کمال جویی و حق جویی، لازمه بهترین شکل همراهی با حضرت زهرا سلام الله علیهاست


کمال جویی و حق جویی، لازمه بهترین شکل همراهی با حضرت زهرا سلام الله علیهاست

کسانی که در همه ابعاد زندگی حالت کمال جویی دارند یعنی تسلیم وضع موجود نیستند و پیوسته به خود تلقین می کنند من باید از این چیزی که باشم بهتر باشم و بهتر بشوم، اینها بهترین نوع برخورد با حضرت زهرا (س) را در طول تاریخ داشته اند و دارند و خواهند داشت.

خبرگزاری شبستان؛‌ گروه اندیشه: فلسفه دهه فاطمیه نشر و ترویج ویژگی‌های منحصر به فرد حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها و زنده نگه داشتن فرهنگ فاطمی و تبعیت از ایشان است. در ایام فاطمیه در دو ۱۰ روز مراسم عزاداری و روضه خوانی برگزار می‌شود و این مراسم قرن‌ها است که در تاریخ شیعه جریان دارد. امسال ایام فاطمیه اول یا (دهه اول) از روز چهارشنبه ۲۴ آذر شروع می‌شود و در روز شنبه ۴ دی پایان می‌یابد. (دهه دوم) فاطمیه نیز امسال از روز سه شنبه ۱۴ دی آغاز می‌شود و تا پنجشنبه ۲۳ دی ادامه دارد.

سبک زندگی حضرت فاطمه(س) باید آموخته شود. این شخصیت مربوط به 1400 سال پیش نبوده و قطعا می تواند نقش بسیار اثرگذاری در زندگی ما داشته باشد. ایام فاطمیه با بیست روز شهادت به جای یک روز، فرصتی است که مناقب، فضائل و حتی مصائب بی بی دو عالم گفته شود و مدحیه و مرثیه او خوانده شود تا مردم نسبت به وجود مبارک حضرت زهرا(س) آگاهی بیشتری پیدا کنند.

همزمان با ایام شهادت حضرت زهرا سلام الله علیها خبرنگار گروه اندیشه خبرگزاری شبستان در گفت و گو های سلسله وار با حجت الاسلام رحمان غیاث، استاد علوم دینی و کارشناس برجسته مذهبی مباحثی با عنوان «با فاطمه (س) تا خدا» طرح کرده است که دومین بخش آن با عنوان «کمال جویی و حق جویی، لازمه بهترین شکل همراهی با حضرت زهرا سلام الله علیها» می باشد. بخش دوم گفت و گوی خبرگزاری شبستان با حجت الاسلام غیاث را در ادامه می خوانید:

حجت الاسلام غیاث گفت: نگاه به حضرت زهرا (س) انواع مختلفی دارد. وقتی ما با نگاه مذهبی به ایشان نگاه می کنیم، ایشان را یک معصوم می بینیم. وقتی با نگاه اجتماعی به ایشان نگاه می کنیم، ایشان را یک فعال اجتماعی می بینیم. با نگاه سیاسی ایشان را نگاه می کنیم حضرت زهرا (س) یک جایگاه شناس اجتماعی می بینیم در برابر امام علی (ع) که خودشان را پیرو می دانند و نکته کلیدی که در زندگی اجتماعی هست را ایشان رعایت می کنند چرا که در زندگی اجتماعی انسان یا باید امام باشد یا ماموم باشد.

این استاد علوم دینی افزود: نمی تواند غیر از اینها باشد حضرت زهرا (س) در برابر امیر مومنان جایگاه خود را ماموم بودن شناسایی کرده اند و در همین چهارچوب حرکت کرده اند اما در نگاه تربیتی ما ایشان را الگو و سرمشق و اسوه می بینیم. آن چیزی که امروز بیش از هر موضوع دیگری مخصوصا در شرایط فعلی جهان مورد نیاز ماست، این است که شخصیت هایی مانند حضرت زهرا (س) را سرمشق ببینیم و در دایره زندگی انسانی این عزیزان را الگو و اسوه ببینیم.

وی ادامه د اد: کسانی با این دید به حضرت زهرا (س) نگاه می کنند که تسلیم وضعیت موجودشان نباشند یعنی پیوسته افکار و اخلاق و اعمال شان از اینکه هست بهتر باشد و بهتر بشود و کسانی چنین حالتی را دارند که خود واقع بین باشند یعنی هم نقاط قوت خود را ببینند هم نقاط ضعف خود را و دوست داشته باشند به کمک نقاط قوت خود نقاط ضعف شان را رفع کنند اما بقیه افراد که از دو حال خارج نیستند یعنی یا خود بزرگ بین هستند، مغرور هستند یا خود کم بین مایوس هستند، اینها اگر با حضرت زهرا (س) همنشین هم بشوند، آن بهره لازم را در وادی تربیتی نمی توانند ببرند.

حجت الاسلام غیاث خاطرنشان کرد: آدم های خود بزرگ بین و مغرور نقاط قوت خود را می بینند و نقاط ضعف خود را گاهی متاسفانه نقاط قوت می بینند و آدم های خود کم بین و مایوس نقاط ضعف خود را می بینند اما متاسفانه نقاط قوت خود را نمی بینند به همین خاطر دسته اول حرکت نمی کنند چون فکر می کنند به جایی که باید برسند، رسیده اند و دسته دوم هم حرکت نمی کنند چون فکر می کنند به جایی که باید برسند نمی توانند برسند اما کسانی که خود واقع بین هستند و نقاط ضعف و قوت خود را با هم می بینند و می خواهند به کمک نقاط قوت خود نقاط ضعف شان را از بین ببرند، بهترین و بیشترین تاثیرپذیری را از شخصیت هایی مانند حضرت زهرا (س) دارند؛ این بحث را می توان دنبال کرد و آن اینکه همه ما ادعا می کنیم که حضرت زهرا (س) شخصیت دوست داشتنی هستند و همه ادعا می کنیم که ایشان را دوست داریم و به این معنا هم افتخار می کنیم. این سوال را می خواهم بپرسم که آیا این دوست داشتن همه ما یکسان است یا متفاوت؟ طبیعتا همه شما جواب می دهید که متفاوت است. وقتی یک امری متفاوت شد انسان خردمند سعی می کند بهترین حالت را از آن برخوردار باشد.

این استاد دانشگاه گفت: حالا من این سوال را می پرسم شما هم این سوال را از خودتان بپرسید که آیا دوست داشتن ما نسبت به حضرت زهرا (س) و ارادت ما نسبت به ایشان آیا در بهترین شکل است؟ اگر قرار است در عالی ترین شکل باشد لازمه اش این است که به ایشان به عنوان یک الگو و سرمشق نگاه کنیم و برای اینکه به ایشان به عنوان یک الگو و سرمشق نگاه کنیم باید سعی کنیم یک لحظه هم از کمال جویی خود و بالاتر از آن حق جویی غافل نشویم. کسانی که در همه ابعاد زندگی حالت کمال جویی دارند یعنی تسلیم وضع موجود نیستند و پیوسته به خود تلقین می کنند من باید از این چیزی که باشم بهتر باشم و بهتر بشوم و کسانی که آن بهتر شدن را می خواهند طوری باشند که مورد نظر خداوند متعال است یعنی در کنار کمال جویی به حق جویی اهمیت می دهند، اینها بهترین نوع برخورد با حضرت زهرا (س) را در طول تاریخ داشته اند و دارند و خواهند داشت.

پایان پیام/49

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه دینی و مذهبی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


اسامی داوران مرحله استانی اعلام شد/ داورانی از جنس هنر و تجربه