متخلفانی که دست از شکار کل های دنا بر نمی دارند


متخلفانی که دست از شکار کل های دنا بر نمی دارند

یاسوج- ایرنا- دقایقی از غروب خورشید در نخستین روز از بهمن ماه 1400 می گذشت که صدای شلیک گلوله در پارک ملی دنا آرامش حیات وحش را برهم زد .

به گزارش ایرنا ، کل های دنا که پس از بارش شدید برف روزهای اخیر و سردی هوا به دامنه های کم برف این کوه آمده بودند در کمین متخلفان حیات وحش قرار گرفتند.

صدای گلوله تفنگ شکارچیان متخلف سینه آسمان را شکافت و بر سینه کل های پارک ملی دنا نشست . متخلفان از شوق شکار ذوق می کردند و نمی دانستند که ماموران یگان حفاظت رد آنان را خواهند گرفت و انتقام کل های دنا را از آنان خواهند گرفت.

ماموران یگان حفاظت پارک ملی دنا وقتی متوجه صدای شلیک چندین گلوله می شوند تلاش برای شناسایی و دستگیری متخلفان را آغاز می کنند.

محیط بانان در برف و سرما تا صبح امروز شنبه ،تمامی مسیرهای احتمالی خروجی متخلفان را زیر نظر گرفتند و همزمان با روشن شدن هوا موفق می شوند آنها را در یکی از مسیرها شناسایی نمایند .

مدیرکل حفاظت محیط زیست کهگیلویه و بویراحمد گفت:متخلفان به زعم سوء استفاده از برف و تاریکی شب ، شلیک می کنند اما نمی دانند که در همان لحظه های نخست توسط محیط بانان پارک ملی دنا شناسایی و تعقیب قرار می گیرند.

سید اسدالله هاشمی افزود: متخلفان به محض اینکه مشاهده می کنند در دام قانون گرفتار شده اند وسایل خود را بر روی زمین انداخته و متواری می شوند.

وی تصریح کرد با دستور مقام قضایی و همکاری پلیس اطلاعات و امنیت شهرستان دنا هویت چهار نفر متخلف پارک ملی دنا شناسایی و تحت تعقیب قضایی قرار گرفته اند.


هاشمی تصریح کرد : از متخلفان آثار شکار ۲ راس کل ، یک قبضه اسلحه کلاشینکف غیر مجاز ، کشف و ضبط گردید و خودروی آنان توقیف و ساعاتی پیش با دستور مقام قضایی روانه پارکینگ شد .

حکایت تجاوز به حیات وحش و شکار غیرمجاز وحوش در مناطق حفاظت شده کهگیلویه و بویراحمد به قصه ای پرغصه و امری عادی تبدیل شده است که تمامی ندارد.

محیط بانان منطقه حفاظت شده خائیز در شهرستان کهگیلویه هفته گذشته متخلفی را در حین شکار کل های خاییز دستگیر کردند که سابقه طولانی در دست درازی به مناطق حفاظت شده دارد. این متخلف در چهار سال گذشته سه مرتبه حین شکار غیر مجاز دستگیر شده است.

هاشمی با قدردانی از همراهی خوب دستگاه قضا با یگان حفاظت محیط زیست استان بار دیگر از از دستگاه قضا تقاضا کرد برای متخلفان سابقه دار شکار ، بیشترین مجازات مندرج در قانون را اعمال کند.
منطقه حفاظت شده خاییز با وسعت ۲۱هزار هکتار و با ۷ نیروی محیط بان حفاظت می شود . گونه های وحشی غالب در این منطقه کل و بز است.
یکی از مشکلات اصلی سازمان حفاظت محیط زیست برای نگهداری از مناطق حفاظت شده ،کمبود نیروی محیط بان است. براساس استانداردهای جهانی برای حفاظت از هر یک هزار هکتار منطقه حفاظت شده نیاز به یک نفر محیط بان است در حالی که هم اکنون برای هر چهار هزار هکتار منطقه حفاظت شده در استان یک محیط بان فعال است.

ایران دارای ۱۸ میلیون و ۸۴۰ هکتار منطقه حفاظت شده است که ۳۲۰ هزار هکتار از این میزان متعلق به کهگیلویه و بویراحمد است.

دنا، دنای شرقی، خاییز سرخ ، خامی، دیل ، سولک و سیوک جزو مناطق حفاظت شده استان است.کهگیلویه و بویراحمد همچنین دارای پنج منطقه شکار ممنوع شامل پادنای سمیرم، خرم ناز، لار و ماغر، حاتم و کوه تلرش است.

این استان با ۲۴۰ گونه پستانداران، بیش از ۲۰۰ گونه پرندگان ، ۳۹ گونه خزندگان، ۹ گونه ماهیان و سه گونه دوزیستان از زیستگاه های مهم حیات وحش منطقه زاگرس محسوب می شود.

پوشش متنوع گیاهی از جمله ویژگی های طبیعت کهگیلویه و بویراحمد است و افزون بر ۲ هزار گونه گیاهی را در خود جای داده است.

مهمترین پوشش گیاهی مناطق حفاظت شده کهگیلویه و بویراحمد شامل بلوط بنه، کلخنگ، بادام وحشی، ارژن، خوشک، گون، گیاهان دارویی و گونه‌هایی از خانواده گندمیان است.

گونه‌های مهم حیات وحش این مناطق نیز شامل کل و بز، گرگ، کفتار، شغال، روباه، تشی، کاراکال، پلنگ و پرندگانی از جمله کبک، تیهو، بحری و دلیجه است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه کهگیلویه و بویراحمد

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دیکته شب | دیکته کلاس اول دبستان