولی باز هم پاسخگوی جامعه پرشور و نشاط زاوه نیست.

وی بیان کرد: هر چند تا کنون برای بهتر شدن وضعیت امکانات و زیرساخت‌های ورزشی قول‌های بسیار خوبی داده شده ولی تا امروز فقط یک چمن مصنوعی به شهرستان اختصاص یافته ولی هنوز عملیات احداث همان هم آغاز نشده است.

نظری تصریح کرد: هر چند سال ۹۰ ساخت سالن ورزشی محمدآباد آغاز شده و پیشرفت ۷۰ درصدی داشته ولی این پروژه همچنان نیمه‌ تمام مانده و هنوز قابل استفاده نیست.

وی گفت: در حال حاضر یک سالن فوتسال، یک سالن والیبال، یک خانه کشتی و یک سالن رزمی کوچک تنها داشته‌های شهرستان زاوه است. البته برای ورزشکاران رشته‌های کشتی و رشته‌های رزمی در همان سالن والیبال تشک پهن کردیم که مورد استفاده قرار می‌گیرد.

رئیس اداره ورزش و جوانان زاوه افزود: زاوه یکی از معدود شهرستان‌هایی است که ورزش بانوان آن از ورزش آقایان به خصوص در کاراته پیشی گرفته و در استان حرف برای گفتن دارد؛ حتی به اردوی تیم ملی نیز دعوت شده‌اند.

وی تصریح کرد: با توجه به اینکه ۸۰ درصد ورزشکاران رشته ورزشی کاراته را بانوان تشکیل می‌دهد، اگر سالن ویژه‌ای برای‌شان احداث شود، موفقیت‌های بسیاری را کسب خواهند نمود.

نظری عنوان کرد: در شهرستان زاوه امکان اینکه سالنی را به بانوان اختصاص دهیم، فراهم نیست. فقط پارکی که از آن استفاده زیادی نمی‌شد، پس از محصور کردن برای بانوان اختصاص یافت و لوازمی در آن برای این منظور قرار داده شد.

موفقیت‌های ورزشکاران زیر سایه کمبودها

وی با بیان اینکه با کمک خیران و استان تاکنون توانستیم در ۲ روستا خانه کاراته تشکیل دهیم، اظهار کرد: سالن غیرتوپی دولت‌آباد، سالن چندمنظوره توپی زاوه(محمدآباد) و مجموعه ورزشی شهدا از جمله پروژه‌های نیمه‌تمام اداره ورزش و جوانان شهرستان زاوه است.

رئیس اداره ورزش و جوانان زاوه بیان کرد: شهرستان زاوه ۷۲ روستا دارد که برخی از آن‌ جمعیتی بیش از ۸۰۰۰ نفر دارد؛ به همین دلیل می‌طلبد مسئولان استان و تصمیم گیران توجه بیشتری به این منطقه داشته باشند.

وی احداث پروژه‌های زمین چمن مصنوعی در این شهرستان را بسیار حائز اهمیت دانست و گفت: با توجه به اینکه برخی جوانان روستایی برای استفاده از سالن‌های ورزشی در مرکز شهرستان باید مسیری یک ساعته را طی کنند که خطرات خاص خود را در پی دارد، لازم است به صورت اقماری پروژه‌های ورزشی در روستاها اجرا شود.

نظری عنوان کرد: باید با کمک خیران به سمت پروژه‌های روستایی برویم؛ اگر چه شهر دولت‌آباد که مرکز زاوه است ۱۲ هزار نفر جمعیت دارد اما ۶۸ هزار نفر در روستاهای آن ساکن هستند؛ به همین جهت مناسب است که مسابقات به میزبانی روستاها نیز برگزار شوند.

وی تصریح کرد: زاوه ظرفیت‌های بسیاری در ورزش دارد؛ به طوری که حتی میزبان مسابقات کشوری فوتسال نیز بوده‌ایم. خوشبختانه سالن فوتسال شهرستان استاندارد بوده و محیط آن ایمن‌سازی شده است.

نظری اظهار کرد: نبود امکانات و تجهیزات ورزشی برای سایر رشته‌ها موجب شده بعضا از امکانات شهرهای اطراف استفاده کنیم که این موضوعی خوشایند نیست؛ به رغم اینکه در زاوه زمین چمن نداریم اما سه تیم ما در لیگ فوتبال استان حضور دارد و حتی به رده‌های بالا نیز رسیده‌اند. اگر زمین چمن باشد، قطعا موفقیت‌های بسیار بیشتری کسب خواهیم کرد.

سهم ورزش زاوه از اعتبارات صفر است

رئیس اداره ورزش و جوانان زاوه در ادامه به وضعیت اعتبارات ورزش و جوانان این شهرستان اشاره کرد و گفت: متأسفانه تا امروز هیچ اعتباری برای ورزش شهرستان حتی به مرحله ابلاغ هم نرسیده است.

وی یکی از معضلات جدی را علاوه بر فراهم نبودن زیرساخت‌ها و پروژه‌های ورزشی نبود اعتبارات دانست و افزود: برای تامین هزینه‌های هیات‌های ورزشی با مشکلات جدی مواجه هستیم.

نظری عنوان کرد: به دلیل اینکه از ابتدای امسال هیچ اعتباری تخصیص نیافته اگر کاری هم انجام شده، قرضی و یا با کمک خیران بوده است. به دلیل نبود سالن و اماکن ورزشی در روستاها با همت امام‌ جمعه، هیات امنای حسینیه‌ها، دهیاران و بخشداری حسینیه‌های روستا را به سالن‌های ورزشی تغییر کاربری داده‌ایم که اقدامی بسیار ارزشمند بود.

رئیس اداره ورزش و جوانان زاوه از تجهیز ۱۱ حسینیه در روستاهای شهرستان با کمک هیات بومی محلی استان خبر داد و افزود: اکثر رشته‌های ورزشی که مورد استقبال شهرستانی‌ها قرار می‌گیرد، ووشو، کاراته، کشتی و کنگ‌فو است. همچنین با همت هیات کوهنوردی در شهرستان دیواره سنگ‌نوردی طبیعی احداث شده که بالغ‌ بر پنج مسیر را برای این منظور بازگشایی کرده‌اند.

وی با اشاره به اینکه از ۲۳ هیات ورزشی شهرستان فقط ۱۴ هیات فعالیت بیشتری دارند، تصریح کرد: در شهرستان زاوه پنج باشگاه دارای مجوز فعال است و تعدادی هم در حال اخذ مجوزهای لازم برای آغاز فعالیت هستند.

زمین‌هایی که فقط سرانه را افزایش داد

نظری همچنین از فعالیت ۵۴۷۰ ورزشکار سازمان یافته در شهرستان خبر داد و گفت: هر چند سرانه سرپوشیده سالن‌های ورزشی شهرستان زاوه سه صدم متر اعلام می‌شود اما سرانه روباز آن ۱.۹ متر است.

وی افزود: به رغم اینکه در زمان دولت آقای احمدی‌نژاد اعلام شد برای احداث زمین ورزشی در روستاها زمین واگذار شود اما این اقدام موجب شد تاکنون زمین‌های زیاد اما بدون هیچ کاربری خاصی در اختیار داشته باشیم. اختصاص این زمین‌ها فقط سرانه فضاهای ورزشی روباز شهرستان را بسیار بالا برد.

رئیس اداره ورزش و جوانان زاوه بیان کرد: به اعتقاد من زمینی که بایر است و فعالیت خاصی در آن صورت نمی‌گیرد را نمی‌شود به عنوان سرانه ورزشی روباز حساب کرد. تاکنون فقط در پنج روستا توانستیم هزینه کنیم و زمین‌های مزبور را دیوارکشی نمودیم.

وی تصریح کرد: به دلیل اینکه در همه روستاها زمین واگذار شده، مدیریت آن به یکی از دغدغه‌های ما تبدیل شده است چون از زمین‌های واگذار شده استفاده‌ای نمی‌شود و تنها به عنوان سرانه در نظر گرفته می‌شود. در واقع با احتساب این زمین‌ها فقط آمار سرانه روباز افزایش یافته اما چون هزینه‌ای صورت نگرفته، کمکی به ورزش نشده است. از سوی دیگر همه این زمین‌ها خاکی است.

رئیس اداره ورزش و جوانان زاوه با بیان اینکه طی هفته‌های آینده احداث بزرگ‌ترین پروژه چمن مصنوعی شهرستان با اعتبار ۶ میلیارد تومان آغاز خواهد شد، ابراز امیدواری کرد تا ۲۲ بهمن پروژه چمن مصنوعی شهرستان به بهره‌برداری برسد.

زاوه که بین شهرستان تربت‌ حیدریه و باخرز قرار دارد، تا سال ۸۷ یکی از بخش‌های تربت‌ حیدریه بود که پس از ارتقا به شهرستان با ۲ بخش سلیمان و مرکزی دارای ۷۲ پارچه روستا و آبادی است و جمعیت آن نیز بر اساس آمار خانه‌های بهداشت حدود ۸۰ هزار نفر است.

زاوه در ۱۷۵ کیلومتری جنوب مشهد واقع است.

انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه خراسان رضوی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دکتر سمیرا آل سعیدی کیست؟