راهنمای انتخاب مهد کودک خوب و استاندارد با 8 نکته مهم


راهنمای انتخاب مهد کودک خوب و استاندارد با 8 نکته مهم

آگاهی از تمام نکات ریز و درشت انتخاب مهد کودک خوب، برای والدین بسیار مهم و حیاتی است، زیرا می‌تواند خیالشان را برای سپردن جگرگوشه‌شان به محیطی امن و آموزنده راحت کند. اما این نکات چیست؟ تمام مهدکودک‌ها باید استانداردهای خاصی را رعایت کنند. با این حال نکات بسیاری هست که اگر می‌خواهید فرزند خود […]

تمام مهدکودک‌ها باید استانداردهای خاصی را رعایت کنند. با این حال نکات بسیاری هست که اگر می‌خواهید فرزند خود را به مهد بفرستید، برای انتخاب مهد کودک خوب و مناسب باید در نظر داشته باشید.

معیارهای انتخاب مهد کودک خوب مناسب فرزند شما

برای یک کودک، رفتن به مهد کودک می‌تواند اولین و تاثیرگذارترین قدم در مسیر آینده و زندگی اجتماعی‌اش باشد. بنابراین برای انتخاب مهد کودک خوب، توجه و دقت کافی لازم است.

۱. بررسی فضای محیط

امن و راحت بودن محیط اطراف را از همه نظر بررسی کنید. به کفپوش کف سالن، کلاس‌ها و حیاط دقت کنید. وسایل بازی مهد را از نظر ایمنی بررسی کنید.

۲. اطمینان از صلاحیت مربیان مهد کودک

پس از والدین و اعضای خانواده، مربی مهد مهمترین و تاثیرگذارترین فرد از نظر روحی و اجتماعی برای کودک است؛ بنابراین باید از صلاحیت مربیان مهد مطمئن شوید.

ویژگی‌هایی که یک مربی باید داشته باشد شامل این موارد است: آگاهی به روان‌شناسی کودک، داشتن محبت و علاقه نسبت به بچه‌ها، صبر و حوصله، مهارت ارتباط برقرار کردن، توانمندی، دارای علاقه و توجه به کارهای دستی.

۳. نظافت و تهویه هوا از مهمترین نکات انتخاب مهد کودک خوب

یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های یک مهد خوب نظافت است، چراکه کودک تماس بیشتری با سطوح و وسایل کثیف و آلوده دارد و حتی گاهی بدون شستن دست‌ها خوراکی می‌خورد. همچنین سیستم ایمنی بدن کودکان به نسبت افراد بزرگسال ضعیف‌تر و احتمال ابتلا به بیماری در آن‌ها بیشتر است، بخصوص که هنوز در ایام کرونا به سر می‌بریم. بنابراین فضای مهد باید هر روز نظافت شود و سیستم‌های تهویه هوای مناسب در فضای کلاس و سالن تعبیه شده باشد.

۴. برنامه تغذیه اصولی

اگر مهدکودکی که فرزندتان قرار است آنجا باشد برنامه غذایی دارد، باید دقت کنید که با نظارت کارشناس تغذیه، برنامه غذایی تهیه شود. هر کودک برنامه خاص خودش را نسبت به شرایط جسمی‌اش دریافت می‌کند. کودکان باید از آوردن هرگونه مواد خوراکی مضر مثل چیپس، پفک و لواشک و … به مهد منع شوند و برای استفاده از خوراکی‌های سالم و مقوی فرهنگ‌سازی شود.

راهنمای انتخاب مهد کودک خوب و استاندارد با 8 نکته مهم

راهنمای انتخاب مهد کودک خوب و استاندارد با 8 نکته مهم

۵. وسایل بازی و میز و صندلی استاندارد

اسباب بازی و وسایل بازی کودکان باید کاملا بی‌خطر، بی‌سروصدا و ساده باشند؛ زیرا بچه‌ها در شرایط مرتب و ساده فضای محیطی که در آن آموزش می‌بینند، راحت‌تر می‌آموزند. میز و صندلی‌ها نیز حتما باید استاندارد و از نظر اندازه، ارتفاع و ابعاد، با قد کودکان در رده‌های سنی مختلف، متناسب باشند.

همچنین بخوانید: لیست بهترین اپلیکیشن های بازی برای کودکان

۶. توجه به چیدمان فضا

چیزهایی مثل رنگ‌آمیزی‌ها، عکس‌های شاد، نقاشی‌های روی دیوار و چیدمان اسباب‌بازی، کودک را خیلی سریع جذب محیط کرده و روحیه او را شاداب می‌کند.

۷. مسیر و سرویس رفت‌وآمد

یکی دیگر از نکاتی که والدین در انتخاب مهد کودک خوب مدنظر قرار می‌دهند، مسیر مناسب و امن و در صورت لزوم سرویس رفت‌وآمد مناسب مهد کودک برای کودکان است.

۸. دسترسی به تصاویر دوربین‌های مداربسته

پیش از ثبت‌نام فرزندتان در مهد کودک، از مسئولان مهد بپرسید که در صورت لزوم امکان دسترسی به تصاویر دوربین‌های مداربسته وجود دارد یا نه. این نکته تا حد زیادی امنیت بچه‌ها را در محیط فراهم و هر اتفاقی از جمله رفتار مربیان با کودک را قابل پیگیری می‌کند.

راهنمای انتخاب مهد کودک خوب و استاندارد با 8 نکته مهم

راهنمای انتخاب مهد کودک خوب و استاندارد با 8 نکته مهم

نکات پایانی برای انتخاب مهد کودک

نکات دیگری همچون مجوز تاسیس مهد، هزینه مهد، بیمه، برنامه‌های آموزشی مهد و سایر موارد را نیز پیش از انتخاب مهد کودک مدنظر قرار دهید. به یاد داشته باشید که کودک قرار است زمان مفیدی را در مهد سپری کند؛ فضایی امن و خوشایند با برنامه‌هایی آموزنده که در جهت رشد جسمی، فکری و شخصیتی کودک گام برمی‌دارد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فناوری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


انواع فونت و متن بسم الله الرحمن الرحیم برای بیو اینستا