15 شعبه شورای حل اختلاف در بوستانها و محلات مشهد آغاز به کار کرد


15 شعبه شورای حل اختلاف در بوستانها و محلات مشهد آغاز به کار کرد

مشهد- ایرنا- 15 شعبه همیاران صلح شوراهای حل اختلاف با همراهی دستگاه قضایی و مدیریت شهری مشهد امروز به صورت همزمان در بوستانهای شاخص شهر و محلات با هدف بررسی تخلفات شهروندان در موضوعات مرتبط با شهرداری و کاهش تعارضات و اختلافات ساکنان محله های پیرامونی آنها فعالیت خود را آغاز کردند.

شهردار مشهد روز چهارشنبه در مراسم آغاز به کار این شعب گفت: از مسایل امروز جوامع شهری این است که ضوابط باید برای مردم باشد یا مردم برای ضابطه؟ که در مدیریت پویا تغییر به نفع مردم است و برخی ضوابط اشتباه به نفع مردم باید اصلاح شوند.

سید عبدالله ارجائی افزود:به همین منظور از ۲ سال گذشته دبیرخانه شهر ترمیمی در شهرداری مشهد راه اندازی شده است و در شهر ترمیمی باید زمینه جرم کاهش یابد اما با برخی قوانین افراد به تله می افتند و چاره ای جز تخلف ندارند.

عدالت ترمیمی طی ۲ سال گذشته در دستور کار شورای شهر و مدیریت شهری مشهد قرار گرفت و با همراهی حوزه حقوقی شهرداری، دستگاه قضایی استان و کمیسیون حقوقی شورای اسلامی شهر مشهد، دبیرخانه ای با عنوان "دبیرخانه شهر ترمیمی" به عنوان یک واحد مستقل در حوزه معاونت خدمات شهری شکل گرفت و ذیل این دبیرخانه تاکنون، ۱۴ کارگروه تخصصی به صورت داوطلبانه نظیر پلیس ترمیمی، وکیل ترمیمی، مدارس ترمیمی، محله ترمیمی، خانواده ترمیمی تشکیل شده است.

شهردار مشهد گفت: باید برخی ضوابط تغییر کند و دبیرخانه شهر ترمیمی باید قوانین اینچنینی را رصد و بخشنامه های دست و پاگیر را با رعایت سطح قانون تغییر دهد.
ارجائی افزود: در مشهد نیز با مساعدت رییس قوه قضاییه و دادگستری ۲ تا سه مشکل اساسی چندساله مردم در حال رفع است مثلا طی یک ماه گذشته با مساعدت دستگاه قضایی یک میلیون متر مربع فضای سرپوشیده که ١٠ سال مشکل پایانکار داشت رفع مشکل شد یا مشکل ١۴ پروژه به گل نشسته نیز با همدلی دستگاه های مختلف برطرف گشت.
وی تاکید کرد: معاملات غیررسمی بستر وقوع جرایم است، باید جرات تصمیم گیری برای رفع مشکلات مردم را داشت و دبیرخانه شهر ترمیمی باید مانع زدایی و سپس در گام دوم نسبت به صلح و سازش اقدام کند.

او اضافه کرد: نسبت پرونده های قضایی نسبت به جمعیت کشور زیاد است و برای کاهش این پرونده ها باید اصلاح قوانین در مجلس صورت گیرد و شوراهای حل اختلاف نیز نقش مهمی در کاهش ورودی پرونده ها به دستگاه قضایی دارند لذا مدیریت شهری مشهد از این شوراها حمایت می کند.

معاون خدمات شهری شهرداری مشهد نیز در این مراسم گفت: استفاده از ظرفیت های مردمی و معتمدان محلی، یکی از مهمترین روشهای کنترل و کاهش جرایم شهری است.

علی نجفی افزود: شهرداری مشهد به عنوان یک نهاد اجتماعی و خدمت رسان، بیش از ۳۰۰ نوع خدمت گوناگون را به شهروندان ارائه می کند که همین گستردگی ارائه خدمات باعث شده تا در برخی موارد، ایجاد تعارضات و اختلافات امری اجتناب ناپذیر باشد.

وی ادامه داد: طی سال های اخیر در کلانشهر مشهد به عنوان اولین شهر ترمیمی ایران تلاش شد تا با استفاده از روش های ترمیمی از بسیاری از برخوردهای قهری و سلبی اجتناب شود و در مقابل با استفاده از روش‌های جایگزین و بهره‌گیری از ظرفیت معتمدین محلی، بسیاری از اختلافات ایجاد شده برطرف شود و از تشکیل پرونده های گوناگون و ارجاع آنها به دستگاه قضایی خودداری گردد.

معاون خدمات شهری شهرداری مشهد گفت: در همین راستا با همراهی دستگاه قضایی و شورای اسلامی شهر مشهد، امروز به صورت همزمان ۱۵ شعبه همیاران صلح شوراهای حل اختلاف در بوستان های شاخص شهر و محلات فعالیت خود را آغاز کردند.

نجفی افزود: با هماهنگیهای صورت گرفته در این شعب علاوه بر بررسی اختلافات ارجاع شده، با همکاری کانون وکلا و کارگروه وکیل ترمیمی، مشاوره های حقوقی رایگان به ساکنان محلی ارائه خواهد شد.

وی اضافه کرد: با توجه به اهمیت حل بسیاری از اختلافات توسط خود مردم و اهالی محلی، این شعب توسط معتمدان و افراد ساکن در همین محلات اداره خواهد شد.

معاون خدمات شهری شهرداری مشهد گفت: این شعب در حوزه ستادی معاونت خدمات شهری، بوستان کوهسنگی، بوستان بهار، بوستان وکیل آباد، بوستان خورشید، بوستان غدیر، بوستان ملت، ایستکار دلاوران، دفتر تسهیلگری خلج، دفتر تسهیلگری دروی، دفتر تسهیلگری شهید باهنر، دفتر تسهیلگری شهید معقول، دفتر تسهیلگری محله امیرآباد، دفتر تسهیلگری سیس آباد و دفتر تسهیلگری شهرک شهید مطهری شهر مشهد مستقر هستند.


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


قیمت افغانی افغانستان به تومان، امروز جمعه 21 اردیبهشت 1403