برابری زن و مرد در عصر حجر


اسکلت باستانی یک نوزاد دختر شواهدی را در اختیار محققان قرار داد که نشان می...

برابری زن و مرد در عصر حجر

اسکلت باستانی یک نوزاد دختر شواهدی را در اختیار محققان قرار داد که نشان می دهد انسان های عصر حجر حدود ده هزار سال پیش به برابری جنسیتی اهمیت می دادند.

به گزارش سیناپرس، تیمی از محققان دانشگاه کلرادو پس از این کشف شگفت انگیز، این نوزاد باستانی را نِو (Neve) نامگذاری کردند که اولین نمونه در اروپا از یک نوزاد دختر است که به صورت کاملا تشریفاتی به خاک سپرده شده است. این کشف نشان می ‌دهد که جامعه دوران او، به جوان ‌ترین اعضای خود و همچنین زنان اجتماع به همان شیوه مردانه احترام می‌ گذاشته است.

بر اساس این یافته ها، پژوهشگران معتقدند که انسان های شکارچی دوران میانسنگی شاید بسیار متمدن ‌تر از آنچه قبلاً تصور می ‌شد، بوده باشند. محققان می گویند که قبر این دختر بچه با پنجه یک جغد بزرگ، بیش از ۶۰ مهره صدفی سوراخ شده و چهار آویز تزئین شده بود.
پروفسور جیمی هاجکینز (Jamie Hodgkins) انسان شناس و پژوهشگر ارشد این مطالعات در یک بیانیه دانشگاهی می گوید: تکامل و توسعه نحوه دفن مردگان اولیه انسان ها همانطور که در پرونده های باستان شناسی آشکار شده است، اهمیت فرهنگی زیادی دارد.

برابری زن و مرد در عصر حجر
پس از نقشه برداری از دی ان ای نوزاد، محققان او را متعلق به گروهی در شاخه خاصی از ریشه نوع بشر شناسایی کردند. اسکن دندان های او نشان داد که پس از تولد، کودک فقط ۴۰ تا ۵۰ روز زنده مانده است.

در ادامه تحقیقات، اندازه گیری سطوح کربن و نیتروژن نشان داد که رژیم غذایی مادرش احتمالاً شامل گیاهان، انواع توت ها، آجیل و گوشت بوده است. تجزیه و تحلیل بیشتر زیور آلات تزئین شده نوزاد نشان می دهد که مراسم تدفین او بسیار با دقت انجام شده است. بسیاری از قطعات دارای فرسودگی و پارگی هستند که بیانگر این موضوع است که شاید انسان های اولیه این تزیینات را پس از سالیان طولانی به فرزندشان منتقل کرده باشند.

پروفسور هاجکینز می گوید: اطلاعات کمی در مورد آخرین دوره پارینه سنگی فوقانی و اولین بخش میان سنگی در مورد شیوه های تدفین وجود دارد. به علاوه دفن نوزادان به شدت نادر است، بنابراین «نِو» اطلاعات مهمی را برای کمک به پر کردن این شکاف، اضافه می کند.

به گزارش سیناپرس، بقایای ظریف این نوزاد باستانی به طور کامل از غاری در لیگوریا ایتالیا کاوش شد. دکتر کالی اور (Caley Orr) یکی دیگر از محققان این پژوهش ها در مورد این کشف می گوید: این دوره به دنبال پایان آخرین عصر یخبندان بوده و نشان دهنده آخرین دوره در اروپا است که شکار و جمع آوری آذوقه اصلی ترین شیوه امرار معاش بوده است. بنابراین این دوره زمانی برای درک پیش از تاریخ بشر بسیار مهم است.

این تیم پژوهشی در ادامه می افزاید : این کشفیات، رفتار به ظاهر برابری طلبانه ای را در مراسم تشییع جنازه یک نوزاد دختر روشن می کند. به گفته باستان شناسان، شیوه های دفن مردگان اغلب دریچه ای به جهان بینی و ساختار اجتماعی جوامع گذشته ارائه می دهد.
مراسم تشییع جنازه این نوزاد نشان می ‌دهد که این کودک باستانی به اندازه یک مرد، همراه با عشق و اهمیت مورد توجه قرار گرفته است. به گزارش خبرگزاری sinapress، همچنین او همان ویژگی‌های خود فردی، عاملیت اخلاقی و واجد شرایط بودن برای پذیرش اجتماعی را داشته داشت.

در ادامه محققان اضافه می ‌کنند که نِو نشان می ‌دهد که حتی جوان‌ ترین زنان در این دوره تاریخی، وضعیت افراد بالغ در آن جامعه را داشته اند. پروفسور هاجکینز معتقد است که باستان شناسی در طول تاریخ همیشه از دریچه مردانه دیده شده و داستان های زیادی وجود دارد که شاید از قلم باستان شناسان افتاده باشند.

هاجکینز ادامه می دهد: بدون تجزیه و تحلیل دی ان ای، این نوزاد با توجه به تزئینات بسیاری که داشته، احتمالاً مرد فرض می شد. در جامعه غربی، باستان شناسان از نظر تاریخی تصور می کردند که رهبران و جنگجویان همه یا اکثرا مرد بوده اند. با این حال، تجزیه و تحلیل دی ان ای، وجود جنگجویان وایکینگ زن، رهبران و حاکمان زن قدرتمند عصر برنز را آشکار کرده است. به گفته پروفسور هاجکینز، یافتن نِو، دلیلی برای نگاه انتقادی به گذشته باستان شناسی است.
این تیم همچنین بقایای وعده‌های غذایی باستانی مانند استخوان‌های گراز و گوزن و تکه ‌های چربی را در همان نواحی پیدا کردند.
به گزارش سیناپرس، در انتها مشخص شد که این نوزاد حدود ده هزار سال پیش متولد شده است. به طور خاص، تجزیه و تحلیل پروتئین و دی ان ای باستانی نشان داد که نوزاد یک دختر متعلق به دودمان زنان اروپایی است که به هاپلوگروپ U5b2b معروف است.

مترجم: احسان محمدحسینی
منبع: studyfinds

هرگونه کپی برداری و انتشار مطالب از خبرگزاری بدون ذکر منبع پیگرد قانونی دارد.
لینک کوتاه
نظرات شما .socials{ background-size: 20px auto !important; height: 20px !important; width: 20px !important; margin-right: 0px !important; } .a2a_divider { border-left: 1px solid #000; display: inline; height: 16px; line-height: 16px; margin-left: -2px; margin-right: 10px; position: relative; top: -7px; } .social_linkedin{ background-image: url("https://sinapress.ir/images/linkedin_32.png"); background-repeat: no-repeat; display: inline-block; height: 32px; margin-right: 10px; width: 32px; } .social_balatarin{ background-image: url("https://sinapress.ir/images/balatarin-enlogo.png"); background-repeat: no-repeat; display: inline-block; height: 32px; margin-right: 10px; width: 32px; } .social_cloob{ background-image: url("https://sinapress.ir/images/cloob-logo-share.jpg"); background-repeat: no-repeat; display: inline-block; height: 32px; margin-right: 10px; width: 32px; } .social_afsaran{ background-image: url("https://sinapress.ir/images/ir.afsaran.jpg"); background-repeat: no-repeat; display: inline-block; height: 32px; margin-right: 10px; width: 32px; } .commentsCont .content ul li, .commentReplyPlaceHolder li { background: -moz-linear-gradient(center top , #f6f6f6, #ffffff) repeat scroll 0 0 transparent; border: 1px solid #cccccc; border-radius: 6px; margin-bottom: 5px; } .commentsCont .content ul li .commentinfo, .commentReplyPlaceHolder li .commentinfo { background-color: #eee; border-bottom: 1px solid #ddd; height: 22px; line-height: 19px; padding: 2px 10px; } .commentsCont .senderName, .commentReplyPlaceHolder .senderName { margin-left: 10px; } .commentsCont .dateTime, .commentReplyPlaceHolder .dateTime { color: #666; margin-left: 4px; float:left; } .commentsCont .content ul li .commentBox, .commentReplyPlaceHolder li .commentBox { padding: 10px; } .commentsCont ul { list-style: outside none none; margin: 0; padding: 0; }

نظرات شما

متن *

نام *

ایمیل *

کد امنیتی* برابری زن و مرد در عصر حجر[کد امنیتی جدید]

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فرهنگی و هنری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


جملات و متن تبریک روز جهانی خلبان به همسرم و عشقم + عکس نوشته و استوری