تصاویر منتخب فضایی در سال 2021


تصاویر منتخب فضایی در سال 2021

در این گزارش 16 تصویر منتخب فضایی که توسط فضاپیما‌های ناسا ثبت شده، آمده است.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، به نقل از digitaltrends، پیشرفت‌های شگفت‌انگیز فناوری در دهه‌های اخیر به ناسا این امکان را داده است که تعداد فزاینده‌ای از فضاپیما‌ها را به مکان‌های دور بفرستد. این موضوع زمینی‌ها را قادر می‌سازد تا همه چیز از سیارات و ستارگان گرفته تا کل کهکشان‌ها و حتی سیاه‌چاله‌ها را کشف کنند. ایستگاه فضایی بین‌المللی که به دور سیاره خودمان می‌چرخد، امکان تحقیقات علمی را در شرایط منحصربه‌فرد فراهم می‌آورد. در این گزارش برخی از شگفت‌انگیزترین تصاویر منتشر شده توسط ناسا در ۱۲ ماه گذشته را انتخاب کرده‌ایم.

کهکشان زیبا

تصاویر منتخب فضایی در سال 2021
تصویر کهکشان مارپیچی NGC ۶۹۱ را مشاهده می‌کنید که در صورت فلکی برج حمل در فاصله ۱۲۰ میلیون سال نوری از زمین قرار گرفته است. این تصویر اخیرا توسط تلسکوپ فضایی هابل به ثبت رسیده است. NGC ۶۹۱ توسط ستاره شناسی به نام ویلیام هرشل در سال ۱۷۸۶ کشف شد و وسعت آن ۱۳ هزار سال نوری محاسبه شده است.

شفق قطبی بر فراز آسمان جنوب

تصاویر منتخب فضایی در سال 2021
عکس شفق‌های قطبی که بر فراز زمین قرار گرفته اند توسط ایستگاه فضایی بین المللی ثبت شده است. به طور کلی این شفق قطبی در مدار ۲۷۴ مایلی بالای اقیانوس هند جنوبی بین استرالیا و قطب جنوب می‌چرخد.

سلفی مریخ نورد Perseverance

تصاویر منتخب فضایی در سال 2021
امسال، سالی بود که مریخ نورد Perseverance ناسا توانست به مریخ برسد. پس از فرود آمدن، Perseverance سریع شروع به کاوش در سیاره سرخ کرد البته در این میان زمانی را نیز برای گرفتن چند سلفی به خود اختصاص داد. عکسی که در اینجا می‌بینید با استفاده از ۶۲ عکس مجزا ایجاد شده است.

سحابی شعله

تصاویر منتخب فضایی در سال 2021
تصویر بعدی تصویر سحابی خیره کننده شعله است که با نام NGC ۲۰۲۴ نیز شناخته می‌شود، این سحابی در فاصله حدود ۱۴۰۰ سال نوری از زمین قرار گرفته است. تصویری که مشاهده می‌کنید توسط تلسکوپ فضایی جیمز وب به ثبت رسیده است.

ایستگاه فضایی بین المللی

تصاویر منتخب فضایی در سال 2021
تصویر ایستگاه فضایی بین المللی توسط فضانوردی از فضاپیمای Crew Dragon اسپیس ایکس گرفته شده است. در تصویر، ایستگاه فضایی بین المللی در برابر سیاهی فضا به طور مشخصی متمایز شده است.

طوفان‌های مشتری

تصاویر منتخب فضایی در سال 2021
این تصویر باورنکردنی، دو طوفان چرخان بزرگ در مشتری را نشان می‌دهد که توسط JunoCam در فضاپیمای جونو ناسا گرفته شده است. ناسا به ابر‌های درخشان «پاپ آپ» که در بالای طوفان قرار دارند اشاره می‌کند. ابر‌ها ممکن است کوچک به نظر برسند، اما در واقع بزرگ هستند و اغلب حدود ۳۰ مایل (۴۸ کیلومتر) عرض دارند.

پیامد‌های انفجار کیهانی

تصاویر منتخب فضایی در سال 2021

تصویر بالا که توسط تلسکوپ فضایی جیمز وب گرفته شده، یک توده ای از گازهای کیهانی را نشان می‌دهد. این گازها بر اثر انفجار ستاره‌ تایتانیک معروف به ابرنواختر به جا مانده است. این حادثه مخرب در فاصله ۱۵۸ هزار سال نوری از زمین رخ داد.

طوفان گرمسیری واندا

تصاویر منتخب فضایی در سال 2021

در این تصویر طوفان گرمسیری واندا را می‌بینیم که ایستگاه فضایی بین المللی آن را در حدود ۲۶۰ مایلی بالای زمین در اوایل نوامبر ثبت کرده است. در پیش‌ زمینه این تصویر، می‌توانید یکی از دو سپر خورشیدی سنج‌ شکل UltraFlex و بخشی از فضاپیمای Cygnus نورثروپ گرومن را مشاهده کنید.

تپه‌های شنی یخ زده مریخ

تصاویر منتخب فضایی در سال 2021
یخبندان در مریخ؟ بله همانطور که تصویر مدارگرد شناسایی ناسا نشان می‌دهد، پدیده یخبندان در مریخ قابل مشاهده است. مدارگرد شناسایی مریخ ناسا از ارتفاع حدود ۱۹۶ مایلی (۳۱۵ کیلومتری) این تصویر را ثبت کرده است. یخبندان در عرض‌های جغرافیایی بالای مریخ و در دشت‌های شمالی سیاره سرخ اتفاق افتاده می‌افتد.

لکه قرمز بزرگ مشتری

تصاویر منتخب فضایی در سال 2021
این تصویر که توسط فضاپیما جونو از فاصله ۸۶۰۰ مایل (۱۳۸۴۰ کیلومتر) بالای ابر‌های مشتری گرفته شده، تصویری شگفت‌ انگیز از یکی از شناخته‌ شده‌ ترین ویژگی‌های سیاره مریخ یعنی "لکه قرمز بزرگ" را به ما نشان می‌دهد. براساس این تصویر، داده‌های ناسا نشان می‌دهند که گرداب غول‌پیکری در جو مشتری گسترش یافته است.

اژد‌های باری اسپیس ایکس

تصاویر منتخب فضایی در سال 2021
یکی دیگر از عکس‌های حیرت‌انگیز‌های ایستگاه فضایی تصویری است که فضاپیما اسپیس ایکس با مخروط دماغه‌اش برای لنگر انداختن به ایستگاه فضایی نزدیک می‌شود. این تصویر، منظره‌ای جالب از اژد‌های باری اسپیس‌ایکس را نشان می‌دهد و جالب است که بدانید سیاره زمین در پایین فضاپیمای اسپیس ایکس قابل مشاهده است.

سحابی حجاب

تصاویر منتخب فضایی در سال 2021

این تصویر خارق‌العاده هابل از بخش کوچکی از سحابی حجاب، رشته‌های ظریف و رشته‌های گاز یونیزه شده را نشان می‌دهد. سحابی حجاب در حدود ۲۱۰۰ سال نوری از زمین در صورت فلکی ماکیان قرار دارد. به گفته ناسا سحابی حجاب بخش قابل مشاهده حلقه ماکیان است و یکی از باقیمانده‌های ابرنواختری است که تقریباً ۱۰ هزار سال پیش از بین رفته است. ابرنواختر از بین رفته، حجمش ۲۰ برابر جرم خورشید بود.

دنباله دار اطلس

تصاویر منتخب فضایی در سال 2021

این تصویر توسط هابل (به طور مصنوعی توسط ستاره شناسان رنگ آمیزی شده تا جزئیات را برای تجزیه و تحلیل افزایش دهد) ثبت شده و هسته جامد دنباله دار اطلس را نشان می‌دهد، با تجزیه و تحلیل این تصویر و یک تصویر مشابه دیگر، ۳۰ قطعه جداگانه شناسایی شدند. زمانی که هابل این تصویر را ثبت کرد، این دنباله دار تقریباً ۹۱ میلیون مایل از زمین فاصله داشت. ستاره شناسان بر این باورند که ممکن است ستاره دنباله دار بزرگتری وجود داشته باشد که ۵ هزار سال پیش از کنار خورشید عبور کرده است.

پیاده روی فضایی

تصاویر منتخب فضایی در سال 2021
در این تصویر فضانورد فرانسوی توماس پسکت دیده می‌شود که در کنار ربات Canadarm۲ قرار دارد. این فضانورد در حین راهپیمایی فضایی برای نصب سپر‌های خورشیدی جدید در ایستگاه فضایی بین المللی و در حال کار برای ارتقای منبع تغذیه تاسیسات دیده می‌شود.

ماه گانیمد

تصاویر منتخب فضایی در سال 2021
گانیمد، ماهواره مشتری و بزرگترین قمر منظومه شمسی است و در تصویری که جونو در طول پروازش ثبت کرده، قابل مشاهده است. ناسا گفت: "جونو در نزدیکترین فاصله از قمر مشتری در دو دهه گذشته رسیده است."

ستاره در حال مرگ

تصاویر منتخب فضایی در سال 2021
در نهایت، در اینجا CW Leonis را می‌بینیم، ستاره‌ای در حال مرگ که در ابر‌های غبارآلود کربن فرو رفته است. CW Leonis در فاصله ۴۰۰ سال نوری از زمین قرار دارد و نزدیک‌ترین ستاره کربنی به ما است. ستاره CW Leonis می‌تواند بهترین فرصت را برای دانشمندان به ارمغان بیاورد تا آن‌ها بتوانند مطالعات بیش‌تری را نسبت به اجرام آسمانی داشته باشند.

بیشتر بخوانید

برترین تصاویر ایستگاه فضایی بین‌المللی در سال ۲۰۲۱

انتهای پیام/

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فناوری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود آهنگ خاص و بی نظیر اجتماعی سارینا از شاهین نجفی