فعالیت غیرحضوری مدارس در شهرستان‌های قرمز کرونایی مرکزی یک هفته تمدید شد


فعالیت غیرحضوری مدارس در شهرستان‌های قرمز کرونایی مرکزی یک هفته تمدید شد

اراک - ایرنا - استاندار مرکزی گفت: فعالیت غیر حضوری مدارس در شهرستان‌های قرمز کرونایی این استان از روز یکشنبه به مدت یک هفته ادامه می‌یابد.

«فرزاد مخلص الائمه» روز شنبه در نشست ستاد مدیریت کرونای استان مرکزی افزود: فعالیت غیر حضوری مدارس شهرستان‌ها با وضعیت قرمز کرونایی از روز یکشنبه به مدت یک هفته تمدید شده و در بستر شبکه شاد انجام می‌شود.

وی ادامه داد: تصمیم گیری در خصوص فعالیت مدارس روستایی شهرستان‌های استان مرکزی نیز توسط ادارات آموزش و پرورش و فرمانداران انجام می‌شود.

مخلص الائمه یاد آور شد: ۱۰ شهرستان از مجموع ۱۲ شهرستان استان مرکزی اکنون در وضعیت قرمز کرونایی قرار داشته و ممکن است تعداد این شهرها تا پایان هفته افزایش یابد.

وی افزود: ضمن ارج نهادن به دغدغه‌های آموزش و پرورش استان مرکزی، برای جلوگیری از شیوع سویه امیکرون، روند برگزاری غیر حضوری کلاس‌ها در شهرستان‌ها با وضعیت قرمز به مدت یک هفته ادامه می یابد.

استاندار مرکزی خاطرنشان کرد: کلاس‌های کارگاهی هنرستان‌ها و فنی حرفه‌ای استان مرکزی نیز با رعایت پروتکل‌های بهداشتی و تمهیدات لازم به صورت حضوری برگزار و از آموزش غیر حضوری مستثنا هستند.

مخلص الائمه یادآور شد: بر اساس اعلام ستاد ملی کرونای کشور هرگونه سرماخودرگی باید امیکرون در نظر گرفته شود مگر اینکه تست کرونای افراد منفی باشد.

وی ادامه داد: نیاز است جامعه کارفرمایی همکاری لازم را برای ارایه مرخصی اسحقاقی به کارکنان خود را داشته باشند تا از بروز آسیب به جامعه و کارگاه‌های صنعتی و تولیدی جلوگیری شود.

استاندار مرکزی با یادآوری افزایش بیماران مبتلا به امیکرون در استان مرکزی و کشور گفت: ۲ هفته آینده، روزهای سختی و پرچالشی برای نظام سلامت کشور و استان بوده و نیاز است رعایت پروتکل‌ها برای مقابله با این بیماری در دستور کار مردم قرار گیرد.

مخلص الائمه افزود: با توجه به اینکه در سویه امیکرون نوزادان، مادران باردار و کودکان در معرض خطر قرار دارند نیاز است خانواده‌ها برای مقابله با انتقال بیماری به این قشر توجه ویژه داشته و نظام درمان نیز به این مهم نگاه ویژه داشته باشند تا این افراد در مراکز درمانی با مشکل مواجه نشوند.

وی با یادآور فعالیت برخی باشگاه‌های ورزشی استان مرکزی گفت: مردم در شرایط قرمز کرونایی باید ضمن رعایت مسائل بهداشتی از حضور در مراکز شلوغ از جمله بازار، مراکز خرید و باشگاه‌ها خودداری کنند.

استاندار مرکزی گفت: رعایت مردم برای خودداری در حضور در باشگاه‌ها و مراکز شلوغ نافی مسئولیت دستگاه‌های اجرایی استان نبوده و دستگاه‌ها باید به سلامت مردم توجه ویژه داشته باشند.

مخلص الائمه ادامه داد: دستگاه‌های مسئول باید برخورد لازم و آشکار را با مراکزی که از رعایت پروتکل‌ها خودداری می کنند داشته باشند تا این مراکز مجبور به رعایت پروتکل‌ها شوند.

وی افزود: اکنون استان مرکزی و کشور در مسیر منحنی ابتلا به سویه امیکرون قرار داشته و پس از آن در مسیر بستری و سپس منحنی مرگ و میر قرار می گیریم.

استاندار مرکزی گفت: پیش بینی‌های لازم برای مواجه با موج بستری و مرگ و میر بیماران در استان باید اندیشیده شود.

مخلص الائمه ادامه داد: نظام درمان استان اکنون در پیک ابتلا جوابگوی بیماران امیکرون هستند و این مهم دلیل بر آن نیست که در پیک بستری نیز بتوانند جوابگوی بیماران باشند و نیاز است مردم همراهی لازم را با کادر درمان برای درمان داشته باشند.

وی خاطرنشان کرد: ابتلای کادر درمان به این بیماری نیز مزید بر علت شده و این مهم مشکلاتی را در آینده برای ارایه خدمات درمانی به بیماران به همراه دارد.

استاندار مرکزی خاطرنشان کرد: با توجه به شیوع سویه امیکرون در استان، راهپیمایی ۲۲ بهمن ماه امسال در شهرستان‌ها با وضعیت قرمز کرونایی به صورت خودرویی برگزار می شود و در صورت تصمیم گیری ستاد ملی کرونا در خصوص راهپیمایی، این مهم توسط رسانه‌ها اطلاع رسانی می شود.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری مرکزی نیز در این نشست گفت: مصوبات مناسبی توسط ستاد مدیریت بیماری کرونای استان گرفته می شود ولی اجرای آنها در استان مناسب نیست.

«بهروز اکرمی» افزود: بخشنامه تعطیلی باشگاه‌های ورزشی هفته گذشته توسط این ستاد اعلام و به اداره کل ورزش و جوانان استان مرکزی ابلاغ شد.

وی ادامه داد: بر اساس گزارش‌ها موجود این مصوبه در استان مرکزی به خوبی اجرا نشده و این مهم نشان از آن است که اداره کل ورزش و جوانان استان به وظایف خود به خوبی عمل نکرده‌ است.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری مرکزی گفت: نیاز است برخوردهای لازم با دستگاه‌هایی که به مصوبه‌ توسط ستاد مدیریت کرونای استان عمل نمی کنند، انجام شود.

اکرمی افزود: بر اساس آمارهای موجود استان مرکزی اکنون وارد پیک کرونا شده و در صورتی که تصمیمات سخت گیرانه برای ۲ هفته آینده در استان گرفته نشود، شاهد مرگ و میر انسان‌ها خواهیم بود.

وی ادامه داد: بر اساس آمارها موجود تعداد بیماران کرونایی استان مرکزی در بهمن ماه امسال نسبت به ماه‌های گذشته چند برابر افزایش یافته و این امارها صرفا مربوط به افرادی است که به مراکز درمانی مراجعه کرده و از آنان تست گرفته شده‌ است.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری مرکزی خاطرنشان کرد: وضعیت حمل و نقل عمومی شهرستان‌ اراک وضعیت قابل قبولی نداشته و نیاز است این مهم در دستور کار فرماندار، نیروی انتظامی و پلیس راهور این شهرستان قرار گیرد.

اکرمی گفت: رستوران‌های استان مرکزی باید با ۳۰ درصد ظرفیت به فعالیت خود ادامه داده و بقیه به صورت بیرون بر باشد.

وی ادامه داد: بر اساس اعلام ستاد ملی کرونا اکنون هر سرماخوردگی امیکرون بوده و برای ارایه مرخصی استعلاجی به کارکنان ادارات استان مرکزی تست سریع کافی بوده و بر اساس نتایج این تست باید به کارمندان به مدت یک هفته مرخصی استعلاجی داده شود.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی، خدمات بهداشتی و درمانی اراک نیز در این نشست با یادآوری روند مراجعه مراجعه بیماران کرونایی به مراکز درمانی استان مرکزی گفت: دهم اسفند ماه امسال این استان به قله پیک ششم رسیده و پس از آن سیر بیماری نزولی می‌شود.

دکتر سید« محمد جمالیان» افزود: درگیری مادران باردار و نوزادان به این بیماری از جمله تفاوت‌ها و نگرانی‌های این پیک، نسبت به پیک‌های گذشته است.

وی ادامه داد: اکنون در بسیاری از ادارات استان مرکزی تست سریع برای ارایه مرخصی استعلاجی به کارمندان مورد قبول قرار نمی گیرد که نیاز است برای جلوگیری از افزایش هزینه‌های استان این تست مورد قبول دستگاه‌ها قرار گیرد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی، خدمات بهداشتی و درمانی اراک گفت: برخی مسئولان ادارات استان مرکزی اکنون پیش از اتمام دوره یک هفته مرخصی استعلاجی در محل کار خود حاضر می شوند که برای جلوگیری از انتقال بیماری باید این مدت رعایت شود.

دکتر جمالیان افزود: برخی صنایع استان مرکزی نیز از ارایه مرخصی استعلاجی به کارگرانی و کارکنان خود خودداری می کنند و بیماران در این شرکت‌ها باید از مرخصی استحقاقی خود استفاده کنند که این مهم موجب شده کارگران بیماری خود را مخفی کنند.

وی ادامه داد: اکنون به دلیل کمبود اتوبوس، مدت زمان ماندگاری مسافران در استگاه‌های اتوبوس افزایش یافته و موجب شده مردم به صورت ایستاده در راهروهای اتوبوس‌ها نیز سوار این وسایل نقلیه شوند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی، خدمات بهداشتی و درمانی اراک یادآور شد: با وجود اعلام ستاد مدیریت بیماری کرونای استان مرکزی مبنی بر تعطیلی باشگاه‌های ورزشی، اکنون برخی از این باشگاه‌ها فعال هستند.

جمالیان خاطرنشان کرد: ۳۳۹ مورد کودکان پنج تا ۱۸ سال پانزدهم بهمن ماه امسال به مراکز درمانی مراجعه کردند که تعداد این افراد در دی ماه امسال ۹۳ مورد بوده‌ که این مهم نشان از اهمیت رعایت پروتکل‌های بهداشتی در استان است.

وی ادامه داد: یک میلیون و ۱۳۹ هزار و ۵۱۰ نفر معادل ۹۱ درصد جمعیت استان مرکزی مرحله نخست واکسن کرونا را تزریق کرده‌اند و ۷۹ هزار و ۵۷۳ نفر در استان مرحله نخست واکسن را دریافت نکرده‌اند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی، خدمات بهداشتی و درمانی اراک گفت: یک میلیون و ۴۵ هزار و ۲۲۵ نفر در استان مرکزی مرحله دوم واکسن کرونا را دریافت و ۹۴ هزار و ۲۸۲ نفر واکسن این مرحله را دریافت نکرده‌اند.

جمالیان افزود:۴۰۲ هزار و ۶۶۱ نفر نیز دز یادآوری واکسن کرونا را در استان مرکزی دریافت کرده‌اند.

وی افزود: استقبالی مناسبی از واکسن کرونا در سنین ۹ تا ۱۲ سال در استان مرکزی انجام نشده و با توجه به اینکه کمیته علمی کشور تزریق واکسن کرونا به این گروه سنی را تایید کرده نیاز است نسبت به دریافت واکسن اقدام کنند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی، خدمات بهداشتی و درمانی اراک ادامه داد: ۶۶ درصد مبتلایان به بیماری کووید ۱۹ در سنین صفر تا هشت سال به صورت سرپایی و ۳۴ درصد به صورت بستری خدمات درمانی را دریافت کرده‌اند.

جمالیان افزود: ۹۷ درصد مبتلایان به ویروس کرونا در سنین ۹ تا ۱۸ سال خدمات درمانی را در استان مرکزی به صورت سرپایی و سه درصد به صورت بستری دریافت کرده‌اند.

وی ادامه داد: این مهم نشان از تاثیر واکسیناسیون در میزان کاهش بستری‌های این بیماری در استان مرکزی داشته است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی، خدمات بهداشتی و درمانی اراک گفت: ۱۲۸ نفر از پرستاران استان مرکزی از چهارم بهمن ماه امسال تاکنون به کرونا مبتلا شده و از یک هفته مرخصی استعلاجی بهره مند شده‌اند که مرخصی این افراد افزایش فشار به کادر درمان را به همراه داشته‌ است.

جمالیان ادامه داد: میزان رعایت پروتکل‌های بهداشتی در استان مرکزی با وجود شیوع سویه امیکرون در استان تغییری نداشته و نیاز است برای جلوگیری از انتقال بیماری رعایت پروتکل‌ها در دستور کار مردم قرار گیرد.

وی کمبود دستگاه سی تی اسکن در استان مرکزی را از جمله مشکلات استان عنوان کرد و گفت: اکنون دستگاه سی تی اسکن در شهرستان‌های تفرش، خنداب، شازند و آشتیان وجود نداشته و بیماران باید به مرکز استان مراجعه کنند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی، خدمات بهداشتی و درمانی اراک ادامه داد: تکنولوژی دستگاه سی تی اسکن بیمارستان امیر المومنین اراک مربوط به سال ۹۳ و ۲ دستگاه بیمارستان ولیعصر(عج) این شهرستان نیز مربوط به سال های ۹۸ و ۹۴ است که از نظر خدمات پزشکی تاریخ گذشته است.

جمالیان ادامه داد: یک دستگاه سی تی اسکن نیز سال گذشته برای بیمارستان امیرالمومنین اراک خریداری شد که این دستگاه از وضعیت مناسبی برخوردار است.

وی افزود: دستگاه‌های سی تی اسکن شهرستان اراک اکنون به دلیل تعمیرات فعال بوده و نیاز است برای شهرستان‌هایی که این دستگاه وجود ندارد، خریداری شود.

مدیرکل آموزش و پرورش استان مرکزی نیز در این نشست گفت: تعطیلی مدارس بحث آموزش و پژوهش استان را تحت شعاع خود قرار داده است.

«بهرام حسین آبادی» افزود: با توجه به اینکه افراد بالای ۱۲ تا ۱۸ سال واکسن کرونا را دریافت کرده اند نیاز است فعالیت دانش آموزان متوسطه اول و دوم در استان با رعایت پروتکل‌های بهداشتی و گروهبندی به صورت حضوری و نیمه حضوری انجام شود.

وی ادامه داد: فعالیت دانش آموزان ابتدایی استان مرکزی نیز به صورت غیر حضوری و در بستر شاد انجام شود.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اراک نیز در این نشست گفت: یک هزار و ۸۲۷ مورد بیمار کرونا مثبت به مراکز درمانی استان مرکزی مراجعه کردند که تعداد این افراد در هفته دوم بهمن ماه با سه و نیم برابر افزایش به ۶ هزار و ۳۳۱ مورد رسیده‌ است.

دکتر «علی علی‌محمدی» افزود: پنج نفر از بیماران مبتلا به کرونا در هفته نخست بهمن ماه جان خود را از دست دادند که تعداد این افراد با ۲ و چهار دهم برابر به ۱۲ نفر در هفته دوم رسیده‌ است.

وی ادامه داد: ۹۰ نفر از بیماران مبتلا به کووید ۱۹ هفته نخست بهمن ماه امسال در مراکز درمانی استان مرکزی بستری شدند که تعداد این افراد با ۲ و سه دهم برابر به ۲۹۵ نفر در هفته دوم بهمن ماه رسیده است.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اراک گفت: یک هزار و ۷۳۷ نفر در هفته نخست بهمن ماه به مراکز درمانی استان مرکزی مراجعه کردند که تعداد این افراد با سه و نیم برابر به ۶ هزار و ۳۶ نفر در هفته دوم بهمن ماه رسیده است.

شیوع ویروس کرونا از اسفندماه سال ۹۸ آغاز شد و استان مرکزی پس از قم در زمره نخستین استان‌هایی بود که موارد ابتلا در آن مشاهده شد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه مرکزی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


اولین تصاویر از دو تروریستی که در حمله پهپادی نیروهای امنیتی ایران به هلاکت رسیدند