دادگاه رسیدگی به متهمان پرونده شهرداری شهریار


دادگاه رسیدگی به متهمان پرونده شهرداری شهریار

با گذشت دو سال از شکل گیری پرونده شهردار سابق شهریار در دادسرا، نخستین جلسه رسیدگی به اتهامات متهمان پرونده در شعبه 5 دادگاه کیفری یک استان تهران به صورت علنی آغاز شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما، قاضی بابایی در ابتدای جلسه دادگاه خطاب به ۳۶ متهم این پرونده مواد ۱۹۳ و ۱۹۴ قانون آیین‌دادرسی کیفری را متذکر شد و از دادستان شهریار خواست، با قرار گرفتن در جایگاه، کیفرخواست متهمان پرنده را قرائت کند.
حمید عسگری پور دادستان عمومی و انقلاب شهریار گفت: این پرونده ۵۴ جلد و ۳۶ متهم با ۱۸ عناوین اتهامی دارد، متهم ردیف اول آن شهردار سابق شهریار و معاونانش، ۴ شهردار مناطق، عضو شورای شهر، تعدادی از کارمندان شهرداری، پیمانکاران و سایر مرتبطان در این پرونده متهم هستند.


براساس کیفرخواست صادر شده عمده اتهام متهمان اصلی پرونده، تشکیل و سرکردگی شبکه ارتشاء، اختلاس، تحصیل مال از طریق نامشروع، سوءاستفاده از موقعیت و مقام قانونی، اعمال نفوذ برخلاف حق، تبانی و تدلیس در انجام مناقصات و معاملات شهرداری و تغییر کاربری غیرمجاز اراضی زراعی و باغی است.
نماینده دادستان معتقد است؛ شهرستان شهریار به لحاظ وجود هزاران هکتار اراضی زراعی و باغی و باغ‌های دارای ظرفیت و پتانسیل دارای پیشرفت در زمینه‌های اقتصادی و فرهنگی و اجتماعی است، اما متاسفانه طی سنوات گذشته تبدیل به حیات خلوت و منطقه نفوذ زمین خواران و مفسدان یقه سفید و بعضا مسئولان فاسد شده است.
البته به گفته نماینده دادستان تا به امروز بخشی از حاصل از جرم مسترد و به بیت المال بازگردانده شده است.
طبق کیفرخواست صادر شده؛ متهم ردیف اول این پرونده، درخشان نسب، شهردار سابق شهریار به سرکردگی گروه مجرمانه ارتشاء به مبلغ ۵۴ میلیارد و ۹۴۷ میلیون ریال متهم است. همچنین اخذ رشوه ۳۷ سکه بهار آزادی از دیگر اتهامات متهم ردیف اول پرونده است.
با پایان قرائت کیفرخواست متهم ردیف اول پرونده درجایگاه قرار گرفت و از اتهامات مطرح شده در کیفرخواست دفاع کرد.
همچنین از دیگر اتهامات متهم ردیف اول این پرونده دو فقره اختلاس، سوءاستفاده از مقام قانونی، جعل و استفاده از سند مجعول است. با اقرار متهم ردیف اول این پرونده مبنی بر دریافت رشوه از مدیران مناطق، اظهارات مسئول دفتر متهم ردیف اول، کشف و ثبت مبالغ رشوه و گزارش سازمان بازرسی از دلایلی است که در کیفرخواست درج شده است.
دادستان شهریار تاکید می‌کند: اقدامات غیرقانونی و مجرمانه متعددی از سوی شهردار سابق شهریار در این پرونده صورت گرفته است. در این پرونده پلاک‌های ثبتی با ارزش افزوده به مبلغ ۸ میلیارد و ۱۰۰ میلیون تومان، ۲ میلیارد و ۸۶۰ میلیون تومان، ۲ میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان، ۴ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان، ۱۰ میلیارد تومان، ۵ میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان، ۷ میلیارد تومان، ۶ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان، ۲ میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان، ۳ میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومان، یک میلیارد و ۸۸۰ میلیون تومان و برخی دیگر از پلاک‌های ثبتی با تغییر کاربری ارزش افزوده فراوانی برای مالکان آن ایجاد کرده است.
پس از پایان قرائت کیفرخواست، قاضی بابایی از درخشان نسب متهم ردیف اول خواست در جایگاه قرار گیرد.
قاضی بابایی خطاب به متهم ردیف اول گفت: ۸ عنوان اتهامی نسبت به شما مطرح شده است آیا این اتهامات را قبول دارید که متهم در ادامه به دفاع از اتهامات مطرح شده در کیفرخواست پرداخت و مدعی شد که این اتهامات را قبول ندارد.
متهم گفت: عنوان شده است ۵ میلیارد تومان به عنوان رشوه دریافت کرده‌ام گفت: من اگر می‌خواستم مبلغی را دریافت کنم به عنوان زیرمیزی می‌گرفتم این مبلغ که عنوان شده است دریافتی‌هایی بوده که در دفتر توسط دفتردار ثبت شده است.
وی درباره مبلغ ۲۷ میلیون تومان پرداختی رشیدی به پدرش افزود: این ۲۷ میلیون تومان در کیفرخواست به عنوان رشوه برای من در نظر گرفته شده است پدر من مصالح فروش بوده و آقای رشیدی هم ساخت و ساز میکرده است. من این موضوع را به عنوان رشوه قبول ندارم.
درخشان نسب در دفاع از خود در مورد اتهام پرداخت بی ضابطه وام گفت: این مبالغ وام نبوده و تمام آن‌ها به حساب شهرداری بازپس داده شده است.
وی همچنین در بخش دیگری از دفاعیات خود در مورد تغییر کاربری اراضی و باغات گفت: تغییر کاربردی اراضی توسط کارشناس عمران بررسی شده است. درخواست داریم، کارشناسان نقشه برداری که کارمند شهرداری هم نباشند اراضی را بررسی کنند.
در ادامه قاضی بابایی ختم جلسه را اعلام کرد و گفت: جلسه بعدی دادگاه ۲۶ دی ماه برگزار می‌شود.
با ختم جلسه دادگاه، ادامه رسیدگی به این پرونده به ۲۶ دی موکول شد که در جلسه بعدی دفاعیات دیگر متهمان پرونده اخذ خواهد شد.
همانند بسیاری از پرونده‌های فساد مالی، عمده اتهام متهمان این پرونده تشکل شبکه ارتشاء، اخذ میلیارد‌ها تومان رشوه و سوء استفاده از جایگاه و موقعیت شغلی و قانونی است که در سایه کوتاهی نظارت‌ها شکل گرفته است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اجتماعی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


اسامی داوران مرحله استانی اعلام شد/ داورانی از جنس هنر و تجربه