افزایش 20 برابری بستری کرونایی در بیمارستان‌های چهارمحال و بختیاری


افزایش 20 برابری بستری کرونایی در بیمارستان‌های چهارمحال و بختیاری

سرپرست دانشگاه علوم‌پزشکی شهرکرد گفت: از دو هفته گذشته شاهد افزایش 20 برابری در موارد بستری کرونا در استان هستیم، بیمارستان‌های استان در آماده‌باش کامل هستند.

ارسلان خالدی‌فر ۱۶ بهمن‌ماه در ستاد مقابله و مدیریت بیماری کرونا در چهارمحال و بختیاری با اشاره به سرعت بالای انتقال سویه اُمیکرون در استان، اظهار کرد: از دو هفته گذشته شاهد افزایش ۲۰ برابری در موارد بستری کرونا در استان هستیم، در ابتدای ماه بهمن از درصد نمونه‌های سرپایی تنها ۱۰ درصد موارد مثبت می‌شد، اما اکنون این عدد به ۴۶ درصد رسیده است و از درصد موارد بستری در این مدت از پنج درصد به ۲۰ درصد رسیده‌ایم.

سرپرست دانشگاه علوم‌پزشکی شهرکرد افزود: در حال حاضر ۱۴۷ بیمار مثبت و مشکوک به کرونا در مراکز درمانی چهارمحال و بختیاری بستری هستند، همچنین هفت بیمار بدحال در بخش‌های ویژه در استان بستری شده‌اند، باتوجه به ویژگی‌های سویه اُمیکرون باید اقدامات وسیعی در جلوگیری از شیوع این سویه انجام شود.

وی واکسیناسیون را از مهم‌ترین اقدامات در راستای افزایش مقاومت افراد در ابتلا به سویه اُمیکرون عنوان کرد و گفت: در هفته گذشته ۱۵ هزار و ۶۷۰ نفر برای تزریق واکسن در استان مراجعه داشته‌اند، همچنین تاکنون یک میلیون ۵۳۳ هزار دز واکسن در استان تزریق شده است.

وی با اشاره به اینکه در سویه اُمیکرون بیش‌تر کودکان و نوجوانان درگیر می‌شوند، یادآور شد: در کشور در این سویه ۵.۴ درصد مرگ و میر مربوط به کودکان است، والدین نسبت به این موضوع حساسیت ویژه‌ای داشته باشند.

خالدی‌فر بیان کرد: برای جلوگیری از انتشار سویه اُمیکرون پیشنهاد می‌شود تالارهای پذیرایی تعطیل، مدارس غیرحضوری، رستوران‌ها بیرون‌بر و نمایشگاه‌های عرضه محصولات نیز تعطیل شوند تا از پیک ششم عبور کنیم.

سرپرست دانشگاه علوم‌پزشکی شهرکرد با تاکید بر اینکه بیمارستان‌ها در آماده‌باش کامل هستند، تصریح کرد: باتوجه به لزوم اجرای مصوبات ستاد ملی کرونا، پیشنهاد می‌شود تا پایان پیک ششم جلسات ستاد کرونا به‌صورت هفتگی برگزار شود.

وی با بیان اینکه کادر بهداشت و درمان نسبت به پرداخت نشدن مطالباتشان گلایه‌مند هستند، یادآور شد: در حال حاضر دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد حدود ۲۳۰ میلیارد تومان به شرکت‌های داروسازی بدهی دارد، امکان دارد در پیک ششم و افزایش فشار به بیمارستان‌ها برای تامین دارو با مشکل مواجه شویم.

۴۱ درصد تست‌های کرونا در چهارمحال و بختیاری مثبت می‌شود

در ادامه جلسه علی احمدی- سرپرست معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد با اشاره به روند واکسیناسیون در کشور، اظهار کرد: به‌طور میانگین تاکنون ۷۲ درصد جمعیت کشور واکسینه شده‌اند، باید در سویه جدید تزریق واکسن مورد تاکید باشد.

وی با اشاره به افزایش دو برابری موارد سرپایی در چهارمحال و بختیاری در یک‌هفته اخیر خبر داد و گفت: شیوع ویروس کرونا در کشور یکسان نیست، اما شیب ابتلا به کرونا در سویه جدید انفجاری است، امکان دارد پیک‌های بعدی را نیز تجربه کنیم، تنها راه شکستن پیک‌های کرونایی تزریق واکسن است و مرگ جلوگیری می‌کند.

احمدی با بیان اینکه در حالت عادی باید موارد مثبت در تست‌های کرونا زیر هشت درصد باشد، یادآور شد: اکنون در بسیاری از شهرستان‌ها این عدد بیش از حدمجاز است، در مجموع در کل استان ۴۱ درصد تست‌ها مثبت می‌شود و در شهرکرد این عدد ۵۱ درصد است.

سرپرست معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد ادامه داد: در حال حاضر شهرستان شهرکرد در وضعیت قرمز، شهرستان‌های خانمیرزا، لردگان، فارسان، کیار و بروجن در وضعیت نارنجی و سایر شهرستان‌ها در وضعیت زرد هستند.

وی بیان کرد: باید شرایط فراهم شود تا مدارس و کسب و کارها با کمترین خسارت به فعالیت خود ادامه دهند، حدود ۳۰ درصد مدارس در بحث تهویه و رعایت پروتکل‌های بهداشتی ضعیف عمل می‌کنند که باید مورد توجه باشد، اگر فردی در یک خانواده به کرونا مبتلا شد باید تمامی افراد خانواده نیز ناقل محسوب شوند.

احمدی با اشاره به آمادگی بیمارستان‌ها در پیک ششم در چهارمحال و بختیاری، عنوان کرد: آمادگی احداث مراگز سرپایی برای ارائه خدمات به بیماران کرونایی وجود دارد.

سرپرست معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد در خصوص فعالیت مدارس در شرایط کرونایی، تاکید کرد: اگر یک دانش‌آموز به کرونا مبتلا شد باید کلاس درس و اگر دو دانش‌آموز به کرونا مبتلا شود باید کل مدرسه را تعطیل کنیم، اما باتوجه به کمبود مراقبان سلامت این مصوبه به‌درستی اجرا نمی‌شود.

انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه چهارمحال و بختیاری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


هیچگاه موز و تخم مرغ را باهم نخورید