آموزش طرز تهیه ترشی شانی و خاصیت این انگور


ترشی ها را می توان در دسته ی چاشنی ها طبقه بندی کرد که البته دارای تنوع...
ترشی ها را می توان در دسته ی چاشنی ها طبقه بندی کرد که البته دارای تنوع بالایی می باشند. یکی از انواع آن ترشی شانی است طعمی ناب دارد. برای آشنایی با طرز تهیه ترشی شانی می توانید با دلگرم در این مطلب همراه باشید.

آشنایی با روش تهیه ترشی شانی

انگور شانی و یا انگور سیاه که انگور شاهانی نیز نامیده می شود در رنگ های سرخ تیره و سفید موجود هستند. از این نوع انگور ترشی های خوشمزه ای تهیه می شود که از جمله ترشی های مجلسی تبریزی است. البته این ترشی در مقایسه با سایر ترشی ها کمتر معروف می باشد. در این مطلب از دلگرم شما را با طرز تهیه ترشی شانی آشنا خواهیم نمود.
جهت خوردن و همچنین مویز کردن انگور سیاه شانی به دلیل کلفت بدن پوست آن مناسب کمتر مناسب است که به همین خاطر و نیز طولانی بودن زمان ماندگاری برای تهیه ترشی فوق العاده به حساب می آید. با افزودن نبات، مزه این ترشی ملس و لذیذ می گردد.

مواد لازم ترشی شانی

مساوی میزان آب سرکه ۵۰۰ – ۷۵۰ گرم نبات ۳ کیلوگرم انگور شانی مساوی با میزان سرکه آبجوش سرد شده

آموزش طرز تهیه ترشی شانی و خاصیت این انگور

طرز تهیه ترشی شانی به روشی ساده

انگورها را به صورت خوشه ای درون ظرفی بزرگ بگذارید، سپس ۱ قطره مایع ظرفشویی و همچنین آب به آن بیفزایید. زمان دهید کمی بماند و بعد با آب سرد آبکشی کنید. درون صافی در کناری بگذارید تا به خوبی آب آن گرفته و خشک گردد.
درون قابلمه مقداری آب بریزید و بر روی حرارت قرار دهید تا بجوشد. سپس زمان دهید تا به خوبی سرد گردد.
در این مرحله انگورها را درون یک دبه و یا شیشه بچینید، دقت کنید که نباید انگورها دانه دانه شده و یا برش بخورند. برای این راحتی کار و جلوگیری از این اتفاق می توانید با کمک قیچی خوشه های انگور را کوچکتر نمایید و یا از دبه ای با دهانه بزرگتر استفاده کنید.

در نهایت به میزان مساوی سرکه و آب را بر روی انگور داخل دبه ی ترشی بریزید. (مثال ۲ پیمانه سرکه، ۲ پیمانه آب). بعد نبات ها را بر روی دهانه ی دبه گذاشته و در آخر پلاستیکی تمیز بر روی دهانه دبه بکشید و درب آن را به خوبی سفت کنید.حداقل زمان مناسب برای رسیدن ترشی تقریبا ۳۰ روز ماندن در هوای خنک و به دور از آفتاب در هوای بیرون از خانه می باشد. پیش از ۳۰ روز نباید به هیچ وجه درب دبه ترشی باز گردد.پس از رسیدن ترشی می توانید انگورها را دانه کرده و به عنوان چاشنی به همراه غذا میل نمایید.

آموزش طرز تهیه ترشی شانی و خاصیت این انگور

نکات طلایی برای تهیه ترشی شانی

بهتر است سرکه شانی مطلوب و با کیفیت باشد. انگورها را هرگز نباید دانه دانه نمایید، بلکه با خوشه درون دبه قرار دهید. دبه و یا شیشه انتخابی باید دارای گنجایش کافی باشند تا انگورها را درون خود نگه دارند. ظرف مورد استفاده برای تهیه ترشی لازم است تمیز، خشک و بی بو و سالم باشد. به خاطر موجود بودن سرکه درون ترشی، نبات ها به سرعت ذوب می شوند.

دلایل مناسب بودن انگور شانی برای ترشی

این نوع انگور دانه های بزرگ و گرد به رنگ زرشکی و بنفش دارد که پوست آن در قیاس با دیگر انگورها بیشتر می باشد.
این انگور دارای آبی خوشمزه و خوش رنگ می باشد، اما به دلیل بالا بودن قیمت و همچنین ضخیم بودن پوست آن کمتر در میوه فروشی ها وجود دارد. از این انگور معمولا جهت آماده سازی نوشابه ها، آبمیوه ها، سرکه، ترشی و سایر نوشیدنی ها و غیره استفاده می شود.

حتماً بخوانید:
آموزش طرز تهیه ترشی شانی و خاصیت این انگور

ترشی انگور

سرکه : ۱ لیتر نمک : قدری انگور : ۵۰۰ گرم شیره : قدری این ترشی مخصوص قزوین است و نام محلی آن گله ترشی است و با کمی دقت در تهیه آن ترشی بسیار مطلوبی…

خواص انگور شانی

1. برای کم خونی موثر است و در عین حال پاک سازیخون را انجام می دهد.

2. چاق کننده و اشتها آور است و افرادی که بسیار لاغر هستند و می خواهند چاق شوند، می توانند یک لیوان صبح و یک لیوان عصر آب انگور ترجیحا همراه با غذا بخورند.

3. برای درمان سل، یبوست، بواسیر و سیاه سرفه موثر است.

4. آب انگور شانی تازه برای بیمارانی که دچار ورم کلیه هستند، نوشیدنی مناسبی است، برای اینکه ادرارآور است.

5. انگور سیاه به دلیل دارا بودن مقدار زیادی آنتی اکسیدان و ماده های معدنی در تقویت مو و برطرف کردن التهابات سر موثر می باشد.

6. لاغر کننده است درصورتی که آن را از صبح تا ظهر، به تنهایی بخورید و چنانچه آن را همراه با غذا بخورید چاق کننده است.

7. انگور و آب انگور ضعف عمومی را از بین می برد و برای دوره نقاهت بعد از بیماری مفید است و برای برگشت نیروی عضلانی خیلی مفید است.

8. انگور شانی، به دلیل دارا بودن مقدار زیادی ویتامین C، می تواند باعث تقویت سیستم ایمنی بدن شده و سطح گلبول های سفید خون را افزایش دهد.

9. بعضی از پزشکان اعتقاد دارند که آب انگور تازه نوعی شیر گیاهی است که مواد غذایی آن بیشتر از شیر حیوانی است.

10. استفاده آب انگور و من جمله انگور شانی تازه برای افردی که نارسایی کبد دارند سفارش شده است، برای این که عمل ذخیره قند در کبد و دفع صفرا را آسان، کبد را تقویت و به کار کردن سالم آن کمک می کند.

11. چنانچه آب انگور را بر پوست بمالید، چین و چروک آن را بر طرف می کند و پوست را با طراوت می کند.

12. انگور یک غذای عالی برای سلسله اعصاب می باشد و فشار عصبی را تسکین می دهد.انگور سبب پاکسازی معده و روده از مواد زائد و زیانبار می شود.

آموزش طرز تهیه ترشی شانی و خاصیت این انگور

13. انواع انگور برای افردی که ابتلا به ورم مفصل ها، روماتیسم، بیماری نقرس و سنگ کلیه می باشند، مفید است.

14. انگور برای افردی که دچار مسمومیت، عارضه های فشار خون بالا و سوء هاضمه، اختلال های پوستی، کورک، بیماری اگزما شده اند مفید است.

15. ماده غیر مقوی و فعال که به صورت طبیعی در این گیاه موجود است، به کاهش آسیب عضلات و ماهیچه های قلب کمک می کند و در کاهش و تنظیم سطح کلسترول بدن هم تاثیر گذار می باشد و از حملات قلبی و دیگر بیماری های قلبی، عروقی جلوگیری می کند.

16. آب انگور تازه باعث زیاد شدن شیر زنان می شود.

17. استفاده انگور شانی در زدودن غم و ناراحتی و بی قراری شدید، خیلی مفید است.

18. سم های بدن را دفع می کند و بر اساس پژوهش های علمی جدید، بسیاری از میکروب های بیمارزای درون بدن را هم از بین می برد.

19. با خوردن انگور قرمز، اکسیداسیون کلسترول کاهش می یابد و رگ های خونی انبساط پیدا می کنند و خون با سرعت بیشتری در بدن جریان پیدا می کند.

20. پوست انگور دارای ماده سفید رنگ رزوراتول است که از تراکم و روی هم تلنبار شدن پلاک های خون جلوگیری می کند و در نتیجه مانع لخته شدن خون در رگ ها می شود.

21. آنتی اکسیدان های موجود در انگور سیاه با فعالیت های رادیکال های آزاد مبارزه می کنند و به این ترتیب می توانند باعث کاهش خطر مبتلا شدن به سرطان شوند.


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته