احتمال افزایش قیمت نان در سال 1401/ گندمکاران نیازمند حمایت بیشتری از سوی دولت هستند.


احتمال افزایش قیمت نان در سال 1401/ گندمکاران نیازمند حمایت بیشتری از سوی دولت هستند.

یک اقتصاددان ضمن هشدار درمورد افزایش قیمت نان در سال آینده، گفت: درحال حاضر حوزه کشاورزی کشور در بخش محصولات استراتژیکی همچون گندم نیازمند توجه بیشتری از سوی دولت است، مطمئنا اگر دولت جدید حمایت خوبی را از گندمکاران داشته باشد، میزان سطح زیر کشت این محصول نیز در کشور افزایش می‌یابد.

احتمال افزایش قیمت نان در سال 1401/ گندمکاران نیازمند حمایت بیشتری از سوی دولت هستند.

گروه کشت و صنعت بازارنیوز-سعید ترکاشوند؛ چندروز پیش، کمیسیون تلفیق بودجه سال ۱۴۰۱، قیمت خرید تضمینی گندم در بودجه سال آینده را ۹ هزار و ۵۰۰ تومان اعلام کرده بود؛ این امر درحالی به وقوع پیوسته است که قیمت خرید تضمینی گندم در بودجه سال گذشته ۵ هزار تومان بوده و اکنون ما شاهد افزایش ۴ هزار و ۵۰۰ تومانی این مولفه در بودجه سال آینده هستیم.


در همین راستا، «محمدحسین کریم» استاد دانشگاه خوارزمی و کارشناس اقتصادکشاورزی در گفتگو با بازارنیوز پیرامون تصمیم کمیسیون تلفیق بودجه درباره قیمت خرید تضمینی بودجه سال آینده اظهار کرد: در وهله اول باید این نکته را خاطر نشان کرد که مبلغی که برای افزایش خرید تضمینی گندم در نظر گرفته شده است تقریبا برابر با میزان افزایش حقوق و مزایای بخش خدمات کارکنان دولتی و کشوری بوده و در واقع هیچ توجهی هم به سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی و تاب آوری اقتصادی و رونق وجهش تولید در آن نشده است.


این استاد دانشگاه با بیان این که افزایش کشت محصولات راهبردی همچون گندم، جو، دانه‌های روغنی و سایر محصولات اساسی حوزه کشاورزی، نیاز به حمایت‌های بیشتری از سوی دولت دارند، خاطر نشان کرد: مطمئنا با تشدید سیاست‌های حمایتی دولت، حوزه کشاورزی کشور با نتایج مثبتی همچون رونق تولید در کشت این قبیل محصولات راهبردی و افزایش انگیزه کشاورزان در امر کاشت و برداشت این محصولات مواجه خواهد شد. یقینا با تحقق جهش تولید در حوزه کشاورزی، ما شاهد رشد و توسعه اقتصادی کشور خواهیم بود.


وی درخصوص افزایش قیمت میزان خرید قیمت تضمینی گندم گفت: با اجرای چنین موضوعی، افزایش قیمت اندک نان نیز یک امر دور از ذهنی نخواهد بود. وقتی که حقوق و مزایا ۲۰ درصد افزایش یابد و قیمت گندم هم ۱۰ تا ۲۰ درصد افزایش پیدا کند در واقع گندم حاضر در صنایع تبدیلی، از مرحله ورود به سیلو تا رسیدن آرد به نانوایی، چندین مرحله را طی می‌کند. در چنین شرایطی اگر صنایع تبدیلی مرتبط با گندم یارانه و سوبسید دریافت نکند افزایش قیمت نان در سال ۱۴۰۱ یک امر امکان پذیر خواهد بود.


کریم درپاسخ به این سوال که آیا افزایش ۴ هزار و ۵۰۰ تومانی قیمت خرید تضمینی گندم می‌تواند به عنوان مشوقی برای کشت بیشتر گندم برای کشاورز باشد، گفت: این افزایش قیمت اندک خرید تضمینی گندم، کشاورز را متقاعد به افزایش میزان کشت گندم نمی‌کند. در حال حاضر یکی از مشکلات بخش کشاورزی همین است که انگیزه‌ها و سیاست‌های توسعه‌ای کشاوزی لازم از سوی دولت برای کشاورز به اجرا در نمی‌آید.


این اقتصاددان توضیح داد: اکنون دولت طی این سال‌ها چه شاخص و چه یا انگیزه‌ای برای کشاورز ایجاد کرده است تا او بتواند که سطح زیر کشت را بالاتر ببرد؛ در حال حاضر دولت گندم را به قیمت پایین تری از قیمت واردات آن از کشاورز خریداری می‌کند یعنی قیمتی کمتر از کف قیمت بین المللی و این یعنی بی توجهی به توسعه روستایی و امنیت زنجیره‌ای غذایی کشور که می‌تواند منجر به کاهش منجر سطح توسعه ملی شود.


وی در پایان تاکید کرد: دولت اگر می‌خواهد مولفه‌های مهمی همچون سیاست‌های اقتصاد مقاومتی، تاب آوری اقتصادی، رونق و جهش تولید و در آخر توجه به تولید داخلی را در بخش کشاورزی محقق کند، باید برای این حوزه امتیازات و حمایت‌های بیشتری را در نظر بگیرد. اقداماتی که در نهایت کشاورز بتواند با اطمینان خاطر و امکانات بیشتر سطح زیر کشت محصولات کشاورزی خود به ویژه محصولات استراتژیک را افزایش دهد.

پایان پیام//

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه کشاورزی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


لخته خون گوشتی شبیه جگر در پریودی چیست و چه علتی دارد‌؟ +‌روش درمان