انواع اختلالات پرخوری و نشانه‌های آن


انواع اختلالات پرخوری و  نشانه‌های آن

یک متخصص تغذیه با اشاره به نشانه‌های اختلالات پرخوری گفت: افراد در فضای مجازی مدام با تصاویر غذاها و رستوران‌ها مواجه می‌شوند که این می‌تواند برای فرد دچار اختلال پرخوری، تحریک کننده باشد.

دکتر مجید محمدشاهی با اشاره به این‌که اختلالات پرخوری به سه دسته تقسیم می‌شوند، اظهار کرد: یک نوع اختلال پرخوری در افراد وجود دارد که در واقع نوعی بیماری به حساب آمده و از نشانه‌های این بیماری می‌توان به سریع و از روی اجبار غذا خوردن اشاره کرد.

به گزارش ایسنا، وی افزود: این افراد تنها زمانی از غذا خوردن دست می‌کشند که در سیستم گوارشی خود احساس درد کرده و یا حالت تهوع پیدا کنند. این اختلال ۲ تا ۴ درصد افراد جامعه را در بر گرفته و بیشتر در میان زنان شایع است اما از آنجایی که خیلی از افراد این مساله را بروز نمی‌دهند، این عدد قانع‌کننده نیست.

محمدشاهی گفت: نوع دوم پرخوری یا پراشتهایی، به گونه‌ای است که فرد بعد از صرف غذا سعی در حذف عذاب وجدان ناشی از آن دارد و به رفتارهایی مانند بالا آوردن غذا، استفاده از دوز بالای مسهل و یا ورزش طولانی پرقدرت و شدید می‌پردازد.

وی افزود: نوع سوم پرخوری عصبی یا بولیمیا است؛ این افراد با توجه به اینکه غذای زیادی می‌خورند باز هم لاغر هستند که البته وزن فرد می‌تواند متاثر از عواملی مانند ژنتیک، جنسیت، میزان عضله بدن فرد و سن افراد، متفاوت باشد.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز گفت: یکی از مسائل مهم و بحث‌برانگیز امروزی استفاده از فضای مجازی است؛ فرد با مشاهده افراد مشهور می‌خواهد مانند آن‌ها باشد لذا به سراغ رژیم‌های سخت و نامناسب می‌رود و یا برعکس دچار افسردگی شده و به اختلال پرخوری مبتلا می‌شود. نکته دیگر اینکه افراد در فضای مجازی مدام با تصاویر غذاها و رستوران‌ها مواجه می‌شوند که این می‌تواند برای فرد دچار اختلال پرخوری، تحریک کننده باشد.

وی با اشاره به ۱۲ نشانه که می‌تواند مشخص‌کننده ابتلای فرد به اختلال پرخوری باشد، گفت: اگر شخصی پنج نشانه از این موارد را داشته باشد، کاندیدای اختلال پرخوری محسوب می‌شود. مواردی از قبیل غذا خوردن به صورت غیر عادی و حتی بعد از سیر شدن، غذا خوردن سریع تا مرز دل درد گرفتن، غذا خوردن به صورت تنها و انفرادی و خارج از کنترل و اراده، حس عذاب وجدان بعد از صرف غذا، مضطرب و پر استرس و عاجز بودن از بیان احساسات و عواطف، افرادی که زیاد رژیم می‌گیرند، چاق و لاغر شدن مداوم و فکر کردن به اعمال جراحی زیبایی بخشی از نشانه‌های ابتلا به اختلال پرخوری محسوب می‌شوند.

این متخصص تغذیه گفت: این افراد برای درمان حتماً باید تحت نظر تیم پزشکی متشکل از متخصص تغذیه، روانپزشک و رفتار درمانگر قرار بگیرند.

وی افزود: مردم در نظر داشته باشند که به هیچ عنوان خوددرمانی نکنند زیرا در کنار داروهای کاهش وزن، باید داروهای ضد افسردگی نیز تحت نظر تیم تخصصی پزشکی مصرف شوند.

محمدشاهی گفت: تغییر سبک زندگی و ورزش‌هایی مانند یوگا می‌تواند به این افراد بسیار کمک کند. لازم و ضروری است که هر فردی حتماً صبحانه میل ‌کند زیرا تحقیقات نشان داده ۹۰ درصد افراد دارای اختلال پرخوری، صبحانه نمی‌خورند.

به گزارش ایسنا به نقل از وب‌دا خوزستان، وی افزود: در زمان احساس گرسنگی، استفاده از میوه‌ها و سبزیجات می‌تواند جزو بهترین و سالم‌ترین گزینه‌ها برای جلوگیری از اختلال پرخوری باشد.

انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه خوزستان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


تغییر مسیر پرواز تهران-زاهدان-مشهد