خودت داستان بنویس!


خودت داستان بنویس!

بچه‌هایی که دوست دارند نوشتن و داستان‌نویسی را تجربه کنند می‌توانند کتاب «خودت داستان بنویس» با ترجمه مژگان شیخی را بخوانند و تمرین کنند.

خودت داستان بنویس!
خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، ما از هر آدمی، شغلی یا موقعیتی یا تصویری در ذهن داریم. برای مثال اگر بگویند فلانی نویسنده است، تصویری در ذهن من و شما شکل می‌گیرد؛ البته تصویر ذهنی هر کدام از ما متفاوت با دیگری است.

راستی اولین نویسنده‌ای که به‌ ذهن شما می‌آید، چه کسی است؟ مهدی آذریزدی؟ هوشنگ مرادی کرمانی؟ شل سیلور استاین؟ هانس کریستین اندرسن؟ اصلا دلتان می‌خواهد نویسنده شوید؟ آیا می‌دانید برای نویسنده شدن چه باید کرد؟

یکی از روش‌ها خواندن است؛ چون هرقدر بیشتر کتاب خوانده باشید به همان نسبت معنی کلمه‌ها و جای به کار بردن آنها را بهتر می‌دانید. بنابراین، اولین قدم برای نویسنده شدن، خواندن کتاب‌هایی است که مناسب سن شما باشند و بهتر است تا وقتی خودتان، چگونگی انتخاب کتاب خوب را یاد نگرفته‌اید، از پدر و مادر یا بزرگ‌تری که در این کار مهارت دارد، کمک بگیرید.

اما ماهر شدن در هر کاری به تمرین نیاز دارد. بی‌گمان نویسنده شدن هم، جدای از این قاعده کلی نیست؛ پس بهتر است یک سررسید یا یک دفتر زیبا داشته باشید و هر روز، خاطرات و اتفاقات روزانه را در آن بنویسید. البته پیش از آن‌که بخواهید درباره چیزی بنویسید باید به گردآوری اطلاعات درباره آن بپردازید؛ بنابراین می‌توانید کتاب بخوانید یا با پدر و مادر و دوستان خود درباره موضوع مورد نظر صحبت کنید.

راستی برای نویسنده شدن باید خوب ببینید. اصلا لازم است روی همه‌چیز ذره‌بین بگذارید. دیدن فیلم و پویانمایی هم به شما خیلی کمک می‌کند. یک کار دیگر هم می‌توانید انجام دهید و آن الگوبرداری از نویسنده دلخواه‌تان است. اگر داستان خواندن را دوست داشته باشید، حتما نویسنده موردعلاقه‌ای هم دارید پس می‌توانید همان نویسنده را الگوی خود قرار دهید. نگران این ماجرا هم نباشید که دیگران شما را پیرو نویسنده دیگری بدانند به این‌خاطر که کم کم، شیوه نوشتن خودتان را پیدا می‌کنید.

یک سری کتاب‌ هم منتشر شده که داستان‌نویسی را به بچه‌ها آموزش می‌دهد. «خودت داستان بنویس» یکی از این کتاب‌هاست که مژگان شیخی آن را ترجمه و انتشارات قدیانی منتشر کرده؛ این کتاب، آموزش خلاق داستان‌نویسی به بچه‌هاست که برای ورود در این عرصه می‌توان از آن استفاده کرد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه رسانه کودک

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


جملات و متن تبریک روز جهانی خلبان به همسرم و عشقم + عکس نوشته و استوری