سرپرست فرمانداری اردکان: محصول صنایع دستی برای عرضه در بازار نیاز به برند دارد


سرپرست فرمانداری اردکان: محصول صنایع دستی برای عرضه در بازار نیاز به برند دارد

یزد - ایرنا - سرپرست فرمانداری اردکان با بیان اینکه صنایع دستی شهرستان قابلیت عرضه در بازارهای داخلی و خارجی را دارد، گفت: برای دستیابی این صنعت به جایگاه واقعی خود به برندسازی نیازمند هست و با ثبت برند ، رشته کاربافی هم ماندگار می شود.

به گزارش ایرنا کمال حلوایی روز پنجشنبه در نشست مشترکی با ویدا توحدی مدیرکل آموزش و ترویج وزارت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری با اشاره به رشته های مختلف صنایع دستی شهرستان افزود: برندسازی نقش مهمی در هویت‌یابی صنایع دستی ،توسعه فرهنگ کسب و کار و رونق اقتصادی اردکان دارد.

به گفته وی صنایع دستی اردکان به دلیل نبود بازاریابی مناسب از دید بسیاری از مردم دور ماند و سرمایه‌گذاران باید با توجه به روش‌های نوین بازاریابی، زمینه‌ عرضه بیشتر آن در بازارهای داخلی و خارجی فراهم کنند و ایجاد بازارچه دایمی صنایع دستی می تواند گامی مثبت برای تحقق این موضوع باشد.

حلوایی ادامه داد: امروز، هنر کاربافی مورد توجه خاص مردم اردکان است،فعالیت ها و آشنایی بیش از سه هزار نفر در این حوزه نشان از اهمیت و توجه مردم به هنر به ویژه هنر کاربافی دارد و انتظار مسئولان و هنرمندان این عرصه از متولیان میراث فرهنگی،برند سازی و ثبت جهانی این هنر و فراهم سازی زمینه آشنایی سرمایه گذاران و صاحبان حرفه برای ورود به بازار و دستیابی به هویت صنایع دستی منطقه است.

کار بافی یکی از فنون بافندگی سنتی با قدمتی حدود ۶۰۰ سال در اردکان است که به نام هایی چون «کارتونی»، «کارششوک» و « کار کرباس» هم شهرت دارد.

این دستباف سنتی به‌عنوان پارچه پوشاکی برای انواع چادر زنانه، چادرشب، روانداز، روتختی، پارچه‌های لباسی، بقچه، سفره، دستمال، حوله، پلاس، کیسه حنا و دیگر موارد کاربرد دارد.

تاکنون یک هزار اثر تاریخی و فرهنگی در شهرستان اردکان شناسایی شد که ۲۴۰ مورد آن در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

تاکنون پنج اثر از استان یزد در فهرست میراث جهانی ثبت شده است که می توان به باغ پهلوانپور مهریز، باغ دولت آباد، ۲۰۰ هکتار بافت تاریخی شهر یزد و ۲ رشته قنات اشاره کرد.

مرکز شهرستان ۱۳۵ هزار نفری اردکان در ۶۰ کیلومتری شمال غربی شهر یزد قرار دارد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه یزد

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


لخته خون گوشتی شبیه جگر در پریودی چیست و چه علتی دارد‌؟ +‌روش درمان