آذربایجان‌غربی در مسیر تبدیل به شاهراه تجاری بین المللی


آذربایجان‌غربی در مسیر تبدیل به شاهراه تجاری بین المللی

ارومیه- ایرنا- آذربایجان غربی به دلیل وضعیت بسیار مناسب در حوزه مرز و جاده‌های ارتباطی و سهم 90 درصدی در کریدورهای بین المللی کشور، در حال تبدیل شدن به شاهراه تجاری منطقه است که نگاه ویژه دولت مردمی سیزدهم، این امر را تسهیل خواهد کرد.

به گزارش ایرنا، آذربایجان غربی با بیش از ۳۷ هزار کیلومتر مربع مساحت در منتهی الیه شمال غرب کشور قرار دارد و علاوه بر داشتن ظرفیت های مختلف، پتانسیل ویژه ای در حوزه مرز و تجارت دارد.

دارا بودن ۹۶۷ کیلومتر مرز مشترک با سه کشور شامل ۵۵۰ کیلومتر مرز با ترکیه، بیش از ۲۶۰ کیلومتر مرز با شمال عراق و افزون بر ۱۵۰ کیلومتر مرز با جمهوری خودمختار نخجوان، این استان را به یکی از مناطق منحصر به فرد ایران تبدیل کرده است.

فاصله حدود هفت ساعته با ترابوزان و ساحل دریای سیاه و مسافت حدود ۱۲ ساعته از مرز سرو تا مرسین در ساحل مدیترانه و همچنین فاصله حدود ۶۰۰ کیلومتری با شهرهای باتومی و تفلیس گرجستان و همچنین هم مرز بودن با استان اربیل شمال عراق و نیز جمهوری خودمختار نخجوان از جمله مهمترین مزیت های آذربایجان غربی است که تاکنون به آن توجه نشده و مغفول مانده است.

همین موارد نشان می دهد که آذربایجان غربی می تواند بهترین مسیر برای تردد کامیون های صادراتی، وارداتی و ترانزیتی باشد؛ هرچند باید قرارگرفتن در مسیر ۹۰ درصد کریدورهای بین المللی را نیز به آن اضافه کرد؛ امری که مدیرکل راهداری و حمل و نقل آذربایجان غربی نیز آن را تایید می کند.

عبور ۹۰ درصد کریدورهای بین‌المللی و منطقه‌ای از آذربایجان‌غربی عبور

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای آذربایجان غربی گفت: ۹۰ درصد کریدورهای بین المللی و منطقه ای از جمله مسیرهای مهم آسیای جنوب شرقی با اروپا و قفقاز از این استان می گذرد که نشان دهنده اهمیت استان در حوزه حمل و نقل و لجستیک است.

ارسلان شکری افزود: از جمله این مسیرها می توان به کریدور خلیج فارس به دریای سیاه، کریدور تازه تاسیس ایران -آذربایجان - گرجستان - دریای سیاه، گذرگاه شارجه - استانبول و مسیر استراتژیک استانبول - تهران - اسلام آباد موسوم به ITI اشاره کرد.

وی اضافه کرد: البته آذربایجان غربی در مسیر اصلی جاده ابریشم قرار داشته که البته تلاش هایی برای تغییر این مسیر و همچنین کاهش توجه به این جاده مهم و قدیمی صورت می گیرد که نباید اجازه این کار را بدهیم.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای آذربایجان غربی ادامه داد: در راستای استفاده حداکثری از این ظرفیت گذرگاهی برای توسعه استان، اقدامات مستمری در راستای بهبود وضعیت راه ها و توسعه محورهای ارتباطی صورت می گیرد.

شکری گفت: البته استفاده بسیار خوبی نیز از این گذرگاه ها انجام می شود به طوری که بیش از ۶۴ درصد واردات زمینی جاده ای کشور و ۲۶ درصد صادرات زمینی جاده ای کشور از آذربایجان غربی صورت می گیرد.

وی افزود: همچنین در حال حاضر ۹۰۰ هزار تا یک میلیون و ۵۰۰ هزار تن ترانزیت از گذرگاه های مرزی آذربایجان غربی صورت می گیرد.

ترانزیت در کنار صادرات و واردات، سه مولفه فعالیت مرزی به شمار می روند که در هر سه حیث، آذربایجان غربی بسیار فعال بوده است که البته این فعالیت، روز به روز افزایش یابد.

متوسط ترانزیت ماهانه در آذربایجان غربی؛ بیش از ۱۶۰ هزار تن

ناظر گمرکات آذربایجان غربی در این باره گفت: از ابتدای امسال تاکنون، ماهانه به طور متوسط بیش از ۱۶۰ هزار تن کالا از مرزهای استان ترانزیت شده که رقمی قابل توجه به شمار می رود.

توحید آذربد افزود: ارزش این کالاهای ترانزیتی از مرزهای آذربایجان غربی در هر ماه نیز به بیش از نیم میلیون دلار می رسد.

وی با بیان اینکه این میزان در مقایسه با مدت زمان مشابه پارسال از نظر وزن ۲۴ درصد و ارزش ۶۷ درصد افزایش دارد، بیان کرد: از این میزان، حدود ۸۰ هزار تن در ماه مربوط به ترانزیت خارجی از مقصد و نزدیک به همین مقدار ترانزیت خارجی از مبدا است.

صادرات آذربایجان‌غربی در کمتر از ۹ ماه از مرز یک میلیون تُن گذشت

ناظر گمرکات آذربایجان غربی همچنین در خصوص صادرات گفت: در کمتر از ۹ ماه امسال، یک میلیون و ۳۰ هزار تن کالا از گمرکات استان صادر شده که رقم قابل توجهی به شمار می رود.

آذربد افزود: ارزش این اقلام، ۶۷۰ میلیون دلار بوده که از گمرکات ۹ گانه استان به خارج از کشور صادر شده است.

وی اضافه کرد: میزان صادرات صورت گرفته طی سال جاری از نظر ارزش ۸۶ درصد و از نظر وزن هم ۲۸ درصد افزایش دارد.

ناظر گمرکات آذربایجان غربی ادامه داد: خروجی صادرات سایر استان های کشور از گمرکات استان نیز طی سال جاری بیش از ۲ میلیون و ۱۸۰ هزار تن بوده که ۳۸ درصد بیشتر شده است.

وی با اشاره به رشد ۴۰ درصدی درآمد گمرکات استان در سال جاری گفت: میزان درآمد گمرکات استان امسال بیش از چهار هزار و ۴۸۲ میلیارد ریال بوده که در این میزان سال گذشته بیش از سه هزار و ۲۱۰ میلیارد ریال بود.

همه این موارد، مورد توجه دولت مردمی سیزدهم و همچنین استاندار آذربایجان غربی است به طوری که طی بیش از ۲ ماه حضور محمدصادق معتمدیان در استان، بارها بر استفاده با بیشترین ظرفیت از مرز، ظرفیت لجستیکی و توان ترانزیتی، صادراتی و وارداتی استان تاکید کرده است.

توسعه روابط با کشورهای همسایه؛ در دستور کار جدی مدیریت آذربایجان غربی

استاندار آذربایجان غربی با اشاره به وجود زیرساخت های تجاری مناسب ریلی، جاده ای و هوایی در استان افزود: متاسفانه در حمل کالا در حوزه های هوایی و ریلی، زیرساخت اقتصادی نداریم که از اولویت های جدی ما بهبود این روند است.

معتمدیان گفت: برای بهبود این وضعیت و توسعه تجارت با کشورهای مختلف دنیا، دنبال توجه به روابط توسعه یافته تر با کشورهای همسایه هستیم.

وی افزود: ما باید روابط خود را با کشورهای همسایه نزدیک تر کنیم که در این راستا، تلاش خواهیم کرد موانع تجارت را مرتفع کنیم.

وی با اشاره به جلسه اخیر برگزار شده با سفرای کشورهای همسایه بیان کرد: سطح ارتباطات آذربایجان غربی را با کشور ترکیه به طور قطع ارتقا خواهیم داد.

استاندار آذربایجان غربی همچنین این استان را هاب لجستیک و مرکز تجاری ایران با اروپا، حوزه مدیترانه، قفقاز، ترکیه، عراق و سوریه دانست و اضافه کرد: مرز، مزیت مطلق این استان نسبت به استان های دیگر است و واقع شدن در دروازه اروپا در کنار نزدیکی به سواحل مدیترانه و دریای سیاه و همچنین مسیر جاده ابریشم می تواند بر مزیت های این استان افزوده شود.

وی با تاکید بر اینکه از این مزیت در صورت کاهش موانع خودساخته و ترمزنبودن دستگاه های فعال در مرز می توان استفاده کرد، ادامه داد: مرز محل توقف نیست و باید به محل عبور تبدیل شود؛ امری که در بازدید صورت گرفته شواهدی از آن دیده نشد.

به گزارش ایرنا، البته باید به همه این ها، حضور استاندار اربیل به عنوان استان مهم اقلیم کردستان عراق را طی روزهای گذشته در آذربایجان غربی افزود؛ حضوری که می تواند منشا اثر در حوزه تجارت با این منطقه مهم اقتصادی باشد.

همه اینها نشان دهنده ظرفیت بالای استان درحوزه مرز است ولی باید برای استفاده از این ظرفیت ها، سرمایه گذاری لازم صورت گیرد و مراودات با همسایه ها نیز روز به روز گسترش یابد، امری که از اولین روزهای فعالیت دولت سیزدهم مورد تاکید شخص آیت الله رئیسی، رییس جمهوری اسلامی ایران و هیات دولت بوده است.

آذربایجان غربی پنج مرز رسمی با ترکیه، عراق و نخجوان دارد که شامل بازرگان ماکو، رازی خوی و سرو ارومیه در مرز ترکیه، صنم بلاغی پلدشت در مرز نخجوان و تمرچین پیرانشهر در مرز شمال عراق است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه آذربایجان غربی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


عکس | قابی دیدنی از بازیگر زن پُرحاشیه در حرم امام رضا(ع)