جمع‌آوری سنتی پسماند دلیل اصلی مشکلات محیط زیستی پایتخت است


جمع‌آوری سنتی پسماند دلیل اصلی مشکلات محیط زیستی پایتخت است

تهران-ایرنا- رئیس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای اسلامی شهر تهران با تاکید بر روش‌های جدید جمع‌آوری پسماند گفت: جمع‌آوری سنتی پسماند دلیل اصلی مشکلات محیط زیستی پایتخت است.

مهدی پیرهادی روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: اگرچه تولید انواع پسماند در زندگی انسان ها امری اجتناب ناپذیر است اما به دلیل اثرات مخرب و دامنه دار آن بر محیط زیست و طبیعت، راهکار دنیای امروز کاهش تولید پسماند و بازیابی آن در چرخه تولید است.

وی با تاکید بر اینکه بی تردید مدیریت پسماند یکی از ضروری ترین محورهای توسعه پایدار به شمار می رود، گفت: در این راستا مدیریت شهری تهران و به تبع آن سازمان مدیریت پسماند به منظور کاهش صدمات و چالش های این حوزه راهی به جز اتخاذ شیوه های مدیریتی نوین و اثر بخش ندارد.

پیرهادی افزود: یکی از این اقدامات که با هدف کاهش ورودی پسماند به آرادکوه و تفکیک حداکثری آن از مبدا صورت می گیرد استفاده از اپلیکیشن ها و بهره گیری از شرکت های دانش بنیان و خلاق با هدف ارتقاء دانش و مشارکت شهروندان در این زمینه است.

به گفته وی، مدیریت سنتی جمع آوری پسماندهای خشک از دلایل اصلی بسیاری از مشکلات بهداشتی، محیط زیستی و بروز پدیده زباله گردی و جمع آوری از مخازن است.

عضو شورای اسلامی شهر تهران ادامه داد: در طرح جامع مدیریت پسماند، هدف از راه‌اندازی ام‌.آر.اف‌ ها صرفا جداسازی پسماند خشک و تر در این کارخانه‌ها نیست و یکی از مهم ترین اهداف تفکیک زباله از مبدا، ارتقاء خدمات رسانی به شهروندان و شفافیت در ارایه سرویس و ارتقاء دانش محیط زیستی شهروندان تعریف شده است.

وی افزود: در کنار آن ارزیابی روش های غیرسنتی و غیرمعمول برای برون رفت از وضعیت نامطلوب، کنترل موثر و بهینه بر عملکرد پیمانکاران، تحقق شعار شهر هوشمند، کاهش معضلات اجتماعی و امنیتی نظیر به کارگیری غیر مجاز از کودکان در جمع آوری و پردازش زباله، کاهش فعالیت عوامل غیرمجاز در سطح شهر، رفع وضعیت نامطلوب ایستگاهای بازیافت به لحاظ ظرفیت پذیرش پسماندهای خشک و انجام نشدن صحیح نظافت و شستشو و دپوی پسماند خشک از مهم ترین اهداف استفاده از این اپلیکیشن ها عنوان شده است.

پیرهادی خاطر نشان کرد: در حال حاضر چهار اپلیکیشن در این حوزه فعالیت می کنند که ظرفیت جمع آوری توسط آنان به دلیل محدودیت فعالیت در برخی از مناطق و هزینه های زیاد جمع آوری و ترافیک در مقایسه با روش های متعارف چشمگیر نبوده و حدود یک درصد از کل جمع آوری پسماند خشک را شامل می شود.

عضو شورای اسلامی شهر تهران ادامه‌داد: حدود ۹ هزار کاربر فعال در تهران از این اپلیکیشن ها استفاده می کنند.

وی گفت: باید در نظر داشت که این طرح و استفاده از دانش نوین نیز همانند بسیاری از طرح های نوآورانه در ابتدای مسیر با کاستی ها و مشکلاتی همراه است و ممکن است شهروندان از نحوه سرویس دهی، اطلاع رسانی و یا مشکلات فنی و اجرایی رضایت کافی نداشته باشند.

وی افزود: امیدواریم این قبیل معضلات با سازماندهی بهینه تر سازمان مدیریت پسماند و رفع موانع موجود، هر چه زودتر برطرف شده و این طرح با جلب مشارکت و آگاهی شهروندان، با حداکثر ظرفیت به خدمات رسانی مشغول شود.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه محیط زیست

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


رابطه جنسی زیر دوش آب در حمام با همسر خوب است یا بد؟