جدیدترین جزئیات بحران بارش‌ها در کشور


جدیدترین جزئیات بحران بارش‌ها در کشور

بارش باران و برف طی یک هفته گذشته در اکثر نقاط کشور باعث بروز مشکلاتی از قبیل سیل، آبگرفتگی منازل و معابر و همچنین مسدود شدن جاده ها شده است در این میان وضعیت برخی استانها به ویژه استان کرمان بسیار بحرانی است به نحوی که راه زمینی برای دسترسی به برخی روستاها به دلیل شدت سیلاب وجود ندارد علاوه بر آن آب، برق و تلفن حدود 70 روستا قطع است. استاندار...

درخواست استاندار کرمان برای امدادرسانی به جنوب استان

استاندار کرمان از وزیر کشور و فرمانده نیروی زمینی ارتش جمهوری درخواست ارسال تجهیزات لازم به جنوب استان جهت سرعت‌بخشی به امدادرسانی و دسترسی به روستاها کرد.

علی زینی وند صبح امروز ۲۹ دی‌ماه از آبگرفتگی ۵۰۶۴ خانه در مناطق سیل زده خبر داد و گفت: ۳هزار مورد آن در شهرستان رودبار قرار دارد.

وی با اشاره به گستردگی منطقه تحت تاثیر سیلاب و میزان خسارت ها از وزیر کشور درخواست کرد: دستگاه ها و نیروهای نظامی تجهیزات لازم را آنی به جنوب استان کرمان ارسال کنند.

استاندار کرمان همچنین در تماس تلفنی با امیرحیدری فرمانده نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی ایران خواستار ارسال تجهیزات لازم به جنوب استان جهت سرعت بخشی به امدادرسانی و دسترسی به روستاها شد.

بازگشایی راه ۹۹۰ روستای کرمانشاه/ راه ۱۲ روستا همچنان مسدود است

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان کرمانشاه از بازگشایی راه ۹۹۰ روستای استان خبر داد و گفت: راه ۱۲ روستا هنوز مسدود است که با تلاش راهداران به زودی باز می‌شود.

فریبرز کرمی در گفت و گو با ایسنا، با اشاره به اینکه شب گذشته بارش برفی در سطح استان نداشتیم، افزود: تمام تمرکز نیروهای راهداری بر بازگشایی راه‌های روستایی بود.

وی ادامه داد: در ۲۴ ساعت گذشته راه ۹۹۰ روستای استان در نقاط مختلف خصوصا اورامانات و دالاهو بازگشایی شد.

به گفته این مسئول، هم اکنون راه ۱۲ روستای استان مسدود است که نیروهای راهداری در تلاش برای بازگشایی راه این روستاها هستند و به زودی مسیر آنها باز خواهد شد.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان کرمانشاه عنوان کرد: از آنجایی که همه مسیرهای اصلی استان باز بود، از روز گذشته بر برف‌روبی محورهای روستایی تمرکز داشتیم و۱۶۵۰ کیلومتر برف‌روبی در این محورها انجام دادیم.

وی تاکید کرد: همچنین برای پیشگیری از یخ زدن محورهای اصلی استان، بیش از ۲۴۰۰ تن شن و نمک در مسیرهای اصلی استان پاشیده شد.

به گفته این مسئول، بیش از ۳۷۰ نیروی راهداری پای کار بودند و از ظرفیت حدود ۱۵۰ دستگاه ماشین‌آلات هم استفاده شد.

جدیدترین جزئیات بحران بارش‌ها در کشور

انتقال ۱۲ مادر باردار توسط اورژانس آذربایجان شرقی در برف و کولاک شدید

رئیس اورژانس پیش بیمارستانی و مدیر حوادث دانشگاه علوم پزشکی تبریز گفت: با توجه به بارش برف در روزهای اخیر در استان در این مدت ۱۲ مادر باردار توسط اورژانس با همکاری و هماهنگی راهداری و هلال احمر به بیمارستان انتقال داده شد

فرزاد رحمانی در گفت‌وگو با خبرنگاران در تشریح جزئیات این خبر اظهار کرد: بر اثر بارش برف و کولاک شدید در ۴۸ ساعت گذشته برخی مسیرهای مواصلاتی استان بخصوص جاده های فرعی و روستایی مسدود یا با کندی تردد مواجه شد.

وی ادامه داد: کارشناسان اورژانس ۱۱۵ آذربایجان شرقی ۱۲مادر باردار را تحت مراقبت‌های لازم در شرایط برف و کولاکی به مراکز درمانی انتقال دادند.

به گزارش ایسنا، وی در پایان خاطر نشان کرد: اورژانس استان با تجهیزات کافی و به‌صورت شبانه روزی درخدمت شهروندان و هم استانی‌های عزیز است.

مدارس ۶ شهرستان خراسان شمالی تعطیل شد

مدارس ۶ شهرستان خراسان شمالی در نوبت ها و مناطق مختلف به علت برودت هوا و یخ‌زدگی معابر، تعطیل شد.

رئیس اداره اطلاع رسانی و روابط عمومی اداره کل آموزش و پرورش خراسان شمالی در گفت و گو با ایسنا اظهار کرد: مدارس ۶ شهرستان خراسان شمالی در بخش ها و نوبت های مختلف به علت بارش برف، برودت هوا، لغزندگی معابر و جاده ها تعطیل شد.

نقی هجرتی ادامه داد: براساس تصمیم گیری های انجام شده، مدارس نوبت صبح نقاط روستایی در مقاطع پیش دبستانی، ابتدایی و متوسطه اول شهرستان فاروج طی امروز تعطیل است.

وی افزود: مقاطع پیش دبستانی و دبستانی شهری فاروج در نوبت صبح نیز امروز تعطیل است.

وی همچنین گفت: تمامی مقاطع تحصیلی نقاط روستایی قوشخانه، لوجلی، مقاطع پیش دبستانی و دبستانی شهری نوبت صبح در شیروان، خانلق و زیارت شهرستان شیروان نیز امروز تعطیل است.

هجرتی بیان کرد: تمامی مدارس مقاطع تحصیلی در بخش شوقان شهرستان جاجرم نیز امروز تعطیل است.

وی گفت: مدارس روستاهای هاور، چخماقلو، گرمک و کاستان در مقطع ابتدایی و متوسطه اول شهرستان مانه و سملقان نیز امروز تعطیل است.

وی ادامه داد: مدارس پیش دبستانی و دبستانی در نوبت صبح شهرستان راز و جرگلان، تعطیل است؛ در مقاطع متوسطه اول و دوم شهرستان راز و جرگلان، مدارس نوبت صبح با یک ساعت تاخیر برگزار می شود.

رئیس اداره اطلاع رسانی و روابط عمومی اداره کل آموزش و پرورش خراسان شمالی همچنین گفت: مدارس پیش دبستانی و دبستانی شهری و تمامی مقاطع تحصیلی نقاط روستایی توابع بجنورد، امروز تعطیل است.

هجرتی تاکید کرد: آموزش دانش آموزان در این مناطق از استان در بستر شبکه اجتماعی دانش آموز (شاد) انجام می شود.

پیش بینی وزش باد شدید بارش پراکنده باران و برف در خراسان جنوبی

رئیس گروه پیش بینی و صدور پیش آگاهی‌های جوی هواشناسی خراسان جنوبی گفت: از پنج شنبه شب تا جمعه وزش باد شدید تا بسیار شدید و بارش پراکنده برف و باران پیش بینی می‌شود.

جواد نخعی در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: برای امروز و فردا پدیده‌های جوی یکنواخت و سرما و یخبندان شبانه تداوم می‌یابد.

وی افزود: طی روزر جمعه تا شنبه هفته آینده ۶ تا ۸ درجه سانتی گراد کاش دما قابل پیش بینی است و بر سرما و بخبندان شبانه افزوده خواهد شد.

این کارشناس هواشناسی بیان کرد: در شبانه روز گذشته سردترین ایستگاه فروس با منفی ۲۳ درجه و گرم ترین، دهسلم و حاجی آباد زیرکوه ۱۸ درجه سانتی گراد بوده و در مرکز استان بین ۱- و ۱۲ بوده است.

نخعی اظهار کرد: بیشترین بارش گزارش شده از ایستگاه باران سنجی خنگ توابع بیرجند ۱۹ میلی متر و سپس سربیشه با ۱۳ میلی متر، سربیشه و روستای درمیان با ۱۰ میلی متر، قهستان و دستگرد با ۹ میلی متر، خلف زهان، آتشکده، چاهداشی و حسین آباد با ۵ میلی متر، ماهمیران، نهبندان، قاین، مختاران، مود، اسفزار و کهنو ۴ میلی متر، اسدیه و حیدرآباد نهبندان ۳ میلی متر، گزیک، فتح آباد، فردوس، حاجی آباد ۲ میلی متر و جنوب بیرجند و سرایان با یک میلی متر گزارش شده است.

وی بیان کرد: باتوجه به کاهش دمای پایان هفته مصرف بهینه انرژی، تهیه سوخت کافی برای گلخانه‌ها و سالن‌های پررشی دام و طیور، محدودیت در انجام کارهای عمرانی و ساختمانی به علت تشدید یخبندان و بادهای شدید، محافظت از کندوهای زنبور عسل، مراقبت و اطمینان از استحکام سازه و پوشش گلخانه‌ها، سقف‌های موقت و محکم کردن تابلوهای تبلیغاتی توصیه می‌شود.

تداوم فعالیت سامانه بارشی در برخی نقاط هرمزگان/دمای کمینه کاهش می‌یابد

کارشناس اداره کل هواشناسی استان هرمزگان با اشاره به اینکه طی امروز در نقاطی از استان ادامه فعالیت سامانه بارشی مورد انتظار است، اظهار کرد: با توجه به حرکت کند این سامانه علاوه بر مناطق شرقی، در سایر نقاط استان نیز فعالیت این سامانه بارشی با شدت کمتر پیش بینی می شود.

مرضیه سی سی پور در گفت و گو با ایسنا، در خصوص پیش بینی وضعیت جوی، دریایی و دمائی هرمزگان، افزود: تا ساعات ظهر روز جاری، ادامه ی فعالیت سامانه بارشی در استان هرمزگان پیش بینی می شود.

وی ادامه داد: طی امروز در نقاطی از استان هرمزگان ادامه فعالیت سامانه بارشی مورد انتظار است، با توجه به حرکت کند این سامانه علاوه بر مناطق شرقی، در سایر نقاط استان نیز فعالیت این سامانه ی بارشی با شدت کمتر پیش بینی می شود.

سی سی پور با اشاره به اینکه به تدریج، طی ساعات بعدازظهر از تاثیرات فعالیت این سامانه در استان هرمزگان کاسته خواهد شد، عنوان کرد: همچنان توصیه می شود با توجه به شرایط ذکر شده، از قرارگیری در حریم رودخانه های فصلی و صعود به مناطق مرتفع خودداری گردد.

وی اضافه کرد: دریا، به ویژه، خلیج فارس، از ساعات ظهر با افزایش سرعت وزش بادهای شمال غربی نسبتا مواج خواهد شد و طی روز پنجشنبه نیز با تداوم وزش بادهای شدید شمال غربی در کلیه مناطق، دریا مواج خواهد بود.

سی سی پور با بیان اینکه به لحاظ دمایی، به تدریج از امشب تا اوایل هفته آینده در غالب نقاط استان، به ویژه مناطق شمالی، کاهش محسوس دمای کمینه مورد انتظار است، خاطرنشان کرد: بنابراین توصیه می شود با توجه به افت دما، اقدامات لازم جهت محافظت از محصولات کشاورزی صورت پذیرد.

وی بیان کرد: از بعدازظهر روز پنجشنبه و طی روز جمعه (یکم بهمن ماه) وزش باد شمال غربی در کلیه ی مناطق دریایی به شکل قابل ملاحظه ای تشدید خواهد گردید، که سبب طوفانی شدن دریا خواهد شد و علاوه بر ناایمن شدن تردد های دریایی،احتمال خسارت به تاسیسات ساحلی و بندری نیز وجود خواهد داشت.

کارشناس اداره کل هواشناسی استان هرمزگان در پایان گفت: بنا براین، توصیه ی اکید می گردد با توجه این شرایط پیش رو، تمهیدات ویژه در کلیه ی بنادر و اسکله های استان صورت پذیرد.

رودان رکورددار بارندگی در هرمزگان/خطر سرمازدگی و خسارت به محصولات کشاورزی

مدیرکل مدیریت بحران استانداری هرمزگان درباره خطر سرمازدگی و خسارت به محصولات کشاورزی با توجه به کاهش محسوس دما در اواخر هفته جاری هشدار داد.

مهرداد حسن زاده صبح امروز (۲۹ دی ماه) در تشریح این خبر با اشاره به صدور هشدار سطح نارنجی کشاورزی از سوی اداره کل هواشناسی افزود: خروجی نقشه‌ها و مدل‌های هواشناسی برای روزهای آینده، نشان دهنده خروج سامانه بارشی و کاهش محسوس دما در استان است.

وی افزود: زمان فعالیت این سامانه از روز چهارشنبه هفته جاری تا روز یکشنبه هفته آینده است و کاهش محسوس دمای کمینه بین ۴ تا ۱۰ درجه سلسیوس را در سطح استان به ویژه در مناطق مرتفع به همراه خواهد داشت.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری هرمزگان، سرمازدگی و خسارت به محصولات کشاورزی را از مخاطرات این سامانه دانست و عنوان کرد: کنترل دما، رطوبت و تهویه در گلخانه‌ها، مرغداری‌ها و دامداری‌ها با توجه به کاهش محسوس دما و همچنین صرفه جویی در مصرف حامل‌های انرژی با توجه سرمای شبانه مورد توجه قرار گیرد.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری هرمزگان در پایان عنوان کرد: در پنج روز گذشته شهرستان رودان با بیش از ۲۱۶ میلیمتر بارندگی رکورددار بارش باران در استان بوده است

نجات جان سه سرنشین خودرو در رودان

سرپرست فرمانداری رودان گفت: به دنبال واژگونی یک خودروی سواری در رودخانه فاریاب شهرستان رودان، سه سرنشین این خودرو نجات یافتند.

عبدالرضا سالاری صبح امروز (۲۹ دی ماه) در تشریح این خبر، افزود: سرنشینان این خودرو با کمک نیروهای امدادی و مردم نجات یافتند ولی خودروی این افراد در رودخانه غرق شد.

وی اظهار کرد: این حادثه امشب در محدوده روستای فاریاب در بخش مرکزی شهرستان رودان رخ داد که حال یکی از سرنشینان مساعد نبود و به بیمارستان منتقل شد ولی دو نفر دیگر وضعیت مساعدی دارند.

سالاری با اشاره به اینکه سد آبخیزداری این روستا نیز با تکمیل ظرفیت سرریز شده است، خاطرنشان کرد: سد خاکی فاریاب رودان با هسته ی رسی بطول ۳۶۰ متر و عرض ۱۰ متر، دو میلیون مترمکعب ظرفیت آبگیری دارد.

وی ادامه داد: شهرستان رودان در چهار روز گذشته بیش از ۱۷۰ ملیمتر بارندگی داشته و رکورد دار بارش ها در هرمزگان بوده است.

سالاری با بیان اینکه مدارس رودان امرو چهارشنبه تعطیل است، اضافه کرد: با توجه به اخطار های سازمان هواشناسی ، آبگرفتگی معابر و مصوبه ستاد بحران شهرستان رودان، همه دوره های تحصیلی صبح و بعد از ظهر، آموزش بصورت غیر حضوری و از طریق شبکه شاد انجام و آزمون های حضوری لغو و به روزهای بعد موکول می شود

توزیع غذای گرم در مناطق سیل‌زده میناب

رئیس اداره اوقاف و امور خیریه میناب از توزیع بیش از ۵۰۰ پرس غذای گرم بین سیل‌زدگان این شهرستان خبر داد.

مصطفی محب‌زاده، امروز (۲۹ دی‌ماه) در جمع خبرنگاران، اظهار کرد: در راستای حمایت از نیازمندان و آسیب دیدگان از سیل اخیر، بیش از ۵۰۰ پرس غذای گرم در بین نیازمندان و آسیب دیدگان از محل موقوفات در این شهرستان توزیع شد.

وی تصریح کرد: در تلاش هستیم که با همکاری خیرین، واقفین و کمک‌های مردمی در این امر خداپسندانه اقدامات مؤثری را در جهت کمک به سیل‌زدگان انجام دهیم. مشارکت عموم مردم در زمینه افزایش فرهنگ وقف باعث شتاب کمک‌رسانی در اقشار مختلف می‌شود و می‌تواند در کاهش آسیب‌ها روند صعودی داشته باشد.

رئیس اداره اوقاف میناب افزود: وقف میراث بسیار ارزشمندی است که با مرور زمان فراموش نمی‌شود و نیازمندان جامعه از توفیقات آن بهره‌مند می‌شوند، از این رو امیدواریم که فرهنگ وقف بیش از پیش در جامعه گسترش یابد.

محب‌زاده در پایان یادآور شد: اجرای نیت واقفان خیراندیش یکی از برکات انقلاب اسلامی است که در ۴۰ سال گذشته تلاش شده تا با احصای نیت واقفان به این نیات عمل شود.

جدیدترین جزئیات بحران بارش‌ها در کشور

اسکان موقت ۲ هزار نفر از مردم سیل زده رودان

سرپرست فرمانداری شهرستان رودان گفت: بیش از ۲ هزار نفر از مردم شهرستان، در ۱۰ اقامتگاه موقت اسکان داده شده اند.

عبدالرضا سالاری صبح امروز (۲۹ دی ماه) در جمع خبرنگاران، افزود: بارندگی های اخیر و نبود زیرساخت های مناسب موجب آبگرفتگی شدید بسیاری از محله ها از جمله بالاشهر، جمال آباد، بند میر، گلستان ، سنگی و روستاهای شهرستان رودان شده است.

وی اظهار کرد: با کمک نیروهای جهادی بسیج سازندگی ، وجود ماشین آلات سنگین و ایجاد سیل بند از وقوع سیل در محلات و آبگرفتگی منازل جلوگیری شد.

سرپرست فرمانداری رودان با اشاره به اینکه اکنون در بخش رودخانه ارتباط بیش از ۲۰ روستا با مرکز بخش ، و ارتباط مرکز بخش با شهرستان قطع است، اضافه کرد: ارتباط تلفنی مرکز رودخانه و راه ارتباطی مرکز بخش بیکاه با مرکز شهرستان نیز قطع است.

سالاری بیان کرد: به زیرساخت های شهرستان از جمله آب و برق و بخش کشاورزی نیز خسارات زیادی وارد شده است که در حال برآورد آن هستیم

راهداران زنجانی در تلاش برای بازگشایی مسیر ۲۰ روستای گرفتار در برف

فرماندار زنجان گفت: برابر آخرین پیگیری به ‌عمل آمده، در حال حاضر همه شریان‌های اصلی این شهرستان باز و در حوزه راه‌های روستایی محورهای قریب به ۲۰ روستا مسدود است.

پرویز خالقی در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: در بخش مرکزی ۹ روستا، قره‌پشتلو ۷ روستا و زنجانرود ۴ روستا دسترسی به راه‌های اصلی ندارند که امیدواریم با تلاش عوامل راهداری هرچه سریع‌تر راه این روستاها بازگشایی شود.

وی به وضعیت معابر شهر زنجان نیز در پی بارش‌های اخیر اشاره کرد و افزود: در خصوص داخل شهر نیز همه خیابان‌های اصلی بازگشایی شده و تمرکز بر روی گذرگاه‌های فرعی به‌ویژه شهرک‌های اقماری است که مقرر شد علاوه بر سایر دستگاه‌ها، اداره‌کل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای استان نیز با بخشی از امکانات خود به کمک شهرداری بیاید.

این مسئول با تاکید بر آمادگی همه ارگان‌های ذی‌ربط برای بارش‌های آخر هفته، خاطرنشان کرد: با توجه به پیش‌بینی اداره‌کل هواشناسی از روز پنج‌شنبه این هفته سامانه بارشی دیگری نیز وارد کشور و منطقه خواهد شد که باید همه بخش‌ها آماده باشند تا این نعمت الهی باعث بروز مشکل برای شهروندان نشود.

راه ۷۲ روستای زنجان همچنان مسدود است

مدیرکل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای استان زنجان گفت: راه‌های روستایی مسدود شده ناشی از بارش برف در حال بازگشایی است.

غلامحسین علی‌اکبری در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: دو مسیر فرعی تهم به چورزق و دندی به تکاب از چند روز گذشته مسدود است و تردد در این محورها امکان‌پذیر نیست ولی با تلاش راهداران سایر محورهای مواصلاتی استان باز بوده و تردد امکان‌پذیر است.

وی تصریح کرد: در حال حاضر ۷۲ راه روستایی در استان زنجان مسدود است و راهداران تلاش دارند تا امروز همه این مسیرها را بازگشایی کنند. عمده راه روستایی مسدود باقی مانده در شهرستان زنجان و ایجرود واقع شده است.

این مسئول با اشاره به اینکه همه عوامل راهداری پای کار بوده و با همه توان انسانی و لجستیکی در حال خدمات‌رسانی هستند، خاطرنشان کرد: حجم بارندگی‌ها بالا بوده و بازگشایی محورها سخت بود، با این حال تلاش شد کسی در راه نماند.

ورود مجدد سامانه بارشی به قزوین از آخرین روز دی ۱۴۰۰

کارشناس اداره کل هواشناسی استان قزوین گفت: از بعدازظهر پنج‌شنبه ۳۰ دی سامانه بارشی زودگذر وارد استان شده و تا پیش از ظهر جمعه یکم بهمن در استان مستقر می‌شود که با توجه به هوای سرد مستقر در منطقه پیامد آن در برخی ساعات بارش برف خواهد بود.

مریم بهروزی در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: برای امروز چهارشنبه ۲۹ دی تا ظهر فردا پنج‌شنبه ۳۰ دی جوی پایدار در سطح منطقه حاکم خواهد بود؛ از بعدازظهر پنج‌شنبه ۳۰ دی سامانه بارشی زودگذر وارد استان شده و تا پیش از ظهر جمعه یکم بهمن در استان مستقر می‌شود که با توجه به هوای سرد مستقر در منطقه پیامد آن در برخی ساعات بارش برف خواهد بود و در مناطق کوهستانی، سردسیر و ارتفاعات با کولاک برف همراه است.

کارشناس اداره کل هواشناسی استان قزوین ادامه داد: پنج‌شنبه ۳۰ دی وزش بادهای نسبتاً شدید تا شدید غربی را خواهیم داشت و برای روز جمعه یکم بهمن وزش بادهای شمالی به ویژه در کانال بادی استان را پیش‌بینی می‌کنیم، البته کاهش دما به ویژه برای روز جمعه در استان محسوس خواهد بود.

بارش برف زمستانی در روستای نردین بخش کالپوش

بارش برف زمستانی در چند روز گذشته، روستای نردین بخش کالپوش شهرستان میامی را سفید پوش کرد.

بخش کالپوش در فاصله ی حدود 140 کیلومتری شمال شرقی شهرستان میامی و 350 کیلومتری از مرکز استان سمنان واقع شده است

مفقودی‌های سیل مناطق کوهستانی ریگان پیدا شدند

. فرماندار ریگان کرمان از پیدا شدن 3 نفر مفقودی در مناطق کوهستانی این شهرستان خبر داد.

امین باقری در گفت و گو با ایسنا بیان کرد: 3 مفقودی که با ماشین شخصی به دلیل افزایش بارندگی و سیلاب راه را گم کرده و مفقود شده بودند صبح امروز به وسیله جمعیت هلال احمر پیدا شدند.

وی افزود: این افراد اهل همان منطقه (دهنه عباسعلی) بودند.

5 هزار و 100 خانه استان کرمان تحت تاثیر سیلاب قرار گرفتند

استاندار کرمان از آبگرفتگی 5هزار و 100 واحد مسکونی در سیل اخیر خبر داد

علی زینی‌وند صبح امروز ۲۹ دی‌ماه در ستاد مدیریت بحران گفت: در داخل شهرها آبگرفتگی گستردگی نداریم و با تدابیری که اندیشیده شد توانستیم از شهر رودبار و زهکلوت محافظت کردیم هرچند در برخی نقاط این شهرها آسیب وارد شده است.
وی با اشاره به حضور خود در جمع مردم روستاهای که دچار آبگرفتگی شدند در شب گذشته بیان کرد: ریش سفیدان روستای نهضت آباد این حجم از بارندگی را غیر قابل تصور می دانستند.

استاندار کرمان با تاکید برآنکه بیش از ۵ هزار خانوار در استان کرمان گرفتار سیل هستند، عنوان کرد: با توجه به‌ پراکندگی روستاها و وسعت مناطق سیلابی امکان امدادرسانی سخت شده است.

وی از احتمال سفر وزیر کشور به منطقه خبر داد و اظهار کرد: امروز مردم را حتما اسکان موقت دهید و حدود ۲۵ هزار نفر در جنوب استان گرفتار سیل هستند.

زینی وند افزود: جمعیت هلال احمر به صورت گسترده بسته غذایی و چادر در بین سیل زدگان توزیع کنید و امروز اسکان اضطراری انجام دهید.

وی با تاکید برآنکه تاکنون از ارتش و جمعیت هلال احمر تقاضای امدادرسانی هوایی کرده ایم، عنوان کرد: اکنون تجهیزات سنگین خیلی مورد نیاز است متاسفانه در برخی از حریم های رودخانه ساخت و ساز غیرمجاز شده است

بنابراین راهداری، جهادکشاورزی و سایر دستگاه های مسئول حریم رودخانه ها را بازگشایی کنند.

استاندار کرمان اظهار کرد: حجم سیل حدود ۱۰ روز پیش کمتر از سیل اخیر بود و در آن سیل بیش از ۳ هزار میلیارد تومان به ما خسارت وارد شد.

وی ادامه داد: در سیل ۱۰ روز گذشته به حدود ۱۷۰۰ واحد مسکونی خسارت وارد شد و اکنون براساس برآوردهای اولیه به حدود ۵ هزار و ۱۰۰ واحد مسکونی که احتمالا به ۶ هزار واحد می رسد، آسیب وارد شده است.

زینی وند با تاکید برآنکه برآورد خسارات در کوتاه ترین زمان ممکن انجام شود، تصریح کرد: خسارات به بخش کشاورزی، دام و لوازم خانگی آسیب دیده برآورد شود تا بتوانیم با همکاری نهادها خسارات را جبران کنیم.

وی برای مدیریت بهتر، منطقه را پهنه بندی کرد و گفت: مسئول هر پهنه تصمیمات میدانی برای مدیریت هدفمند انجام دهید.

استاندار کرمان تصریح کرد: شهرداری های جنوب هر چه سریعتر لایروبی شهرها را انجام دهند.

زینی وند گفت: با توجه وضعیت جوی امدادرسانی هوایی صبح امروز امکان پذیر نیست

برخی محورهای کرمانشاه "لغزنده" است/ همراه داشتن "زنجیرچرخ" الزامی است

رییس پلیس راه استان کرمانشاه از لغزندگی محور اسلام آبادغرب به سرپل ذهاب و همچنین محورهای اورمانات خبر داد.

سرهنگ کیخسرو دستغیب در گفت و گو با ایسنا با اشاره به استمرار لغزندگی برخی محورهای استان گفت: هم اکنون محور اسلام آبادغرب به سرپل ذهاب در دو مسیر رفت و برگشت لغزنده است.

وی افزود: همچنین محورهای منطقه اورامانات نیز لغزنده بوده و نیاز است رانندگان با احتیاط بیشتری تردد کنند.

دستغیب با بیان اینکه عمده محورهای استان مه گرفته است، گفت: از جمله این محورها محور کرمانشاه-ماهیدشت - اسلام آبادغرب، محور اسلام آبادغرب - حمیل، محور کرمانشاه - روانسر و محور بیستون - سنقر است.

رییس پلیس راه استان کرمانشاه با اشاره به استمرار برودت هوا و پیش بینی بارش برف، از تمام رانندگان خواست تا در این روزها به طور جد از تردد غیرضروری اجتناب کنند.

وی همچنین از رانندگان خواست حتما پیش از سفر از سالم بودن خودرو اطمیمنان حاصل کرده و وسایل گرمایشی و جیره غذایی همراه داشته باشند.

دستغیب بر همراه داشتن زنجیر چرخ هم تاکید کرد و افزود: در برخی محورها چنانچه افراد زنجیر چرخ همراه نداشته باشند از تردد آنها جلوگیری شده و ضمن اعمال جریمه، خودروها عودت داده می شوند.

وی افزود: شرایط جوی و جاده غیرقابل پیش بینی است و هر زمان ممکن است استفاده از زنجیرچرخ الزامی شود.

رییس پلیس راه استان کرمانشاه با بیان اینکه هم اکنون تردد در تمامی محورهای اصلی استان برقرار است، گفت: تنها در برخی محورهای روستایی حوزه اورامانات و گهواره دچار مشکل هستیم که نیروهای راهداری در حال بازگشایی این مسیرها هستند.

افزایش ۷ تا ۱۰ درجه‌ای دمای امشب کرمانشاه/ بارش برف از فردا آغاز می‌شود

کارشناس پیش‌بینی هواشناسی استان کرمانشاه با بیان اینکه سنقر با دمای ۲۰ درجه سانتی‌گراد زیر صفر سردترین نقطه استان کرمانشاه در شب گذشته(28 دی) بود، گفت: انتظار می رود در اکثر نقاط استان دمای هوا امشب بین هفت تا ۱۰ درجه افزایش یابد.

سعید قاسمی در گفت و گو با ایسنا، با اشاره به تداوم برودت هوا در اکثر نواحی استان در شب گذشته، اظهار کرد: سنقر با ۲۰ درجه سانتی‌گراد زیر صفر، اسلام‌آباد غرب با ۱۹ درجه سانتی‌گراد زیر صفر و روانسر با ۱۸ درجه سانتی‌گراد زیر صفر سردترین نقاط استان بودند.

وی ادامه داد: دمای شهر کرمانشاه نیز در شب گذشته یازده درجه سانتی‌گراد زیر صفر بود.

رییس پیش‌بینی هواشناسی استان کرمانشاه با اشاره به موج بارشی که فردا (29 دی) کرمانشاه را تحت تاثیر قرار می دهد، عنوان کرد: اولین اثرات این موج افزایش حداقل دمای شبانه امشب خواهد بود که انتظار می رود به طور غالب بین 7 تا 10 درجه در نقاط مختلف استان به ثبت برسد.

قاسمی شروع بارش‌های این موج را از صبح فردا اعلام کرد که تا اواخر وقت ادامه خواهد داشت و یادآور شد: بارش حتی در نواحی گرمسیری هم به صورت برف نمود خواهد کرد.

وی پیک بارش‌ها را مربوط به نواحی غربی استان و خصوصا منطقه اورامانات دانست که نسبتاً سنگین و بین ۳۰ تا ۵۰ سانتی‌متر خواهد بود.

کارشناس پیش‌بینی هواشناسی استان کرمانشاه از وزش باد نسبتا شدید هم یاد کرد که می‌تواند منجر به کولاک بخصوص در نواحی کوهستانی واقع در غرب استان شود.

قاسمی با بیان اینکه با عبور این موج در روزهای جمعه، شنبه و یکشنبه مجددا شاهد افت شدید دمای شبانه در سطح استان خواهیم بود، گفت: حداقل دمای شبانه به همین محدوده‌ای که طی دو شب اخیر داشتیم، خواهد رسید..

کولاک برف مهمان آخر هفته گلستانی ها/ اختلال احتمالی در تردد جاده های کوهستانی

مدیرکل هواشناسی استان گلستان از کاهش دما در آخر هفته جاری و بارش باران و برف و وقوع کولاک برف در ارتفاعات این استان خبر داد.

نوربخش داداشی در گفت و گو با ایسنا با اشاره به برگزاری نشست پیش آگاهی و کمیته بحران هواشناسی در مرکز پایش و مانیتورینگ اداره کل هواشناسی استان گلستان، اظهار کرد: در روزهای آتی شاهد نفوذ سامانه سرد و بارشی خواهیم بود که عمدتا از ساعات انتهایی عصر و شب پنجشنبه آغاز می شود.

وی با بیان اینکه اثرات این سامانه در استان گلستان به شکل بارش باران و برف خواهد بود، افزود: در ارتفاعات نیز اثرات این سامانه همراه با کولاک برف، احتمال تگرگ، مه غلیظ، کاهش محسوس دما، و وزش باد شدید است.

مدیرکل هواشناسی استان گلستان از وزش باد شدید با سرعتی بالغ بر 70 کیلومتر بر ساعت در این بازه زمانی خبر داد و خاطرنشان کرد: این بادها تا پایان جمعه شب به طول خواهد انجامید.

داداشی با تاکید بر اینکه اثرات این مخاطره آب و هوایی بصورت آبگرفتگی معابر، بالا آمدن سطح آب رودخانه ها و وقوع روان‌آب است، ادامه داد: به دلیل یخبندان و کولاک برف اختلال در تردد جاده ای بخصوص جاده های کوهستانی و احتمال آسیب به سازه های با مقاومت پایین را به دنبال خواهد داشت.

وی با اشاره به اینکه پس از بحث و گفتگوی کارشناسی مقرر شد تا مراتب با صدور هشدار نارنجی شماره 17- 1400/10/28 به مدیریت بحران و سایر دستگاههای خدمت رسان، صدا و سیما و عموم مردم اطلاع رسانی شود، گفت: توصیه می کنیم تا دستگاههای ذیربط نسبت به بازگشایی مسیر آبراهه ها طی زمان هشدار، عدم اسکان و دوری از حاشیه رودخانه ها و مسیل ها، احتیاط در تردد جاده ای، پرهیز از صعود به ارتفاعات و انجام سایر تمهیدات پیشگیرانه اقدام لازم را به عمل آورند.

مدیرکل هواشناسی استان گلستان با تاکید بر اینکه به سبب یخبندان شبانه پس از عبور این سامانه لازم است که به منظور اطلاع رسانی به مبادی ذیربط کلیه کارشناسان ستادی و شهرستانها از آمادگی لازم برخوردار باشند و تصریح کرد: امیدواریم مردم و مسئولان عزیز با برنامه ریزی خوب از این بازه زمانی نیز به سلامت عبور کنند.

جدیدترین جزئیات بحران بارش‌ها در کشور

محور کندوان بازگشایی شد/ کجور و مرزن‌آباد در حال بازگشایی

به دنبال مسدود شدن بسیاری از محورهای مواصلاتی بخش‌های کوهستانی مرزن آباد، کجور، نوشهر و همچنین جاده چالوس به کرج طی روزهای اخیر به دلیل بارش سنگین برف، سرانجام با تلاش نیروهای راهداری و بخشداری های منطقه بخش اعظم راه های اصلی و فرعی به روستاها بازگشایی و تا پایان امروز مابقی راه های روستایی نیز بازگشایی خواهد شد.

فرماندار چالوس در گفت و گو با ایسنا، ضمن اشاره به بارش برف حدود ۸۰ سانتی متری در بیشتر راه های کوهستانی چالوس، روستاهای مرزن آباد و از جمله کندوان اظهار کرد: شب گذشته با تلاش نیروهای راهداری مسیر چالوس به کرج در کندوان که طی دو روز گذشته به علت بارش برف مسدود شده بود بازگشایی شد.

سیدرسول حسینی افزود: تا شب گذشته با وجود اینکه بیشتر تمرکز ما بر روی بازگشایی مسیر کندوان بود اما با تلاش تجهیزات بخشداری، دهیاری ها و مردم بیشتر راه های روستایی مرزن آباد بازگشایی شد و تنها چند روستا از جمله روستاهای آغوزداربن، گلامره و ۲ روستای اطراف آن و همچنین پنجک باقی مانده است که امروز به اتمام می رسد.

وی گفت: به علت بارش برف و پاره شدن سیم های برق، قطعی برق در برخی روستاها رخ داد که با کمک نیروهای شرکت برق این مشکل برطرف شد و در حال حاضر همه روستاها از برق برخوردار هستند.

حسین بیژنی بخشدار کجور نیز در گفت و گو با ایسنا به آخرین وضعیت روستاهای بخش کجور نوشهر اشاره کرد و گفت: از همان ساعات اولیه بارش برف سنگین در منطقه ، نیروهای راهداری با یک دستگاه گریدر، لودر و خودروی مکانیزه در منطقه حضور یافتند و نسبت به بازگشایی و نمک پاشی راه های اصلی اقدام کردند که در حال حاضر همه محورهای اصلی و اغلب راه های فرعی به روستاها باز است.

وی افزود: در حال حاضر تنها چند روستا از جمله فیروزآباد، چتن، نیرس و بسطام به علت محدودیت تجهیزات و بالا بودن ارتفاع برف بازگشایی نشده است که امروز انجام خواهد شد.

وی با بیان اینکه مشکلی بابت قطعی گاز در دو شهر پول و کجور به لحاظ حمل خودروی گاز بوجود نیامد خاطر نشان کرد: تنها در روستای لشکنار قطعی برق گزارش شد که بلافاصله با حضور اکیپ های اداره برق مشکل برطرف شد.

بخشدار کجور با اشاره به کمبود تجهیزات اختصاصی برای منطقه کجور گفت: این بخش با ۵۴ روستا و دو شهر فاقد امکانات اختصاصی و دستگاه های راهداری از جمله نمک پاش و گریدر است که باید در صورت وقوع این گونه حوادث از اداره راهداری نوشهر تامین شود.

بیژنی از مردم و دهیاران روستاهای بخش کجور خواست تا با توجه به محدودیت امکانات و تجهیزات، در صورت بارش برف از ظرفیت مردمی و بخش خصوصی بهره ببرنند زیرا امکانات بخشداری آنقدر نیست که در مدت زمان کوتاه به همه روستاها برسد.

مسدود شدن ۳۰۰ راه روستایی و سه راه اصلی در هرمزگان

رئیس مرکز مدیریت راه های اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان هرمزگان گفت: به دنبال بارندگی های پنج روز گذشته، جاری شدن سیلاب و طغیان رودخانه ها، اکنون ۳۰۰ راه روستایی و سه راه اصلی در هرمزگان بسته است.

محمد خزایی صبح امروز (۲۹ دی ماه) در جمع خبرنگاران، افزود: محورهای اصلی بسته شده؛ بندرخمیربه بندرلنگه از مسیر آبنمای کنخ، بندرخمیربه بندرعباس از مسیر جدید ایست و بازرسی منبع آب و جاده بشاگرد به جاسک است.

وی با بیان اینکه محورهای جایگزین برای رفت وآمد در مسیر بندرخمیر به بندرلنگه از محور دژگان و بندرخمیر به بندرعباس از محور کلمتلی به گچین است، اظهار کرد: جاده جاسک-بشاگرد به علت طغیان رودخانه شریفی به صورت موقت بسته است که با فروکش کردن آب بازگشایی می شود.

خزایی با اشاره به اینکه محور فرعی حسنلنگی به سرخنگی نیز به علت تخریب پل سرخنگی مسدود است که گروه های راهداری در حال بازگشایی مسیر هستند، اضافه کرد: در جاده فاریاب به زیارتعلی رودان نیز به علت احتمال ریزش کوه با محدودیت رفت و آمد می شود.

وی با اشاره به بسته بودن موقتی ۳۰۰ راه روستایی در استان نیز تصریح کرد: شمار راه های روستایی بسته شده به علت اینکه ناشی از طغیان رودخانه ها و جاری شدن سیلاب های موقتی است، متغیر بوده و با فروکش کردن شدت جریان آب، راه ها بازگشایی می شود.

خزایی با بیان اینکه بیشتر راه های بسته روستایی در شهرستان های رودان، میناب و بشاگرد است، اضافه کرد: بارش باران در هرمزگان از پنج روز پیش آغاز شده و تا کنون رودان با ۲۱۶ میلیمتر و میناب با ۱۴۶ میلیمتر بشترین بارش ها را داشته اند.

اسکان اضطراری ۷۰۰ نفر در برف و کولاک اردبیل/ امدادرسانی به ۲۳۹۷ نفر در ۲۴ ساعت گذشته

مدیرعامل جمعیت هلال‌احمر استان اردبیل گفت: عوامل این جمعیت طی ۲۴ ساعت گذشته به ۷۰۰ نفر از در راه ماندگان بر اثر بارش شدید برف و کولاک در محورهای مواصلاتی استان اسکان اضطراری داده‌اند.


عزت اله ضربی با اعلام این خبر افزود: این هم‌وطنان در محورهای نیر - سراب، اردبیل - کوثر، خلخال - اسالم، سرعین - اردبیل و مشکین‌شهر - اردبیل گرفتار برف و کولاک شده بودند که توسط تیم‌های عملیاتی جمعیت اسکان داده شده‌اند.
وی با بیان اینکه تعداد ۱۶۰ بسته غذایی نیز در بین افراد اسکان داده شده توزیع شده است، افزود: کلیه نیروهای جمعیت هلال‌احمر استان در آماده‌باش کامل به سر می‌برند.
این مسئول گفت: در ۵ روز گذشته نجاتگران این جمعیت در محورهای مواصلاتی استان به ۲ هزار و ۳۹۷ نفر از هم‌وطنان گرفتار در برف و کولاک در قالب ۵۸۸ خانوار امدادرسانی کرده‌اند.
ضربی ادامه داد: ۴۶ تیم عملیاتی متشکل از ۱۷۰ نفر نجاتگر با به‌کارگیری ۴۶ دستگاه خودروی امدادی به یاری این هم‌وطنان شتافته‌اند.

سقوط بهمن جاده را مسدود کرد

به دنبال سقوط بهمن در جاده خلخال - شاهرود در روستای اسکستان جاده مسدود و امدادرسانان مسافران در راه مانده را نجات دادند.

بامداد چهارشنبه سقوط بهمن موجب مسدود شدن جاده اسکستان و گرفتار شدن چندین خودرو شد که با تلاش امدادگران هلال احمر و راهداری مسیر مسدود شده بازگشایی و رانندگان نجات یافتند.

سقوط بهمن که پنج نقطه از جاده روی داده موجب مسدود شدن راه و گرفتار شدن خودروهای عبوری شده بود که با امدادرسانی نیروهای هلال احمر و راهداری هیچ تلفات جانی گزارش نشده است.

فرماندار خلخال در جریان بازدید از این جاده اظهار کرد: با تلاش نیروهای راهداری و هلال احمر ۱۲ دستگاه خودرو زمین گیر شده در مسیر سقوط بهمن از محاصره برف خارج و به مقاصد خود هدایت شدند.

یحیی زاده خاطرنشان کرد: نیروهای امدادی تا حصول اطمینان از نبود خودرو زیر برف ناشی در منطقه حضور خواهند یافت.

در روزهای گذشته ارتفاع برف در شهر خلخال به بیش از ۶۲ سانتیمتر و در ارتفاعات به بیش از یک متر رسیده است.

اسکان اضطراری ۷۰۰ نفر در برف و کولاک

مدیرعامل جمعیت هلال احمر استان اردبیل نیز به خبرنگار ایسنا گفت: عوامل این جمعیت طی 24 ساعت گذشته به ۷۰۰ نفر از در راه ماندگان بر اثر بارش شدید برف و کولاک در محورهای مواصلاتی استان اسکان اضطراری داده اند.

عزت اله ضربی خاطرنشان کرد: این هموطنان در محورهای نیر - سراب، اردبیل - کوثر، خلخال - اسالم، سرعین - اردبیل و مشگین شهر – اردبیل گرفتار برف و کولاک شده بودند که توسط تیم های عملیاتی جمعیت اسکان داده شده اند.

وی با بیان اینکه تعداد ۱۶۰ بسته غذایی نیز در بین افراد اسکان داده شده توزیع شده است، افزود: کلیه نیروهای جمعیت هلال احمر استان در آماده باش کامل به سر می برند.

ضربی گفت: در پنج روز گذشته نجاتگران این جمعیت در محورهای مواصلاتی استان به 2397 نفر از هموطنان گرفتار در برف و کولاک در قالب ۵۸۸ خانوار امدادرسانی کرده اند.

وی ادامه داد: ۴۶ تیم عملیاتی متشکل از ۱۷۰ نفر نجاتگر با بکارگیری ۴۶ دستگاه خودروی امدادی به یاری این هموطنان شتافته اند. ‌

جدیدترین جزئیات بحران بارش‌ها در کشور

ادامه دارد...

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه هرمزگان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


40 گیف متحرک با طرح قلب برای واتساپ و تلگرام