سیاهچاله ستاره ساز، شکار تلسکوپ هابل شد


سیاهچاله ستاره ساز، شکار تلسکوپ هابل شد

تلسکوپ هابل به تازگی سیاهچاله‌ای را در یک کهکشان کوتوله رصد کرده که باعث شکل گیری ستارگان جدید می‌شود.

باشگاه خبرنگاران جوان - سیاهچاله‌ها نه تنها می‌توانند ستاره‌ها را نابود کنند، بلکه می‌توانند باعث تشکیل آن‌ها نیز شوند. دانشمندان به تازگی نمونه این اتفاق را در یکی از کهکشان‌های کوتوله مشاهده کرده اند.

به گزارش به نقل از لایو ساینس، ستاره‌شناسان به تازگی سیاهچاله‌ای را مشاهده کرده‌اند که ستاره‌هایی را در مرکز یک کهکشان کوتوله ایجاد می‌کند. این ستاره‌های تازه متولد شده توسط یک رگه‌ عظیم از گاز و غبار به سیاهچاله متصل می‌شوند.

این سیاهچاله عظیم تقریبا در فاصله ۳۴ میلیون سال نوری از ما در کهکشان Henize ۲-۱۰ قرار دارد. این کشف با استفاده از تلسکوپ فضایی هابل ناسا انجام شده و اولین رصد یک سیاهچاله در یک کهکشان کوتوله محسوب می‌شود. کهکشان‌هایی که یک میلیارد ستاره یا کمتر دارند کهکشان کوتوله نامگذاری شده اند.

کمک به شناخت بیشتر سیاهچاله‌های بزرگ

امی رینز، اخترفیزیکدان دانشگاه ایالتی مونتانا و یکی از نویسندگان این مطالعه علمی در این باره می‌گوید که از ابتدا می‌دانستند اتفاقی غیرعادی و خاص در کهکشان Henize ۲-۱۰ در حال رخ دادن است و اکنون هابل تصویر بسیار واضحی از ارتباط بین سیاهچاله و این منطقه ستاره ساز ارائه کرده است.

زاکاری شوت، نویسنده اصلی گفت: "Henize ۲-۱۰ در فاصله حدود ۳۰ میلیون سال نوری از زمین قرار دارد و به اندازه‌ای نزدیک است که هابل توانست هم تصاویر و هم شواهد طیف‌ سنجی جریان خروجی سیاهچاله را به وضوح ثبت کند."

سیاهچاله ستاره ساز، شکار تلسکوپ هابل شد

از آنجایی که این سیاهچاله در طول زمان نسبتا کوچک باقی مانده، محققان بر این باورند که مطالعه آن می‌تواند به آن‌ها در درک منشأ سیاهچاله‌های پرجرم و بزرگ‌تر در کیهان کمک کند. همچنین آن‌ها می‌توانند متوجه شوند چه فرآیند‌هایی آن‌ها را به چنین اندازه عظیمی رسانده است.

بیشتر بخوانید

حقایقی از کهکشان‌ها و جهان خارج زمین

انتهای پیام/

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فناوری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


داروخانه‌ها برای خرید شیرخشک پول ندارند/ 26 همت بدهی بیمه‌ها