مطالعه ای نسبت به وضعیت موجود قرآنی کشور نداریم/آفت تعدد سازمان های تصمیم ساز فرهنگی و قرآنی


 مطالعه ای نسبت به وضعیت موجود قرآنی کشور نداریم/آفت تعدد سازمان های تصمیم ساز فرهنگی و قرآنی

رضیعی گفت: ما در زمینه قرآنی نسبت به وضعیت موجود هیچ مطالعه ای نداشتیم تا بدانیم نیاز مردم و سطح آگاهی و آشنایی آنها از حداقل علوم قرآنی مانند روخوانی و روانخوانی چقدر است.

به گزارش خبرنگار قرآن و معارف خبرگزاری شبستان؛ دکتر قاسم رضیعی، داور و قاری بین المللی قرآن کریم ضمن حضور در برنامه قرآنی مصباح از شبکه قرآن و معارف سیما، با اشاره به لزوم بازنگری و تحول در ساختارهای فعلی قرآنی و فرهنگی کشور گفت: همانطور که میدانید فرهنگ ما برگرفته از قرآن و عترت است بنابراین وقتی موضوع فرهنگ در جامعه اسلامی مطرح می‌شود فرهنگ قرآنی و اهل بیتی پررنگ می شود.

وی افزود: از آن جا که مقام معظم رهبری دغدغه فرهنگی و بخصوص فرهنگ قرآنی دارند و بارها در جلسات و سخنرانی های متعدد این نکته را متذکر شدند که باید به دنبال تحول و بازنگری در ساختار های فرهنگی بود؛ نشان از عدم رضایت ایشان از وضعیت موجود دارد.

این داور و قاری بین المللی قرآن عنوان کرد: وقتی صحبت از تحول می شود یعنی ما یک سری اهداف از پیش تعیین شده را محقق نکرده‌ایم رضا نیازمند بازنگری در مدیریت و شاکله فرهنگی کشور هستیم برای آنکه یک بیمار درمان شود اولین شرط بهبودی پذیرش بیماری توسط آن شخص است حدود دو یا سه سال گذشته که بحث گام دوم انقلاب اسلامی مطرح شد بسیاری از سازمانها و ارگانهای کشور از دستاوردهای چهل ساله اول خود گزارشی تهیه کردند اما هیچ کدام از آنها ابراز شکست در برخی از اهدافشان را نداشتند.جای این سوال وجود دارد که چطور یک سیستم مدیریتی در مدت ۴۰ سال هیچ اشتباهی نداشته باشد؟

رضیعی تصریح کرد: وقتی سازمان ها و ارگان های کشور باور نداشته باشند مشکل در درون آنها وجود دارد نمی توان آن را حل و فصل کرد. به عنوان مثال حدود چند سال پیش مقام معظم رهبری از جامعه قرآنی مطالبه تربیت ۱۰ میلیون حافظ قرآن کریم را داشتند و در این مدت سازمان ها و ارگان های متعدد شعار ها و همایش های بسیاری را برگزار کردند اما باید دید که طبق آمار و گزارش ها اکنون چه تعداد حافظ تربیت شده است.

وی افزود: در مدیریت کلان یک وضعیت موجود، یک وضعیت مطلوب و یک وضعیت ایده آل وجود دارد که حداقل باید از وضعیت موجود به وضعیت مطلوب دست یافت. در این حرکت یکسری مسیرها و موانع وجود دارد ما در زمینه قرآنی نسبت به وضعیت موجود هیچ مطالعه ای نداشتیم تا بدانیم نیاز مردم و سطح آگاهی و آشنایی آنها از حداقل علوم قرآنی مانند روخوانی و روانخوانی چقدر است.

این قاری و داور بین المللی قرآن اظهار کرد: یکی از دغدغه ها و اهداف ما در گروه قرآن، عترت و سلامت فرهنگستان علوم پزشکی، اجرای فرهنگ قرآنی در فضای دانشگاهی است چیزی که از منویات مقام معظم رهبری است و ایشان سال‌های پیش اعلام کردند:" آرزو دارم دانشجویان کشور با زبان قرآن با یکدیگر سخن بگویند".اما متاسفانه نسبت به وضعیت موجود دانشگاه‌ها و نیاز نخبگان علمی کشور نسبت به قرآن کریم مطالعه انجام نشده است.

وی افزود: برای بهبود وضعیت فعلی قرآنی هر زمان اقدام کنیم دیر نیست یکی از مشکلات دیگر این فضا تشتت سازمانها و ارگانهای متعدد است به عنوان مثال در حوزه قرآنی سازمان‌هایی همچون شورای عالی قرآن، شورای انقلاب فرهنگی، شورای توسعه فرهنگ قرآنی، سازمان اوقاف و امور خیریه ، نهاد رهبری دانشگاه ها، سازمان ملی جوانان،سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی و… فعالیت می کنند.

رضیعی خاطرنشان کرد: با توجه به آن که بودجه فرهنگی و قرآنی محدوده است این هزینه کردها اگر در تمام سازمان‌ها تزریق شود چیزی باقی نمی ماند مضاف بر اینکه بسیاری از اهداف، وظایف و عملکرد این سازمانها با یکدیگر همپوشانی دارند.

پایان پیام/296

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه قرآن و معارف

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


سرنوشت تاسفبار بازیگر خردسال فیلم باشو غریبه کوچک بعد 40 سال+ بیوگرافی و عکس های باورنک...