در سراسر ایران 5 ایستگاه شارژ خودروی برقی نداریم / رقابت شدید جهان برای گسترش استفاده از خودروهای برقی


در سراسر ایران 5 ایستگاه شارژ خودروی برقی نداریم / رقابت شدید جهان برای گسترش استفاده از خودروهای برقی

رکنا: در شرایطی که تعداد ایستگاه های شارژ خودروهای برقی در کشورمان به تعداد انگشتان یک دست هم نمی رسد، نباید انتظار داشته باشیم که استفاده از این خودروها در سطح کشور، جنبه عمومی پیدا کند. البته احمد نعمت بخش، دبیر انجمن خودروسازان ایران در گفت و گو با رکنا تاکید دارد که اگر تمام دستگاه های اجرایی و شهرداری ها همت داشته باشند، تا 5 سال دیگر...

استفاده عمومی از خودروی برقی می تواند نقش مهمی در کاهش آلودگی هوای کلانشهرها داشته باشد. این در حالی است که با وجود حرکت پرشتاب جهان برای توسعه استفاده از خودروی برقی، حرکت ایران در زمینه گسترش استفاده عمومی از خودروی برقی به شدت لاک پشتی به نظر می رسد. زیرا آن طور که احمد نعمت بخش، دبیر انجمن خودروسازان ایران به رکنا می گوید، تعداد ایستگاه های شارژ خودروی برقی در کشورمان به انگشتان یک دست هم نمی رسد. البته او معتقد است که اگر دولت و سایر نهادهای عمومی کشور اراده جدی داشته باشند، می توان ظرف 5 سال استفاده از خودروی برقی در کشورمان را به صورت عمومی توسعه داد و کاری کرد که همه ایرانیان خودروی برقی داشته باشند.

رقابت شدید جهان برای گسترش استفاده از خودروهای برقی

به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا، سال هاست که آلودگی هوای تهران و دیگر کلانشهرها به تهدیدی جدی برای سلامتی مردم ایران تبدیل شده است و با وجود این که در دهه های اخیر آیین نامه ها و قوانین مختلفی برای کنترل منابع آلاینده هوا در کلانشهرهای مختلف تصویب شده، اما اجرایی نشدن درست این مقررات منجر به تشدید آلودگی هوا در شهرهای مختلف کشور بخصوص در پایتخت شده است.

در این میان آن طور که اخیرا مسئولان سازمان حفاظت محیط زیست و شورای شهر تهران مطرح کرده اند، منابع متحرک شامل خودروهای سواری، موتورسیکلت ها، اتوبوس ها، کامیون ها، وانت ها و ... سهمی بیش از 80 درصدی در آلودگی هوای تهران دارند و در چنین شرایطی بدون شک عمومی شدن استفاده از وسایل حمل و نقل برقی به می تواند نقش بسیار مهمی در کاهش آلودگی هوای تهران و البته دیگر کلانشهرهای کشور داشته باشد.

اما نکته مهمی که باید به آن توجه داشت، این است که چند سالی است کشورهای توسعه یافته توانسته اند که خودروهای برقی را تولید کنند و در سال های اخیر عرضه عمومی این خودروها در بسیاری از کشورهای جهان آغاز شده است؛ زیرا مسئولان بسیاری از کشورها به این نتیجه رسیده اند که جهان در آینده ای نه چندان دور به سمت استفاده هرچه بیشتر از انرژی های پاک خواهد رفت و رقابت بر سر جایگزین شدن انرژی های پاک به جای سوخت های فسیلی به جایی رسیده است که پولدارترین انسان جهان یعنی ایلان ماسک، خود مالک یک شرکت تولیدکننده خودروهای برقی به نام تسلاست.

دولت باید به خریداران خودروی برقی یارانه بدهد

البته در سال های اخیر برخی خودروسازان ایرانی نیز توانسته اند به صورت نمونه اقدام به تولید خودروهای برقی کنند، اما صرف نظر از مسائلی مانند سرعت پایین و عدم تولید انبوه این خودروها، ایراد مهمی که به این خودروها وارد است، قیمت بسیار بالای آنهاست، به نحوی که حتی احمد نعمت بخش، دبیر انجمن خودروسازان ایران نیز در گفت و گو با رکنا تاکید دارد که اساسا قیمت خودروهای برقی تولیدشده در سراسر جهان، حدود 30 درصد از نمونه های مشابه بنزینی آنها گران تر است. بنابراین دولت ها در کشورهایی که به فکر بهبود وضعیت محیط زیست خود هستند، به خودروهای برقی یارانه اختصاص می دهند تا مردم بتوانند این خودروها را با قیمت های مناسب آنها را تهیه کنند.

نعمت بخش با تاکید بر این که چند نمونه خودروی برقی در سطح کشور تولید شده است، گفت: در سال های اخیر برخی شرکت های خودروسازی ما توانسته اند که نمونه هایی از خودروهای برقی را در سطح کشور تولید کنند، اما نکته اساسی این است که چون زیرساخت های لازم برای استفاده عمومی از خودروهای برقی بخصوص ایستگاه های شارژ این خودروها در سطح شهر و منازل مسکونی کشورمان به شدت اندک است، عملا استقبال زیادی از خودروهای برقی در بازار وجود ندارد و بنابراین طبیعی است که خودروسازان ما در چنین شرایطی به سمت تولید انبوه این خودروها نمی روند.

وی افزود: مشکل دیگری که برای توسعه استفاده از خودروهای برقی در کشورمان وجود دارد، این است که با وجود پیشرفت فناوری این خودروها در سال های اخیر، هنوز هم تولید انبوه آنها هزینه بر تلقی می شود و با توجه به این که ما در زمینه قطعات لازم برای تولید خودروهای برقی به کشورهای دیگر وابسته هستیم، تا زمانی که کشور دچار نوسانات ارزی باشد و قطعات مربوط به تولید خودروهای برقی در سطح جهان گران قیمت تلقی شود، خودروسازان نمی توانند به راحتی برای تولید انبوه خودروهای برقی برنامه ریزی کنند.

البته دبیر انجمن خودروسازان ایران امیدوار است که در سال های آتی، فناوری های مربوط به تولید خودروهای برقی در سطح جهان توسعه پیدا کند و به همین ترتیب بعید نیست که در چند سال آتی، قیمت خودروهای برقی در کشورهای مختلف پایین بیاید. این اتفاق نیز بدون شک زمینه ساز توسعه بیشتر تولید خودروهای برقی در ایران خواهد شد و به همین دلیل، ما همچنان باید برای توسعه خودروهای برقی در کشورمان صبر کنیم. البته نعمت بخش تاکید دارد که حتی در آن شرایط هم برای عمومی شدن استفاده از خودروی برقی در کشورمان، دولت حتما باید تا چند سال به خریداران خودروهای برقی یارانه بدهد.

شهرداری ها باید مجوز پایان کار ساختمان ها را به نصب پریز شارژ خودروی برقی مشروط کنند

در این میان اما مشکلی که بیش از عدم تولید انبوه خودروهای برقی در کشورمان منجر به عمومی نشدن استفاده از این خودروها در ایران شده است، نبود زیرساخت های لازم برای شارژ خودروهای برقی در ساختمان های مسکونی و تجاری و سایر اماکن شهری حتی در کلانشهرهای کشور است.

نعمت بخش در این رابطه توضیح داد: ما برای استفاده از هر فناوری جدید، نیاز داریم که از زیرساخت های مطلوب آن برخوردار باشیم، اما متاسفانه زیرساخت های لازم برای استفاده از خودروهای برقی در کشورمان هنوز فراهم نیست؛ به نحوی که اگر قرار باشد استفاده از خودروهای برقی در کشورمان عمومی شود، باید در تمام شهرهای ما ایستگاه های شارژ خودروهای برقی به تعداد کافی وجود داشته باشد و همچنین منازل مسکونی نیز باید مجهز به پریزهای لازم برای شارژ خودروهای برقی شوند.

دبیر انجمن خودروسازان ایران ادامه داد: ما از ابتدای دهه 80 به مسئولان مدیریت شهری تهران تذکر داده بودیم که اگر می خواهند استفاده از خودروهای برقی در تهران عمومی شود، باید از همان موقع به سازندگان ساختمان در تهران تکلیف می کردند که باید در پارکینگ ها، پریز مخصوص شارژ خودروهای برقی را قرار دهند تا همه افرادی که ممکن است در آینده خودروهای برقی را می خرند، خودروی خودرو را با پریزی شارژ کنند که به کنتور منزل آنها متصل است.

وی در ادامه تاکید کرد: با وجود تاخیر مسئولان مدیریت شهری تهران در عمل به این پیشنهاد، هنوز هم شهرداری تهران و البته شهرداری های دیگر نقاط کشور می توانند که مقررات لازم برای فراهم شدن زیرساخت های عمومی شدن استفاده از خودروهای برقی در سطح کشور را تصویب کنند. مهمترین این مقررات نیز این است که شهرداری ها باید به شوراهای شهر لوایحی را ارائه دهند تا براساس آن، صدور مجوز پایان کار تمام ساختمان ها به نصب پریز شارژ خودروی برقی برای هر واحد مسکونی مشروط شود. در چنین شرایطی رفته رفته شاهد ایجاد ایستگاه های شارژ خودروهای برقی در تمام کشور خواهیم بود و ظرف 5 سال تمام دارندگان خودروهای برقی می توانند به راحتی خودروهای خود را در منازل‌شان شارژ کنند.

کمبود شدید ایستگاه های شارژ خودروی برقی در ایران

نعمت بخش با تاکید بر این که هنوز هم زیرساخت های لازم برای توسعه استفاده عمومی از خودروهای برقی در پایتخت با کمبود شدیدی مواجه است، اظهار داشت: متاسفانه ما هنوز در سطح کشور به تعداد انگشتان یک دست هم ایستگاه شارژ خودروهای برقی نداریم و اساسا ما با کمبود شدید ایستگاه های شارژ خودروهای برقی در ایران مواجه هستیم و در چنین شرایطی نباید انتظار داشته باشیم که استفاده عمومی از خودروهای برقی در کشورمان توسعه یابد.

دبیر انجمن خودروسازان ایران ادامه داد: مشکل نبود زیرساخت های لازم برای توسعه استفاده از خودروهای برقی بخصوص کمبود شدید ایستگاه های شارژ این خودروها در کشورمان، مساله ای نیست که بتوان فقط یک یا دو نهاد را درباره آن مقصر دانست. زیرا اساسا هنوز زیرساخت های لازم برای استفاده از بسیاری از فناوری های نو در کشورمان توسعه نیافته است و تا زمانی که ما از بخش زیادی از فناوری های نوی موجود در جهان عقب باشیم، طبیعی است که زیرساخت های لازم برای توسعه استفاده از خودروهای برقی را نیز در کشورمان در اختیار نداشته باشیم.

وی در ادامه تاکید کرد: ما اساسا باید اجازه دهیم که فناوری های جدید در سطح جهان توسعه پیدا کنند و بعد به واردات این فناوری ها بپردازیم. اکنون هم هنوز فناوری خودروهای برقی در برخی کشورها به حد مطلوبی توسعه پیدا نکرده اند و یکی از چالش های دارندگان این خودروها در سطح جهان، هزینه بالایی است که آنها باید برای نوسازی باتری های خود صرف کنند، بنابراین به نظر می رسد هنوز فناوری استفاده از خودروهای برقی در تمام دنیا جای پیشرفت دارد و عقب ماندگی ما از این فناوری در چنین شرایطی کاملا طبیعی به نظر می رسد.

شهرداری ها برای نصب ایستگاه های شارژ خودروی برقی در اماکن شهری برنامه 5 ساله ارائه دهند

نعمت بخش درباره مهمترین راهکارهای فراهم شدن زیرساخت های لازم برای توسعه استفاده از خودروهای برقی در کشورمان توضیح داد: اول از همه شهرداری ها باید تمام سازندگان ساختمان های تجاری و مسکونی را موظف کنند که به تعداد کافی پریز در پارکینگ ساختمان ها قرار دهند تا افراد بتوانند خودروهای برقی خود را در منزل یا محل کار شارژ کنند. البته قاعدتا باید سیم کشی ساختمان ها به گونه ای باشد که افراد هزینه مربوط به شارژ خودروهایشان را خودشان بپردازند، نه این که منجر به افزایش هزینه برق عمومی ساختمان شوند. این کار نیز جز با مشروط شدن صدور مجوز پایان کار ساختمان های جدید به نصب پریز شارژ خودروهای برقی میسر نخواهد بود.

دبیر انجمن خودروسازان ایران ادامه داد: شهرداری ها همچنین وظیفه دارند که در اماکن مختلف شهری نیز ایستگاه های شارژ خودروهای برقی را ایجاد کنند و زمانی ما باید انتظار داشته باشیم که استفاده از خودروهای برقی جنبه عمومی به خود بگیرد که تعداد ایستگاه های شارژ این خودروها در سطح کشور نزدیک به تعداد پمپ بنزین های موجود در ایران باشد. بنابراین وزارت کشور باید شهرداری ها را موظف کند که برای نصب ایستگاه های شارژ در اماکن شهری برنامه 5 ساله ارائه دهند.

وی در ادامه تاکید کرد: اگر ما از همین امروز فراهم کردن زیرساخت های لازم برای توسعه خودروهای برقی در کشورمان را آغاز کنیم، حداقل 5 سال طول می کشد تا تعداد ایستگاه های شارژ این خودروها در سطح کشور به شکل مطلوبی افزایش یابد. اما باید توجه داشته باشیم در شرایطی که همه جهان به سمت توسعه استفاده از انرژی های پاک می روند، ما هم باید برای کاهش آلودگی کلانشهرهایمان، استفاده از خودروهای برقی را جدی بگیریم و نه تنها شهرداری ها، بلکه تمام دستگاه های اجرایی و عمومی کشور باید چنین برنامه های 5 ساله ای را داشته باشند.

لزوم افزایش ظرفیت تولید برق تجدیدپذیر با گسترش استفاده از خودروهای برقی در ایران

نکته دیگری که نعمت بخش در میان صحبت های خود به آن اشاره کرد، این است که با توجه به این که حدود 25 میلیون خودرو در کشورمان زیر پای مردم وجود دارد، اگر قرار باشد شرایط به گونه ای پیش برود که همه شهروندان ایرانی، خودروهای بنزینی خود را کنار بگذارند و از خودروهای برقی استفاده کنند، وزارت نیرو باید تمهیدات ویژه ای را برای تولید برق مورد نیاز این خودروها بیندیشد.

این در حالی است که به گفته دبیرانجمن خودروسازان ایران، همین حالا هم شبکه برق ایران با مشکلات زیادی مواجه است و متاسفانه در برخی ایام سال با کمبود برق مواجه می شویم. با توجه به این نکته هم که تولید بیشتر برق در ایران نیازمند توسعه نیروگاه هاست و اگر نیروگاه های حرارتی بیش از شرایط حاضر گسترش یابند، میزان مصرف سوخت های فسیلی و آلودگی هوا در کشورمان افزایش خواهد یافت، بنابراین بهتر است که توسعه نیروگاه ها در سال های آتی بر مبنای توسعه انرژی های تجدیدپذیر انجام شود. در واقع برای این که توسعه استفاده از خودروهای برقی در ایران بتواند هدف اصلی خود یعنی کاهش آلودگی هوا را محقق کند، وزارت نیرو حتما باید ظرفیت تولید برق تجدیدپذیر را در کشورمان افزایش دهد.

به این ترتیب، اگر وزارت صمت، بتواند زیرساخت های لازم برای توسعه تولید خودروهای برقی با قیمت مناسب توسط خودروسازان را فراهم کند، وزارت نیرو بتواند نیروگاه های تجدیدپذیر در ایران را توسعه دهد و شهرداری ها نیز اقدامات لازم برای گسترش ایستگاه های شارژ خودروهای برقی در اماکن شهری را ایجاد کنند و ساختمان سازان را هم موظف کنند که حتما در ساختمان های جدید به تعداد کافی پریز شارژ خودروی برقی قرار دهند، می توانیم انتظار داشته باشیم که رفته رفته استفاده از خودروهای برقی در کشورمان جنبه عمومی پیدا کند و تا 5 سال دیگر همه ایرانیان بتوانند خودروی برقی داشته باشند.

اخبار وبگردی را در اینجا بخوانید:

آیا این خبر مفید بود؟
0 0

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


صفر تا صد عروسی های فریبا نادری + عکس مراسم های ازدواج خانم بازیگر !