مقایسه چراغ ریلی توکار و روکار و کاربرد آنها در نورپردازی


امروزه سیستم های مدرن نورپردازی فراوانی در بازار وجود دارند و همواره با پیشرفت تکنولوژی، به تعداد آنها افزوده می شود. یکی از سیستم های نورپردازی مدرن که کاربرد فراوانی در محیط های مختلف دارد، چراغ ریلی است.

امروزه سیستم های مدرن نورپردازی فراوانی در بازار وجود دارند و همواره با پیشرفت تکنولوژی، به تعداد آنها افزوده می شود. یکی از سیستم های نورپردازی مدرن که کاربرد فراوانی در محیط های مختلف دارد، چراغ ریلی است. در این تجهیزات، یک یا چند منبع نور بر روی یک ریل جایگذاری می شوند و به این ترتیب، همه آنها در یک مسیر قرار می گیرند. کاربرد اصلی انواع چراغ های ریلی، نورپردازی تاکیدی بر یک جسم معین است. در این مقاله، مطالب مفیدی حول موضوع مقایسه چراغ ریلی توکار و روکار و کاربرد آنها در نورپردازی بیان خواهیم کرد.

مقایسه چراغ ریلی توکار و روکار و کاربرد آنها در نورپردازی

اجزای سازنده و انواع چراغ ریلی

پیش از پرداختن به موضوع اصلی این متن، ابتدا می بایست با انواع و اجزای سازنده چراغ های ریلی آشنایی یابیم تا مطالب پیش رو را بهتر درک کنیم. به طور کلی چراغ های ریلی از چهار قسمت یعنی پایه ها و سیم کشی ها، چراغ ها، ریل ها و اتصالات هستند. همچنین این چراغ های که در سه طیف رنگی مهتابی، آفتابی و طبیعی به فروش می رسند، بر اساس معیار هایی مانند ریل و اتصالات، توان، نوع کاربرد و... قابل دسته بندی هستند.

چراغ ریلی روکار

چراغ های روکار بدون نیاز به هیچگونه تغییری در سقف ساختمان قابل نصب هستند. چراغ های ریلی روکار به وسیله ریل، در یک مسیر قرار می گیرند و انرژی مورد نیاز خود را از سیم کشی درون ریل دریافت می کنند. همانطور که از اسم این چراغ ها مشخص است، مکانیزم و طراحی چراغ های ریلی روکار به طور کامل نمایان می باشد. از این رو چراغ های ریلی روکار تاثیر بیشتری در دکوراسیون محیط نسبت به انواع توکار دارند.

چراغ ریلی توکار

چراغ های توکار برخلاف انواع روکار، به طور کامل در سقف قرار می گیرند و تنها نور تابش شده از سمت آنها برای ما قابل مشاهده خواهد بود. با این وصف، به منظور نصب چراغ های ریلی توکار می بایست تغییرات کوچکی در سقف یا دیوار ایجاد کرد. البته چراغ های ریلی توکار نیز به مانند چراغ های ریلی روکار کاربرد زیادی در اماکن مختلف داشته و اگر به درستی به کار گرفته شوند، نورپردازی مناسبی را برای ما فراهم خواهند کرد.

مقایسه چراغ ریلی توکار و روکار و کاربرد آنها در نورپردازی

تفاوت اصلی چراغ های ریلی روکار و توکار کدام است؟

همانطور که از متن بالا برداشت می شود، تفاوت اصلی و اساسی چراغ های ریلی روکار و توکار همچون سایر چراغ ها، نوع نصب آنها است. توصیه ما به مشتریانی که علاوه بر نورپردازی قصد زیباسازی دکوراسیون محیط را دارند، خرید انواع روکار چراغ ریلی است. چراغ های توکار در فروشگاه ها و منازلی با سبک مدرن و سقف کاذب بسیار مناسب هستند. همچنین از این چراغ ها می توان در فضاهای قدیمی بهره برد. با این اوصاف، به دلیل نوع کاربری متفاوت این دو چراغ ریلی، نمی توان برتری هیچ یک را بر دیگری مشخص کرد. در واقع هر کدام از چراغ های ریلی روکار و توکار با توجه به قابلیت هایی که دارند، در محیط های فراوانی قابل استفاده هستند. در ادامه به کاربرد این چراغ ها خواهیم پرداخت.

کاربرد چراغ های ریلی توکار و روکار

همانطور که پیشتر ذکر شد، چراغ های ریلی توکار و روکار کاربرد وسیعی در اماکن مختلف به منظور نورپردازی موضعی بر روی سوژه دارند. محیط هایی مانند ویترین مغازه ها، فروشگاه ها، گالری ها، موزه ها، کافی شاپ ها، رستوران ها و... نقاط مناسبی برای استفاده از چراغ های ریلی توکار و روکار هستند. البته کاربرد این چراغ ها تنها محدود به محیط های ذکر شده نمی شود و مشتریان می توانند از چراغ های ریلی در نقاطی از خانه همچون آشپزخانه، راهرو ها، محل نصب تابلو ها و... بهره ببرند. به طور کلی چراغ های ریلی از انواع تجهیزات روشنایی اصلی محسوب نمی شوند و در هر مکانی با سقف بلند قابل استفاده هستند.

نورپردازی تاکیدی با چراغ های ریلی چگونه صورت می گیرد؟

با توجه به مطالب پیشین، چراغ های ریلی از تجهیزاتی هستند که به منظور نورپردازی تاکیدی به کار می روند. در واقع نورپردازی تاکیدی Accent Lighting به نورپردازی گفته می شود که ما در آن از یک منبع روشنایی به منظور ایجاد تاکید و جلب توجه به سمت سوژه مورد نظر همچون اثری هنری یا یک جسم خاص استفاده می کنیم. اولین فاکتور مهم در نورپردازی تاکیدی درست به وسیله چراغ ریلی، ارتفاع مناسب سقف تا سوژه است. پس از اندازه گیری این مقدار، می بایست به محاسبه زاویه چراغ بپردازیم. اغلب تنظیم چراغ با زاویه ۳۰ درجه به دلیل جلوگیری از خیرگی و ایجاد سایه پیشنهاد می شود.

مقایسه چراغ ریلی توکار و روکار و کاربرد آنها در نورپردازی

عوامل تعیین کننده قیمت چراغ ریلی توکار و روکار

در حال حاضر مدل های فراوانی از چراغ های ریلی توکار و روکار در بازار عرضه می شوند که قیمت آنها با توجه به مشخصاتی که دارند، قابل پیش بینی است. به طبع هرچه متریال استفاده شده در ساخت چراغ ریلی از کیفیت بالاتری برخوردار باشد، قیمت آن نیز بیشتر خواهد بود. البته در زمان خرید چراغ ریلی، می بایست به برند سازنده آن توجه کرد. انواع چراغ های ریلی وارداتی قیمت بالاتری نسبت به محصولات داخلی دارند. همچنین توان چراغ ریلی توکار و روکار از موارد مهم در تعیین قیمت آن به شمار می رود. برای مثال، مشتریان برای تهیه یک چراغ ریلی با توان ۳۵ وات، نیازمند بودجه بیشتری نسبت به خرید یک چراغ ریلی با توان ۱۰ وات خواهند بود. با این تفاسیر، به مشتریان چراغ ریلی پیشنهاد می کنیم که: در قدم اول میزان نور مورد انتظار خود را برای نورپردازی مشخص کنند؛ سپس چراغی متناسب با دکوراسیون محیط برگزیده و در نهایت اقدام به خرید محصول نظر نمایند. علاوه بر پیشنهادات ذکر شده، به آن دسته از مشتریانی که بودجه محدودی را برای تهیه چراغ ریلی روکار یا توکار در نظر گرفته اند، توصیه می شود تا از محصولات ارزان قیمت و با کیفیت داخلی خریداری کنند.

کلام نهایی

چراغ های ریلی از منابع نوری منحصر به فردی هستند که کاربرد زیادی در محیط های داخلی دارند. ما در این مقاله به بررسی و مقایسه چراغ های ریلی توکار و روکار پرداختیم و کاربرد آنها را به صورت اجمالی ذکر کردیم. امیدواریم که مطالب گفته شده تاثیر بسزایی در خرید انواع چراغ های ریلی برای کاربران داشته باشد. شما می توانید برای خرید انواع چراغ ریلی به فروشگاه اینترنتی لایت هوم مراجعه نمایید.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فرهنگی و هنری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


بهترین و زیباترین شعر درباره جشن خودکار برای کلاس سوم و چهارم ابتدایی