ایجاد معیشت‌های پایدار برای جوامع حاشیه تالاب‌ها در اولویت‌ است


ایجاد معیشت‌های پایدار برای جوامع حاشیه تالاب‌ها در اولویت‌ است

شهرکرد - ایرنا - معاون دفتر حفاظت و احیا تالاب‌های سازمان حفاظت محیط‌زیست بیان اینکه این سازمان ایجاد معیشت‌ پایدار برای ساکنان حاشیه تالاب‌ها را به منظور حفاظت از منابع آبی و زیستگاهی‌ دنبال می‌کند، گفت: شرط نخست در گسترش گردشگری تالاب‌ها آن است که منفعت این صنعت به ساکنان این مناطق بازگردد.

به گزارش روز شنبه ایرنا، سیاوش شمسی‌پور در دیدار از خبرگزاری جمهوری اسلامی(ایرنا) مرکز چهارمحال و بختیاری، همکاری مردم و جوامع محلی در حفاظت و بهره‌برداری خردمندانه و پایدار از تالاب‌ها را مطلوب ارزیابی کرد و افزود: یکی از موارد ثابت در اختصاص اعتبارات به ادارات حفاظت محیط‌زیست استانی مربوط به برنامه مشارکتی و آگاهی افزایی (سیپا) است که اجرای آن نتایج قابل قبولی را در چند سال اخیر نشان داده است.

وی تصریح کرد: در حال حاضر عمده جوامع ساکن در حاشیه تالاب‌ها دریافته‌اند که حفاظت و مراقبت از تالاب به نفع اقتصاد و معیشت خود آنان خواهد بود.

شمسی‌پور درباره توسعه صنعت گردشگری در محدود تالاب‌ها و همکاری‌های شکل گرفته با دیگر متولیان این امر به ویژه وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی یادآور شد: توسعه این صنعت مزایای اقتصادی خوبی برای مردم محلی خواهد داشت و شرط نخست در گسترش گردشگری تالاب‌ها آن است که در ابتدا که منفعت این صنعت به ساکنان حاشیه تالاب بازگردد و در ادامه خسارت جبران‌ناپذیری نیز در بحث حفاظت تالاب برجای نگذارد و بتوان از بروز تخریب‌ها به خوبی جلوگیری کرد.

معاون دفتر حفاظت و احیا تالاب‌های سازمان حفاظت محیط‌زیست در ادامه با بیان اینکه ۶۰ تا ۷۰ درصد از تالاب‌ها در داخل ایران با خطر خشک شدن رو به رو هستند، گفت: انتظار می‌رود وزارت نیرو در تامین حقابه تالاب‌ها به شکلی قوی‌تر عمل کند.

شمسی‌پور درباره شرایط تامین حقابه‌های زیست‌محیطی رودخانه‌ها و تالاب‌های کشور افزود: حدود ۲۳ استان دارای حوزه تالابی است که تامین حقابه در برخی از این استان‌ها به خوبی انجام شده است اما با توجه به مشکلات موجود، انتظار مجموعه محیط‌زیست از وزارت نیرو در تامین این حقابه‌ها بیشتر است.

وی با بیان اینکه مطالعات در حوزه تعیین میزان حقابه زیست‌محیطی تالاب‌ها و رودخانه‌ها از سوی سازمان حفاظت محیط‌زیست به پایان رسیده است، تصریح کرد: نتایج مطالعات انجام شده به وزارت نیرو اعلام شده است و در حال حاضر نیز با برگزاری جلسات و رایزنی‌های متعدد تلاش می‌شود فرآیند تامین حقآبه‌ها از طرف وزارت نیرو به شکل مطلوبی پیش برود.

شمسی‌پور یادآور شد: وسعت تالاب‌های کشور حدود سه میلیون هکتار است که نیمی از این وسعت نیز در فهرست کنوانسیون رامسر به ثبت رسیده است و امید می‌رود نیاز آبی مناسب با تالاب‌ها به خوبی تخصیص یابد تا از درصد تهدید خشکی آن‌ها کاسته شود.

وی همچنین در خصوص واگذاری مالکیت تالاب‌ها اظهار داشت: انتقال این مالکیت به سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور مناسب‌تر است.

این مسوول سازمان حفاظت محیط زیست کسب اطلاعات جامع از نحوه فعالیت سامانه‌های پالایش آنلاین، آمار تجهیزات مستقر شده و چگونگی اجرای حفاظت‌های فیزیکی از تالاب‌ها را در تدوین برنامه‌های راهبردی آینده و بهبود وضعیت تخصیص اعتبارات این حوزه مهم دانست و افزود: تلاش می‌شود مباحث اعتباری برای حفاظت و احیا تالاب‌ها در برنامه ششم توسعه به گونه‌ای برنامه‌ریزی شود که تمامی تالاب‌های کشور پوشش داده شود.

به گزارش ایرنا، سیاوش شمسی‌پور معاون دفتر حفاظت و احیا تالاب‌های سازمان حفاظت محیط‌زیست کشور به منظور بازدید میدانی از تالاب‌های موجود در چهارمحال و بختیاری و گفت‌وگو با مسوولان استانی برای بررسی وضعیت این تالاب‌ها به این استان سفر کرد.

تالاب بین‌المللی چغاخور در چهارمحال و بختیاری با وسعتی حدود یک هزار و۵۰۰ هکتار در جمع تالاب‌های به ثبت رسیده کنوانسیون رامسر قرار دارد و تالاب گندمان نیز با یک هزار و ۷۰ هکتار وسعت جزء ۱۰ تالاب برتر پرنده‌نگری ایران و مهم‌ترین زیستگاه‌های جانوری کشور برای اسکان دایم پرندگان بومی و تخم‌گذاری پرندگان مهاجر به شمار می‌رود.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه چهارمحال و بختیاری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


عکس | قابی دیدنی از بازیگر زن پُرحاشیه در حرم امام رضا(ع)