ایذه کجاست


ایذه کجاست

ایذه یکی از شهرهای جنوبی کشورمان و مرکز شهرستان ایذه می باشد. فرهنگ و رسومات این شهر تصویری از تمدن عیلامیان را به تصویر کشیده است که اطلاع از آن ها برای اقوام مختلف جذابیت دارد. ...

ایذه یکی از شهرهای جنوبی کشورمان و مرکز شهرستان ایذه می باشد. فرهنگ و رسومات این شهر تصویری از تمدن عیلامیان را به تصویر کشیده است که اطلاع از آن ها برای اقوام مختلف جذابیت دارد. این شهر تا به حال با نام های مال امیر، ایزج، آنزان، اوجا، آیاپیر، انشان، ایج، مالمیر، اریگ، ایگه و ایذه شناخته شده است.

مساحت ایذه

بر اساس سرشماری های صورت گرفته جمعیت شهرستان ایذه حدود 120 هزار نفر می باشد. مساحت این شهر حدود 390 کیلومتر مربع تخمین زده شده است. شهر ایذه از سمت شمال غرب و غرب با شهرستان مسجد سلیمان، از شرق و شمال شرق با استان چهارمحال و بختیاری، از شمال با شهرستان لردگان و از جنوب و جنوب شرق با کهکلویه و بویر احمد هم مرز می باشد.

زبان مردم شهر ایذه

از آن جایی که ایذه جزء شهرهای بختیاری استان خوزستان می باشد، مردمش از طایفه ایل بختیاری هستند و زبانشان هم لری بختیاری است.

جاهای دیدنی ایذه

در این شهرستان مکان های دیدنی و زیبایی وجود دارد که گردشگران می توانند از آن ها بازدید کنند و سفر لذتبخشی را برای خود رقم بزنند. همچنین تعدادی از بناهای تاریخی ایران در این شهرستان قرار دارد که برای بازدید از آن ها باید راهی این منطقه از جنوب ایران شوید.

دشت سوسن ایذه: دشت سوسن را می توان محبوب ترین جاذبه گردشگری ایذه دانست؛ عبور رود کارون از میان این دشت سرسبز و چشم نواز تنها بخشی از جذابیت های بصری آن می باشد اما شقایق های قرمز رنگ را می توان اصلی ترین جلوه بصری این

جاذبه دانست، چراکه چشم هر بیننده ای را به خود معطوف می کنند. این دشت وسیع به دلیل داشتن آب فراوان و زمین های حاصلخیز، روستاهای زیادی را در خود جای داده است. در سفر به دشت سوسن بازدید از تالاب میانگران، قلعه چالشتر و تالاب بینالمللی چغاخور را از دست ندهید.

ایذه کجاست

آبشار توف اسپید ایذه: آبشارهای اول و دوم توف اسپید در منطقه حافظت شده شالو و مونگشت قرار دارد که در فصل زمستان و در هوای برفی، نمای بسیار زیبایی پیدا می کنند. مسیر دسترسی به این آبشارهای زیبا مناسب بوده و به همین دلیل مورد استقبال گردشگران زیادی قرار گرفته است. همچنین آبشار توف اسپید در فصل تابستان سرسبز و طراوت خاصی دارد و انتخاب مناسبی برای گشت و گذار می باشد.

اشکفت سلمان ایذه: شاید برایتان جالب باشد که بدانید آخرین نیایشگاه هخامنشیان در ایران کشف شده است، بله این نیایشگاه اشکفت سلمان نام دارد که در شهر ایذه واقع شده و محل پرستش تریشا (از خدایان ایلامی) بوده است. این غار که در جنوب شهر ایذه قرار دارد، دارای خط نوشته های میخی است که مربوط به دوره ایلام نو می باشد. علاوه بر این سنگ نوشته ها، یک غار و یک چشمه آب معدنی نیز در این مکان وجود دارد.

سنگ نگاره کول فرح ایذه: سنگ نگاره کول فرح که در آثار ملی ایران هم به ثبت رسیده است، کیتبه های سنگی ای است که مربوط به دوره عیلامیان می شود و در روستای کول فرح قرار دارد. این روستا در 7 کیلومتری شمال شرق ایذه قرار گرفته و دسترسی به آن آسان است. بازدید از این مکان هزینه ای ندارد و می توانید به رایگان از بخش های مختلف آن بازدید به عمل آورید. بهترین زمان بازدید از این منطقه فصل بهار می باشد.

ایذه کجاست

سوغات و صنایع دستی ایذه

یکی از بهترین سوغاتی های شهرستان ایذه که می توانید برای دوستان و آشنایانتان خریداری کنید، قالی و قالیچه های سنتی می باشد که در آن ها نقش و نگارهایی همچون کبک، بز کوهی، پازن و ... با بوته های گل تلفیق شده و تصویری دلربا را ایجاد کرده است. از دیگر صنایع دستی این شهر می توان به نمد مالی، شیر سنگی تراشی، گلیم بافی، گیوه دوزی، چوقابافی و نمد مالی اشاره کرد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه جاذبه‌های گردشگری ایران

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


عکس | قابی دیدنی از بازیگر زن پُرحاشیه در حرم امام رضا(ع)