حدادعادل: جسم سلیمانی از میان رفت اما در دل‌ها طلوع کرد


حدادعادل: جسم سلیمانی از میان رفت اما در دل‌ها طلوع کرد

رئیس فرهنگستان زبان و ادبیات فارسی با بیان اینکه اگرچه جسم سلیمانی از میان رفت اما در دل‌ها طلوع کرد، گفت: در دل میلیون‌ها و صدها میلیون نفر یک سلیمانی جدیدی متولد شد.

غلامعلی حداد عادل عصر سه‌شنبه ۱۴ دی در آیین اختتامیه کنگره بین‌المللی شعر خاتم سلیمانی که در حرم مطهر شاهچراغ(ع) برگزار شد، با تسلیت ایام شهادت حضرت زهرا (س) و گرامیداشت سالگرد شهید سلیمانی اظهار کرد: آثار شهادت این شخصیت در انتخابات، امنیت و مسائل دینی دیده شده است.

او افزود: باید این بزرگی‌ها را با زبان هنر بیان کرد چون هنر می‌تواند بزرگی را ماندگار کند.

رئیس فرهنگستان زبان و ادبیات فارسی، اضافه کرد: باید قدری درباره شخصیت و شهادت و آثار پس از شهادت این شهید درنگی کنیم و ببینیم چه چیزی سبب شده که اینطور شخصیت سلیمانی وارد عرصه هنر شود.

حدادعادل افزود: شهید سلیمانی هم در زمان زندگی بلند بود و بعد از شهادت بلندتر شد.

او گفت: آمریکائیان عادت کرده بودند که هر چه اراده کنند در منطقه اجرا شود، تصمیم گرفته بودند خاورمیانه جدید ایجاد کنند، حزب‌الله لبنان و انقلاب اسلامی و ملت ایران را ریشه‌کن کنند، داعش را به نام مذهب ساختند و به جان مردم منطقه انداختند؛ مذهب دروغین را مقابل حرکت واقعی برخاسته از دین قرار دادند بعد از آن به بهانه داعش ائتلافی از ۵۳ کشور تشکیل دادند و به منطقه آمدند در واقع برای مقابله با داعش نیامده بودند برای شکستن جبهه مقاومت آمده بودند.

رئیس فرهنگستان زبان و ادبیات فارسی با بیان اینکه سلیمانی آن قهرمانی بود که نقشه آمریکایی‌ها را باطل کرد و آن ابرقدرت در مقابل این سردار ایرانی به زانو در آمده بود، عنوان کرد: آمریکائیان فکر کردند با از بین بردن سلیمانی مقاومت تضعیف می‌شود بنابراین وی را به شهادت رساندند و بلافاصله اعلام کردند که شهادت سلیمانی کار خودشان بوده است.

حدادعادل افزود: آمریکا باید با همان خفت و خواری که از افغانستان رفتند از عراق هم خارج شوند اینها همه از عظمت این شخصیت شهید سلیمانی است.

او افزود: ریشه‌ و اساس کار سلیمانی به فرموده رهبری صدق و وفا بود، بر سر عهدی که با خدا بسته بود با صداقت وفاداری کرد و خدا هم این مقام را به وی داد که یک ایران در تشییع جنازه وی شرکت کرد و خدا محبت این شخصیت را به دل همه انداخت.رئیس فرهنگستان زبان و ادبیات فارسی با بیان اینکه

رئیس فرهنگستان زبان و ادبیات فارسی همچنین با بیان اینکه وقتی نثر از بیان یک واقعه ناتوان باشد، انسان به سراغ شعر می‌رود، گفت: وقتی شعر ناتوان باشد، موسیقی به کمک می‌آید؛ نثر، سخن شاعرانه و نغمه‌های موسیقی به سه ساحت از انسان تعلق دارد.

حدادعادل خاطرنشان کرد: این کنگره به شعر اختصاص دارد در شهر حافظ و سعدی هم سزاوار همین است که شیراز پرچمدار شعر و ادب باشد.

او همچنین با بیان اینکه حوادث بزرگ و شخصیت‌های بزرگ در ساحت عقل و منطق تنها نمی‌گنجند و فراتر از این ساحت هستند، افزود: واقعه کربلا را در نظر بگیرید، حماسه حسینی از نظر عقلایی و منطقی قابل دفاع است که سیدالشهدا برای مقابله با ظلم اینگونه رفتار می‌کند اما اگر حماسه حسینی را فقط در بیانات منطقی خلاصه کنید بزرگتر از این قالب تنگ است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فرهنگی و هنری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


اولین تصاویر از دو تروریستی که در حمله پهپادی نیروهای امنیتی ایران به هلاکت رسیدند