ردای پوشالی آزادی مذهبی برقامت آل خلیفه/ بسترسازی برای یهودیان، محدویت برای شیعیان


ردای پوشالی  آزادی مذهبی برقامت آل خلیفه/ بسترسازی برای یهودیان، محدویت برای شیعیان

رژیم آل خلیفه درحالی ردای علاقه مندی به آزادی مذهبی پوشیده است و بستر را برای فعالیت یهودیان در این کشور مهیا می کند که ادای مناسک شیعیان و برپایی مراسم عاشورایی و جشن های مذهبی آنها را در این کشور جرم می داند.

خبرگزاری شبستان، جهان اسلام: درحالی بحرین در سپتامبر 2020 با وساطت دولت وقت آمریکا به ریاست «دونالد ترامپ» توافقنامه عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی موسوم به «توافق های آبراهام» را امضا کرد و به طور رسمی روابط دیپلماتیک را با تل آویو برقرار کرد که بیش از یک دهه است که رژیم آل خلیفه به طور پنهانی ارتباط و تماس های خود را با رژیم صهیونیستی آغاز کرده است.

آغاز برقراری این روابط و اصرار بحرین بر ادامه آن، اعتراض های گسترده ای توسط فعالان سیاسی و اجتماعی و مردم این کشور درپی داشت. چرا که رژیم صهیونیستی از آغاز تشکیل رژیم جعلی اش تاکنون به کشتار بی گناهان فلسطینی و حمله به کشورهای همجوار آن یعنی لبنان و سوریه اقدام کرده است و با بی توجهی به قوانین بین المللی به نقض قعطنامه های سازمان ملل در حمایت از ملت فلسطین ادامه می دهد.

درحالی بحرین یک کشور اسلامی است و باید در کنار ملت مظلوم فلسطین قرار بگیرد، اما با امضای این توافقنامه در مقابل آنها و در کنار رژیم صهیونیستی قرار گرفته است. حال امروز پس از گذشت بیش از یک سال و نیم از امضای این توافقنامه، دولت بحرین به روش های مختلف سعی در اعطای امتیاز به یهودیان بحرینی دارند. این درحالی است که حقوق شیعیان که اکثریت جمعیت این کشور را تشکیل می دهند، تضییع کرده است.

فعالیت یهودیان بحرین و سرکوب شیعیان

انجمن اقلیت یهودیان در منطقه خلیج فارس کمپینی را برای جمع آوری کمک مالی به منظور مرمت قبرستان یهودیان در بحرین به راه انداخت. قبرستانی که به گفته برخی منابع آگاه، عمر آن به بیش از یکصد سال می رسد.

این قبرستان در منامه اهمیت ویژه ای دارد که تنها قبرستان یهودی منطقه خلیج فارس است. یهودیان در دهه 1930 درکنار کنیسه یهودیان که هنوز هم تنها در کشورهای شورای همکاری خلیج فارس است، تاسیس شد.

یهودیان مراسمی را برای درختکاری به عنوان بخشی از جشن آغاز عید یهودی معروف به سال نو درختان به راه انداختند . این مراسم در رژیم صهیونیستی جشن گرفته می شود و یهودیان کشورهای دیگر نیز این مراسم را برگزار می کنند. به همین دلیل یهودیان منامه نیز این جشن را برپا کردند و دولت بحرین درچارچوب برقراری روابط برای برپایی مراسم حمایت کرد.

ابراهیم نونو، رئیس جامعه یهودیان در بحرین و مسئول کنیسه یهودیان در منامه می گوید: بیش از یک سال پیش که بحرین روابط خود را با صهیونیست ها عادی کرده است، همه چیز را به روی یهودیان باز کرد. این مسئله به عنوان بخشی از توافق نامه هایی معروف به توافقنامه عادی سازی روابط است که با میانجی گری آمریکا با کشورهای عربی انجام شد.

در همین حال، «خالد احمد الخلیفه» مشاور حاکم بحرین در امور دیپلماتیک و وزیر امور خارجه پیش بحرین، بازگرداندن نماز شنبه و تورات به کنیسه یهودیان در قلب منامه را لحظه ای تاریخی برای یهودیان بحرین دانست.

این توجه دولت بحرین به یهودیان درحالی است که حقوق شیعیان را تضییع می کند و به سرکوب اعتراض های مردمی اقدام می کند. همچنین فعالان سیاسی و اجتماعی و حقوقی در زندان های آل خلیفه از ساده ترین حقوق خود محروم هستند. اما آل خلیفه برای خوشایند صهیونیست‌ها بستر را برای فعالیت یهودیان این کشور بازکرده اند.

برهمین اساس، جمعیت اقلیت یهودیان خلیج» که توسط اتحادیه ارتدوکس ایجاد شده است، نخستین مراسم ازدواج یهودیان را برای جامعه یهودی پس از 52 سال برگزار کرد. این مراسم برای پسر «هدی ابراهیم نونو»سفیر پیشین بحرین در آمریکا و یکی از اعضای پیشین مجلس شورا و عضو اقلیت یهودیان در بحرین است. نونو این روز را روز تاریخی برای یهودیان توصیف کرد که نخستین مراسم ازدواج یهودی پس از مدت ها در بحرین برگزار شد.

دولت بحرین در چارچوب خوش خدمتی خود جمعیت اقلیت های یهودی حوزه خلیج فارس را تاسیس کرد که نخستین سازمان رسمی یهودی به شمار می آید. هدف از تاسیس آن گسترش در کشورهای عربی حوزه خلیج فارس و ایجاد جوامع یهودی است که شامل یهودیان امارات، بحرین، عمان، عربستان، قطر و کویت می شود.

اطلاعات رسیده نشان می دهد که تعداد یهودیان در بحرین بیش از پنجاه نفر فراتر نمی رود. دولت بحرین به آنها آزادی در ادای مناسک مذهبی و اقامه نماز آزادانه در این کشور را داده است. اما مقامات بحرینی اکثریت شهروندان شیعه در این کشور را مورد آزار و اذیت فرقه ای قرار می دهند.

رژیم آل خلیفه در زمانی که مدعی علاقه مندی به آزادی مذهبی، مدارا و همزیستی است، محدودیت ها برای برپایی شعایر دینی شیعیان و احیای مراسم عاشورا ادامه می دهد.

بحرین برای بهبود چهره خود تلاش بسیار می کند به طوری که می خواهد بزرگ‌ترین کلیسای کاتولیک در شبه جزیره عربی را افتتاح کند تا خود را به عنوان یک کشور باز و مداراگر با دین معرفی کند و الگویی برای ترویج مداراگری باشد. حال این رژیم همه تلاش های شهروندان شیعه بحرین برای مشارکت در عرصه سیاسی را از آغاز اعتراض های سال 2011 میلادی سرکوب کرده است.

سرکوب شیعیان و فعالان سیاسی و حقوقی بحرین بخش اصلی از سیاست بحرین است، به همین دلیل تبعیض گسترده ضد شیعیان در این کشور و حذف آنها از زندگی سیاسی و قدرت در زمزه این سیاست قرار دارد.

برهمین اساس می توان گفت که رژیم آل خلیفه درحالی فضای باز را برای 50 یهودی فراهم می کند که 70 درصد از جمعیت شیعیه این کشور را نادیده می گیرد و از ساده ترین حقوق خود محروم هستند، حتی آل خلیفه تلاش دارد تا توازن اجتماعی را با سلب تابعیت شیعیان تغییر دهد.

پایان پیام/44

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه دینی و مذهبی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


هیچگاه موز و تخم مرغ را باهم نخورید