غفلت رسانه‌ها از مخاطرات سوخت بحران‌زا است


غفلت رسانه‌ها از مخاطرات سوخت بحران‌زا است

بندرعباس -رئیس دانشکده علوم اجتماعی، ارتباطات و رسانه دانشگاه آزاد اسلامی درباره ادامه رویکردها و راهبردهای فعلی رسانه‌ها و غفلت از مخاطرات سوخت هشدار داد و این امر را بحران زا توصیف کرد.

به گزارش خبرنگار مهر، اکبر نصراللهی پیش ازظهر شنبه در نخستین کارگروه مدیریت بحران در عرصه خبر و اطلاع رسانی که در محل شرکت پالایش نفت لاوان برگزار شد، گفت: روابط عمومی‌ها هم در بحران‌ها اثر می‌گذارند و هم از آنان اثر می‌پذیرند، بنابراین فراز و فرود و نتایج حاصل از بحران‌ها تا حد بسیار زیادی تابع عملکرد روابط عمومی‌ها، نوع رویکردها و راهبردهای اتخاذ شده و نحوه مدیریت رسانه‌ای بحران است.

وی با اشاره به سخنان اخیر مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی در مورد افزایش مصرف سوخت، توجه همزمان به واقعی کردن قیمت سوخت و استاندارسازی خودروها، کارمزد توزیع و نرخ حمل و نقل گفت: روابط عمومی‌هاباید با استفاده بموقع و حداکثری از ظرفیت‌های رسانه‌ها، موضوعات راهبردی سوخت را برای مردم، نمایندگان مجلس و سایر مسئولان توصیف و تبیین و عواقب بی‌توجهی یا کم‌توجهی به این موارد را تشریح کنند.

نویسنده کتاب مدیریت پوشش اخبار بحران در رسانه‌های حرفه ای افزود: تحول و ایجاد اجماع در مورد مدیریت سوخت و مصرف بهینه آن را به تشکیل ائتلاف راهنما متشکل از مسئولان و رسانه‌ها، انتقال چشم انداز به ذی نفعان، توجه منصفانه و صادقانه به همه ابعاد موضوع، جلب همکاری و مشارکت مردم و ایجاد پیروزی‌های کوتاه مدت مشروط دانست و افزود: در صورت تدوین و اجرای الگوی استراژیک رسانه‌ای، داشتن پیوست رسانه‌ای در موضوعات راهبردی و داشتن روایت اول می‌توان از تبدیل مخاطرات سوخت به بحران جلوگیری کرد.

نصراللهی همچنین با هشدار به روابط عمومی‌ها و رسانه‌ها در پرداخت به موضوعات کلان ملی مثل سوخت گفت: ادامه رویکردهای رویدادی، کمی و سنتی و راهبردهای انفعالی و واکنشی در پوشش رسانه‌ای انرژی، طرح مشکل به جای حل مشکل، تأخیر در شروع و تعجیل در پایان، غلبه شعارمحوری بر تحلیل محوری، مخاطرات تولید و مصرفت سوخت را به بحران تبدیل خواهد کرد.

رئیس دانشکده علوم اجتماعی، ارتباطات و رسانه دانشگاه آزاد اسلامی در بخش دیگری از سخنان خود با نقد عملکرد مسئولان در بحران‌ها، غفلت مسئولان از مخاطرات و بحران‌های کشور بویژه بحران‌های نوظهور، انکار و تقلیل و تخفیف نقش رسانه‌ها در مخاطرات و بحران‌ها و اطلاع رسانی دیرهنگام، نامناسب و متعارض، بحران زا و اعتماد زدا است.

وی افزود: یکی اشکالات پرتکرار و همیشگی در بحران‌ها از جمله زلزله ازگله، اعتراضات و شورش‌های بنزینی آبان ۱۳۹۸ و حمله سایبری ۵ آبان ۱۴۰۰، اظهار نظرهای افراد مختلف و تعارض در اطلاع رسانی است.

نویسنده کتاب مدیریت پوشش اخبار بحران در رسانه‌های حرفه ای با تشریح نتایج تحقیقات خود در مورد آتش سوزی‌های مجتمع‌های پتروشیمی در سال ۹۵ گفت: فقط در ۶ ماهه اول سال ۹۵، دوازده آتش سوزی در پتروشیمی‌ها اتفاق افتاد و بررسی‌های من نشان داده است بیش از ۲۰ مرجع از نماینده گان مجلس، استاندار و فرماندار در مورد یک موضوع تخصصی اطلاع رسانی متعارض داشتند.

رئیس دانشکده علوم اجتماعی، ارتباطات و رسانه دانشگاه آزاد اسلامی تصریح کرد: تعارض در اطلاع رسانی در بحران‌ها، تعرض به امنیت روحی و روانی مردم است و باید در حوادث و بحران‌ها، سخنگوی متخصص و مرتبط با درک آرایش جدید رسانه‌ای و نیاز مردم و رسانه‌ها به اطلاعات و اخبار وقایع را مسئولانه و بموقع اطلاع رسانی کند.

وی در پایان با اشاره به تعدد و تنوع بازیگران رسانه‌ای خروج کنشگری رسانه‌ای از انحصار و شیوه‌هاو ابزاری‌های پیچیده مدیریت پیام، گفت: موفقیت در مدیریت مخاطرات و بحران‌هابه درک تحولات رسانه‌ای، تغییر مصرف و منابع رسانه‌ای مردم، پررنگ شدن نقش شبکه‌های اجتماعی بموازات کم اثر شدن نقش رسانه‌های سنتی و داشتن برنامه استراتژیک با توجه به پدیده ارتباط جمعی شخصی است.


به گزارش خبرنگار مهر، اکبر نصراللهی پیش ازظهر شنبه در نخستین کارگروه مدیریت بحران در عرصه خبر و اطلاع رسانی که در محل شرکت پالایش نفت لاوان برگزار شد، گفت: روابط عمومی‌ها هم در بحران‌ها اثر می‌گذارند و هم از آنان اثر می‌پذیرند، بنابراین فراز و فرود و نتایج حاصل از بحران‌ها تا حد بسیار زیادی تابع عملکرد روابط عمومی‌ها، نوع رویکردها و راهبردهای اتخاذ شده و نحوه مدیریت رسانه‌ای بحران است.

وی با اشاره به سخنان اخیر مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی در مورد افزایش مصرف سوخت، توجه همزمان به واقعی کردن قیمت سوخت و استاندارسازی خودروها، کارمزد توزیع و نرخ حمل و نقل گفت: روابط عمومی‌هاباید با استفاده بموقع و حداکثری از ظرفیت‌های رسانه‌ها، موضوعات راهبردی سوخت را برای مردم، نمایندگان مجلس و سایر مسئولان توصیف و تبیین و عواقب بی‌توجهی یا کم‌توجهی به این موارد را تشریح کنند.

نویسنده کتاب مدیریت پوشش اخبار بحران در رسانه‌های حرفه ای افزود: تحول و ایجاد اجماع در مورد مدیریت سوخت و مصرف بهینه آن را به تشکیل ائتلاف راهنما متشکل از مسئولان و رسانه‌ها، انتقال چشم انداز به ذی نفعان، توجه منصفانه و صادقانه به همه ابعاد موضوع، جلب همکاری و مشارکت مردم و ایجاد پیروزی‌های کوتاه مدت مشروط دانست و افزود: در صورت تدوین و اجرای الگوی استراژیک رسانه‌ای، داشتن پیوست رسانه‌ای در موضوعات راهبردی و داشتن روایت اول می‌توان از تبدیل مخاطرات سوخت به بحران جلوگیری کرد.

نصراللهی همچنین با هشدار به روابط عمومی‌ها و رسانه‌ها در پرداخت به موضوعات کلان ملی مثل سوخت گفت: ادامه رویکردهای رویدادی، کمی و سنتی و راهبردهای انفعالی و واکنشی در پوشش رسانه‌ای انرژی، طرح مشکل به جای حل مشکل، تأخیر در شروع و تعجیل در پایان، غلبه شعارمحوری بر تحلیل محوری، مخاطرات تولید و مصرفت سوخت را به بحران تبدیل خواهد کرد.

رئیس دانشکده علوم اجتماعی، ارتباطات و رسانه دانشگاه آزاد اسلامی در بخش دیگری از سخنان خود با نقد عملکرد مسئولان در بحران‌ها، غفلت مسئولان از مخاطرات و بحران‌های کشور بویژه بحران‌های نوظهور، انکار و تقلیل و تخفیف نقش رسانه‌ها در مخاطرات و بحران‌ها و اطلاع رسانی دیرهنگام، نامناسب و متعارض، بحران زا و اعتماد زدا است.

وی افزود: یکی اشکالات پرتکرار و همیشگی در بحران‌ها از جمله زلزله ازگله، اعتراضات و شورش‌های بنزینی آبان ۱۳۹۸ و حمله سایبری ۵ آبان ۱۴۰۰، اظهار نظرهای افراد مختلف و تعارض در اطلاع رسانی است.

نویسنده کتاب مدیریت پوشش اخبار بحران در رسانه‌های حرفه ای با تشریح نتایج تحقیقات خود در مورد آتش سوزی‌های مجتمع‌های پتروشیمی در سال ۹۵ گفت: فقط در ۶ ماهه اول سال ۹۵، دوازده آتش سوزی در پتروشیمی‌ها اتفاق افتاد و بررسی‌های من نشان داده است بیش از ۲۰ مرجع از نماینده گان مجلس، استاندار و فرماندار در مورد یک موضوع تخصصی اطلاع رسانی متعارض داشتند.

رئیس دانشکده علوم اجتماعی، ارتباطات و رسانه دانشگاه آزاد اسلامی تصریح کرد: تعارض در اطلاع رسانی در بحران‌ها، تعرض به امنیت روحی و روانی مردم است و باید در حوادث و بحران‌ها، سخنگوی متخصص و مرتبط با درک آرایش جدید رسانه‌ای و نیاز مردم و رسانه‌ها به اطلاعات و اخبار وقایع را مسئولانه و بموقع اطلاع رسانی کند.

وی در پایان با اشاره به تعدد و تنوع بازیگران رسانه‌ای خروج کنشگری رسانه‌ای از انحصار و شیوه‌هاو ابزاری‌های پیچیده مدیریت پیام، گفت: موفقیت در مدیریت مخاطرات و بحران‌هابه درک تحولات رسانه‌ای، تغییر مصرف و منابع رسانه‌ای مردم، پررنگ شدن نقش شبکه‌های اجتماعی بموازات کم اثر شدن نقش رسانه‌های سنتی و داشتن برنامه استراتژیک با توجه به پدیده ارتباط جمعی شخصی است.

کد خبر 5406045

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه هرمزگان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


شعر سنگ قبر | 130 متن برای سنگ مزار درگذشتگان پدر و مادر و دیگران