رشد مجدد غضروف زانو امکان پذیر شد


رشد مجدد غضروف زانو امکان پذیر شد

به تازگی محققان موفق به ابداع روشی شده اند که به کمک آن می توان غضروف ها را بازسازی کرد.

باشگاه خبرنگاران جوان - تان نگوین و یانگ لیو، دو محقق با تحریک سلول‌ها برای رشد مجدد غضروف، یک ایمپلنت الکتریکی برای بهبود درمان مفصل زانو ساختند.

طبق مطالعه‌ای که در دانشگاه کانکتیکات ایالات متحده صورت گرفت، تیمی به رهبری پروفسور Thanh Nguyen و یانگ لیو، با استفاده از داربست بافتی ساخته شده از نانوالیاف پلیمر زیست تخریب پذیر معروف به اسید لاکتیک که قبلاً برای تسریع بهبود استخوان‌های شکسته استفاده می‌شد، مورد بررسی قرار دادند.

این داربست‌های بافتی در واقع دارای ساختار داخلی سه‌بعدی هستند که به‌عنوان نوعی محل نگهداری سلول‌های مجاور برای مهاجرت و تکثیر عمل می‌کنند.

در نهایت، داربست ساخته می‌شود و به طور کامل توسط سلول‌ها جایگزین و سپس یک قطعه جامد از بافت بیولوژیکی ایجاد می‌شود. البته غضروف مفصلی که با استفاده از داربست‌های معمولی رشد مجدد کرده نسبت به غضروف اصلی ضعیف‌تر است و در صورت استفاده منظم، آنها به مرور زمان و به سرعت از بین می روند.

برای حل این مشکل از پلی لاکتیک اسید استفاده می شود، این ماده زیست سازگار و پیزو الکتریک است، یعنی در اثر فشار مکانیکی، جریان الکتریکی تولید می شود، این در حالی است که اعتقاد آنها بر این بود اگر یک داربست بافتی ساخته شده از این ماده در مفصل زانو آرتروز کاشته شود، در حین فعالیت‌هایی مانند راه رفتن به طور مداوم الکتریسیته تقویت کننده غضروف تولید کند.

به منظور آزمایش این نظریه، قطعاتی از این ماده در مفاصل زانوی آسیب دیده خرگوش‌ها قرار داده شد که به طور منظم روی تردمیل با حرکت آهسته می‌پریدند. مشخص شد که پس از یک تا دو ماه، غضروف قوی و در داخل مفاصل رشد می کند. در مقابل، گروه کنترلی که داربست بافتی غیر پیزوالکتریک را دریافت کردند، ترمیم کمی از غضروف آسیب دیده را تجربه کردند.

نکته مهم اینجاست این ماده حاوی هیچ فاکتور رشد شیمیایی نبوده که بخواهد عوارض جانبی ناخواسته‌ای ایجاد کند. اکنون محققان قصد دارند این فناوری را روی حیوانات بزرگ‌ و مسن‌تر آزمایش و غضروف‌های رشد یافته را حداقل برای یک یا دو سال زیر نظر بگیرند.

منبع: سایت نیواطلس

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سلامت

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


175 سوال جرات و حقیقت برای دختران و پسران + ایده عاشقانه