مرکز نوآوری کارآفرینی اجتماعی کرج توسط شهرداری بسته شد


مرکز نوآوری کارآفرینی اجتماعی کرج توسط شهرداری بسته شد

مرکز نوآوری کارآفرینی اجتماعی (کاج) در کرج به دستور شهرداری این شهر برای بازسازی بسته شد؛ اما مدیر این مرکز نوآوری اعلام می‌کند بازسازی یک بهانه است و شهرداری برای استفاده‌ی دیگر از این ملک، مرکز را بسته است. راه‌اندازی مراکز نوآوری حداقل در پنج سال اخیر در نقاط مختلف کشور برای کمک به اکوسیستم استارتاپی به یک سنت تبدیل شده...

مرکز نوآوری کارآفرینی اجتماعی کرج توسط شهرداری بسته شد
مرکز نوآوری کارآفرینی اجتماعی (کاج) در کرج به دستور شهرداری این شهر برای بازسازی بسته شد؛ اما مدیر این مرکز نوآوری اعلام می‌کند بازسازی یک بهانه است و شهرداری برای استفاده‌ی دیگر از این ملک، مرکز را بسته است.
راه‌اندازی مراکز نوآوری حداقل در پنج سال اخیر در نقاط مختلف کشور برای کمک به اکوسیستم استارتاپی به یک سنت تبدیل شده است. حالا تقریباً هر شهر بزرگی دارای یک مرکز نوآوری است تا تیم‌های استارتاپی را که جایی برای فعالیت ندارند دور هم جمع کند؛ اما برخی مراکز نوآوری با مشکلات متعددی که نهادهای دیگر پیش پایشان می‌گذارند، مواجه می‌شوند. شاید یکی از بزرگ‌ترین نمونه‌ها در این زمینه قطع برق کارخانه‌ی نوآوری در تهران بود که برای چندین هفته ادامه داشت.
حالا هم خبر می‌رسد که اولین مرکز نوآوری کارآفرینی اجتماعی در کرج بسته شده است. محمد مهدی رحمانی، مدیر مرکز نوآوری کاج اعلام می‌کند که با تغییر در مدیریت شهرداری این شهر، شهرداری جدید به بهانه‌ی مقاوم‌سازی این مرکز دستور به بسته شدن آن داده است.
رحمانی در مورد راه‌اندازی این مرکز به زومیت اعلام می‌کند که آن‌ها همیشه در تلاش بوده‌اند تا ارگان‌های مختلف را مجاب کنند تا فضای خالی و بدون استفاده‌ی خود را در‌ اختیار تیم‌های استارتاپی بگذارند. رحمانی در‌ مورد راه‌اندازی مرکز کاج به زومیت می‌گوید:
سه سال پیش یک قرارداد مشترک بین معاونت علمی، شهرداری کرج، کمیته امداد و ما به‌عنوان یک نهاد مردمی بسته شد. طبق این قرارداد، مقرر شد که کمیته‌ی امداد یکی از ملک‌های بزرگ خود را که یک سینمای بدون استفاده بود، در‌ اختیار مرکز نوآوری کارآفرینی اجتماعی بگذارد و از سمت دیگر معاونت علمی و‌ فناوری ریاست جمهوری و شهرداری کرج بخشی از این ملک را بازسازی و تجهیز کنند.
بر‌ اساس توضیحات او ازآنجاکه قرار شد در این طرح و در این مکان، رشد حوزه‌ی کارآفرینی اجتماعی شروع و از استارتاپ‌ها برای شکل‌گیری کارآفرینی اجتماعی کمک گرفته شود، استارتاپ‌هایی در این مرکز پذیرفته می‌شدند که ایده‌هایی برای حل مشکلات اجتماعی مانند دست‌فروش‌ها، قشر‌ آسیب‌پذیر، آلودگی و... داشتند. به گفته‌ی او این مرکز سه سال بعد از امضای قرارداد بین کمیته امداد، شهرداری کرج و معاونت علمی ریاست جمهوری در سال ۹۹ به شکل رسمی کارش را آغاز کرد.
رحمانی در این مورد توضیح داد: هنوز خیلی از شرکت‌های استارتاپی کارشان را در این مرکز شروع نکرده بودند که معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری به دلیل اینکه می‌خواست مرکز نوآوری جدیدی در کرج راه‌اندازی کند، از این طرح خارج شد و اعلام کرد به‌جای سرمایه‌گذاری در این مرکز، سرمایه‌ی خود را به مرکز نوآوری خود می‌برد. در‌ ادامه نیز با تغییر در مدیریت شهرداری و آمدن شهردار جدید، ایشان اعلام کردند که به‌خاطر مقاوم‌سازی این ملک باید تخلیه شود.
در ‌نهایت آن‌طور که رحمانی به زومیت توضیح می‌دهد چهارشنبه‌ی هفته‌ی گذشته (۲۹ دی) بدون اخطار قبلی مرکز کاج بسته شد و استارتاپ‌های فعال نیز در آن از مرکز بیرون انداخته شدند. رحمانی تأکید می‌کند که ملکی که کمیته امداد در‌ اختیار آن‌ها گذاشته بود نیاز به بازسازی یا مقاوم‌سازی نداشته و شهرداری تنها برای تخلیه‌ی این مرکز و جلوگیری از فعالیت‌های اجتماعی گروه‌های استارتاپی دستور بسته شدن آن را داده است. رحمانی این تصمیم‌ها را مخالف وعده و شعار‌های گفته‌شده برای رشد اکوسیستم استارتاپی کشور می‌داند و امیدوار است به‌زودی بتوانند با مذاکره‌ی شهرداری، مرکز کارآفرینی اجتماعی را بازگشایی کنند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فناوری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


رابطه جنسی زیر دوش آب در حمام با همسر خوب است یا بد؟