پرسپولیس و استقلال چگونه سهامی عام می‌شوند؟


پرسپولیس و استقلال چگونه سهامی عام می‌شوند؟

پیشنهاد وزیر کار برای واگذاری سهام سرخابی‌ها به عموم مردم از شیوه سهامی عام با چند مشکل روبروست.

باشگاه خبرنگاران جوان - عبدالملکی وزیر کار به تازگی پیشنهادی برای نحوه واگذاری استقلال و پرسپولیس ارائه کرده که اجرای آن مستلزم رفع برخی موانع است.

وزارت کار در نامه‌ای به نهاد ریاست جمهوری پیشنهاد واگذاری این دو باشگاه را به صورت سهامی عام داده است و تاکید کرده با توجه به مدل اداره تیم های بزرگ دنیا بهرین راه برای نظارت و شکل مالی مناسب برای این نوع واگذاری به شکل تعاونی است.

پرسپولیس و استقلال چگونه سهامی عام می‌شوند؟

اولین مانع برای طرح پیشنهادی وزارت کار سهام‌های وثیقه ای این دو باشگاه برای برخی افراد خاص است و تا این مشمل حل نشود نمی توان نوع اداره جدیدی را برای این دو باشگاه تعریف کرد.

بنا بر سند ذیر در هر دو باشگاه سرخابی پایتخت مدیر عامل و اعضای هیئت مدیره ۵۰۰ واحد سهم دارند و مجمعی که این سهام‌ها را به این افراد واگذار کرده هیچگاه دوباره برگزار نشده تا این سهم‌ها را پس بگیرد.

پرسپولیس و استقلال چگونه سهامی عام می‌شوند؟

سهامی که در دوره مدیریت علی‌آبادی به افراد فوق انتقال پیدا کرده، بر اساس ماده ۱۱۴ لایحه اصلاحی قانون تجارت است که بیان می‌دارد مدیران باید تعداد سهامی را که شرکت مقرر کرده دارا باشند.

این مقدار سهام به موجب اساسنامه و به خاطر موجه بودن آرای اعضای هیئت مدیره در مجامع عمومی است. از طرفی برای تضمین خساراتی است که ممکن است از تقصیرات مدیران، منفردا یا مشترکا بر شرکت وارد شود. سهامی که به نام بوده و قابل انتقال نیست و تا زمانی که مدیری مفاصا حساب دوره تصدی خود در شرکت را دریافت نکرده باشد، سهام مذکور در صندوق شرکت به عنوان وثیقه باقی خواهد ماند.

از سویی دیگر باید توجه کرد که در فرآیند نقل و انتقال سهام در سامانه ثبت شرکت‌ها می‌بایست مراحل ذیل انجام گیرد:

تشکیل " مجمع عمومی به طور فوق العاده " جهت تنظیم صورتجلسه نقل و انتقال سهام به این صورت که شخص قدیم .. میزان از سهام خود را به آقای/خانم. واگذار نمود و از شرکت خارج گردید (یا سهامش به میزان کاهش یافت)

تعیین سمت مدیران و سایر مواردی که با نقل و انتقال سهام شرکت سهامی خاص دستخوش تغییر قرار گرفته‌اند.

تهیه لیست سهامداران قبلی همراه تعداد سهام قبلی و میزان سهام جدید در یک جدول که باید کنار صورت جلسه به تایید و امضای سهامداران رسیده باشد.

ارائه یک نسخه از صورت جلسه نقل و انتقال سهام شرکت سهامی خاص و برگه لیست سهامداران به سامانه صدور قبض مالیات مراجعه و دریافت برگه مفاصا حساب میزان سهام انتقالی که به میزان ۴ درصد از میزان سهامی انتقالی باید به مالیات پرداخت نموده و گواهی بگیرید.

با این تفاسیر واگذاری سرخابی‌ها به شیوه تعاونی و تغییر از سهامی خاص به تعاونی به هر شیوه‌ای تا زمانی که این سهام‌ها بازپس گرفته نشده و مفاصا حساب این مدیران در زمان مدیریتشان بررسی نشود، نشدنی خواهد بود.

مصطفی هاشمی طبا کارشناس اقتصاد و ورزش در مورد شرایط این دو باشگاه می گوید: با توجه به زیانده بودن و تراز منفی این دو باشگاه و با توجه به میزان بدهی و سرمایه آنها باید ابتدا اعلام ورشکستگی کنند و پس از آن منحل شوند و در این صورت است که می توانند شرکتی جدید تحت عنوان سهامی عام ، تعاونی یا هر اقدام دیگری انجام دهند.

انتهای پیام/

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه ورزشی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


عکس | قابی دیدنی از بازیگر زن پُرحاشیه در حرم امام رضا(ع)