جمع‌آوری سنتی پسماند دلیل اصلی مشکلات محیط زیستی پایتخت است


جمع‌آوری سنتی پسماند دلیل اصلی مشکلات محیط زیستی پایتخت است

تهران-ایرنا- رئیس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای اسلامی شهر تهران با تاکید بر روش‌های جدید جمع‌آوری پسماند گفت: جمع‌آوری سنتی پسماند دلیل اصلی مشکلات محیط زیستی پایتخت است.

مهدی پیرهادی روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: اگرچه تولید انواع پسماند در زندگی انسان ها امری اجتناب ناپذیر است اما به دلیل اثرات مخرب و دامنه دار آن بر محیط زیست و طبیعت، راهکار دنیای امروز کاهش تولید پسماند و بازیابی آن در چرخه تولید است.

وی با تاکید بر اینکه بی تردید مدیریت پسماند یکی از ضروری ترین محورهای توسعه پایدار به شمار می رود، گفت: در این راستا مدیریت شهری تهران و به تبع آن سازمان مدیریت پسماند به منظور کاهش صدمات و چالش های این حوزه راهی به جز اتخاذ شیوه های مدیریتی نوین و اثر بخش ندارد.

پیرهادی افزود: یکی از این اقدامات که با هدف کاهش ورودی پسماند به آرادکوه و تفکیک حداکثری آن از مبدا صورت می گیرد استفاده از اپلیکیشن ها و بهره گیری از شرکت های دانش بنیان و خلاق با هدف ارتقاء دانش و مشارکت شهروندان در این زمینه است.

به گفته وی، مدیریت سنتی جمع آوری پسماندهای خشک از دلایل اصلی بسیاری از مشکلات بهداشتی، محیط زیستی و بروز پدیده زباله گردی و جمع آوری از مخازن است.

عضو شورای اسلامی شهر تهران ادامه داد: در طرح جامع مدیریت پسماند، هدف از راه‌اندازی ام‌.آر.اف‌ ها صرفا جداسازی پسماند خشک و تر در این کارخانه‌ها نیست و یکی از مهم ترین اهداف تفکیک زباله از مبدا، ارتقاء خدمات رسانی به شهروندان و شفافیت در ارایه سرویس و ارتقاء دانش محیط زیستی شهروندان تعریف شده است.

وی افزود: در کنار آن ارزیابی روش های غیرسنتی و غیرمعمول برای برون رفت از وضعیت نامطلوب، کنترل موثر و بهینه بر عملکرد پیمانکاران، تحقق شعار شهر هوشمند، کاهش معضلات اجتماعی و امنیتی نظیر به کارگیری غیر مجاز از کودکان در جمع آوری و پردازش زباله، کاهش فعالیت عوامل غیرمجاز در سطح شهر، رفع وضعیت نامطلوب ایستگاهای بازیافت به لحاظ ظرفیت پذیرش پسماندهای خشک و انجام نشدن صحیح نظافت و شستشو و دپوی پسماند خشک از مهم ترین اهداف استفاده از این اپلیکیشن ها عنوان شده است.

پیرهادی خاطر نشان کرد: در حال حاضر چهار اپلیکیشن در این حوزه فعالیت می کنند که ظرفیت جمع آوری توسط آنان به دلیل محدودیت فعالیت در برخی از مناطق و هزینه های زیاد جمع آوری و ترافیک در مقایسه با روش های متعارف چشمگیر نبوده و حدود یک درصد از کل جمع آوری پسماند خشک را شامل می شود.

عضو شورای اسلامی شهر تهران ادامه‌داد: حدود ۹ هزار کاربر فعال در تهران از این اپلیکیشن ها استفاده می کنند.

وی گفت: باید در نظر داشت که این طرح و استفاده از دانش نوین نیز همانند بسیاری از طرح های نوآورانه در ابتدای مسیر با کاستی ها و مشکلاتی همراه است و ممکن است شهروندان از نحوه سرویس دهی، اطلاع رسانی و یا مشکلات فنی و اجرایی رضایت کافی نداشته باشند.

وی افزود: امیدواریم این قبیل معضلات با سازماندهی بهینه تر سازمان مدیریت پسماند و رفع موانع موجود، هر چه زودتر برطرف شده و این طرح با جلب مشارکت و آگاهی شهروندان، با حداکثر ظرفیت به خدمات رسانی مشغول شود.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه محیط زیست

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


لخته خون گوشتی شبیه جگر در پریودی چیست و چه علتی دارد‌؟ +‌روش درمان