فیلم : صنایع دستی و هنرهای سنتی قزوین بستر مناسبی برای اشتغالزایی است


فیلم : صنایع دستی و هنرهای سنتی قزوین بستر مناسبی برای اشتغالزایی است

قزوین - ایرنا - صنایع‌ دستی و هنرهای سنتی قزوین صرف نظر از زیبایی و کاربردهایشان، بستر مناسبی برای اشتغالزایی و کارآفرینی به شمار می‌روند و بسیاری از زنان و مردان به ویژه در جوامع محلی و شهری از تولید و فروش محصولات صنایع‌ دستی امرار معاش می‌کنند.

به گزارش ایرنا، امروزه صنایع‌ دستی و هنرهای سنتی صرف نظر از زیبایی و کاربردهایشان، بستر مناسبی برای اشتغالزایی و کارآفرینی به شمار می‌روند و بسیاری از زنان و مردان به ویژه در جوامع محلی و شهری از تولید و فروش محصولات صنایع‌ دستی امرار معاش می‌کنند و تعداد زیادی از فعالان اقتصادی و اجتماعی در این بخش سرمایه‌گذاری کرده‌اند.
به گفته مسوولان میراث فرهنگی استان قزوین در نیمه نخست امسال حدود ۲ میلیون و ۲۵۰ هزار دلار صنایع دستی از استان به مقصد کشورهای همسایه و حاشیه خلیج فارس و اروپا صادر شده است.
صنایع دستی بخشی از هنر و صنعت ملت‌هاست که به علت برخورداری از ارزش‌های فرهنگی و هنری و ذوق و اندیشه در تولید، علاوه بر جنبه‌های مصرفی، دارای ارزش‌های هنری و ظرفیت‌های ویژه هستند.
در شرایط فعلی که بیکاری از مشکلات اساسی جامعه است، راه اندازی و توسعه کسب و کارهای خانگی راهکاری کم هزینه و پر بازده برای مقابله با این معضل است که مشاغل خانگی علاوه بر درآمدزایی برای اقشار جامعه در افزایش تولید ناخالص داخلی نیز نقش دارد.
زنان به‌عنوان نیمی از جمعیت کشور می‌توانند نقش به سزایی در رونق اقتصادی داشته باشند مخصوصاً اگر زمینه‌های اشتغال آنها در خانه فراهم شود که فرصتی است تا با بهره‌گیری از محیط امن خانه به کسب درآمد بپردازند.

راحله کارگریان مروستی کارآفرین قزوینی با بیان اینکه سوزن‌دوزی تنوع بالایی از نظر طرح، رنگ و نقوش دارد، گفت : رودوزی سنتی جزو سوزن‌دوزی سنتی محسوب می‌شود و کل سوزن‌دوزی‌های کشور که حدود هزار و ۵۰۰ نوع است نیز مناطق مختلف را در برمی‌گیرد.

وی افزود: یکی از اصلی‌ترین چالش‌های موجود برای هنرمندان صنایع دستی فروش و عرضه کالاهای تولید شده آنها است که با ایجاد بازارچه و نمایشگاه دائمی، مشکل فروش کالاهای هنرمندان تا حدود زیادی حل می‌شود.
مروستی یادآورشد: خوشبختانه استان قزوین با داشتن هنرمندان متعدد از ظرفیت خوبی در این عرصه برخوردار است که اگر مورد حمایت قرار گیرند می‌توانند دستاوردهای خوبی داشته باشند و ایجاد نمایشگاه‌های فصلی جوابگوی نیاز این افراد نیست.
به گفته وی ، همچنین نداشتن مکانی برای عرضه مواد اولیه و تامین وسایل مورد نیاز و بسته بندی کالاهای تولیدی، نداشتن برند مشخص، واردات صنایع دستی کپی شده از کشورهای همسایه با قیمت ارزان‌تر، ضعف برنامه ریزی و فرهنگ سازی از چالش‌های مهم هنرمندان صنایع دستی در استان و کشور است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه قزوین

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


انشا در مورد روستا | 4 انشا زیبا درباره روستا برای پایه های مختلف تحصیلی