چه عواملی باعث درد کلیه سمت چپ می‌شود؟


چه عواملی باعث درد کلیه سمت چپ می‌شود؟

به گزارش بهداشت نیوز (https://behdasht.news/)، درد کلیه چپ می تواند باعث شود احساس درد شدید یا ناخوشایندی را در سمت چپ خود داشته باشید. ممکن است کمردرد زیادی نیز داشته باشید، همچنین درد می تواند به معده هم کشیده...

به گزارش بهداشت نیوز، درد کلیه چپ می تواند باعث شود احساس درد شدید یا ناخوشایندی را در سمت چپ خود داشته باشید. ممکن است کمردرد زیادی نیز داشته باشید، همچنین درد می تواند به معده هم کشیده شود.

عوامل درد در کلیه ی سمت چپ

*کمبود آب

عدم نوشیدن آب به اندازه کافی می تواند باعث درد در یک یا هر دو کلیه شود. از دست دادن آب بدن نیز از طریق عرق کردن، استفراغ، اسهال یا ادرار بیش از حد اتفاق می افتد. شرایطی مانند دیابت نیز می تواند منجر به کم آبی بدن شود.

کمبود آب مزمن باعث ایجاد مواد زائد در کلیه می شود. علائم آن عبارتند از:

درد یا ناراحتی در پهلو یا پشت
خستگی یا بی حالی
هوس غذا
مشکل در تمرکز

*عفونت

عفونت یک علت شایع درد کلیه است. عفونت مجاری ادراری (UTI) در مثانه یا مجاری ادرار اتفاق می افتد (لوله ای که ادرار را از مثانه به خارج از بدن منتقل می کند). هنگامی که باکتری های ناسالم به بدن می رسند، عفونت ممکن است رخ دهد.

*سنگ کلیه

سنگ های کلیه کوچک، کریستال های سختی هستند که در داخل کلیه ها ایجاد می شود. شایع ترین آنها از نمک ها و مواد معدنی مانند کلسیم ساخته شده است. سنگ کلیه لیتیوز کلیه نیز نامیده می شود.

*کیست کلیه

کیست یک کیسه گرد است که از مایع پر شده است. کیست ساده کلیه زمانی اتفاق می افتد که یک یا چند کیست در کلیه ها شکل بگیرد. کیست های ساده سرطانی نیستند و معمولا علائمی را ایجاد نمی کنند.

*بیماری کلیه پلی کیستیک

بیماری کلیوی پلی کیستیک (PKD) زمانی است که کیست های زیادی در یک یا هر دو کلیه وجود دارند. این بیماری می تواند جدی باشد. همچنین بیماری کلیوی پلی کیستیک چهارمین علت نارسایی کلیه است.

*التهاب

یک نوع التهاب کلیه گلومرولونفریت است. این التهاب می تواند ناشی از سایر شرایط مزمن مانند دیابت و لوپوس باشد. التهاب شدید یا بلند مدت منجر به باعث آسیب کلیه می شود.

*انسداد خون به کلیه

انسداد خون به کلیه ، انفارکتوس کلیوی یا ترومبوز ورید کلیوی نامیده می شود. این اتفاق زمانی می افتد که ورود خون به کلیه به طور ناگهانی آهسته یا متوقف شود. علل متعددی برای این امر از جمله لخته خون، وجود دارد،.

*خونریزی کلیه

خونریزی یک علت جدی درد کلیه است. بیماری، آسیب، یا ضربه به منطقه کلیه می تواند منجر به خونریزی داخل کلیه شود.

*سرطان کلیه

سرطان کلیه در بزرگسالان زیر ۶۴ سال شایع نیست. در افراد مسن برخی از سرطان ها می توانند در کلیه ها شروع شوند. همچنین مردان بیشتر احتمال دارد که به سرطان کلیه دچار شوند. کارسینوم سلول کلیوی نوعی تومور است که معمولا تنها در یک کلیه رشد می کند.

*پروستات بزرگ شده

پروستات بزرگ شده یک بیماری مشترک در مردان بالای ۴۰ سال است. این غده درست زیر مثانه است. همانطور که غده پروستات بزرگتر می شود، می تواند جریان ادرار را مسدود کند. این می تواند منجر به عفونت یا تورم در یک یا هر دو کلیه شود و ایجاد درد کند.

*کم خونی سلول داسی شکل

کم خونی سلول داسی شکل یک بیماری ژنتیکی است که شکل گلبول های قرمز را تغییر می دهد. این امر می تواند به کلیه ها و سایر اندام ها آسیب برساند. این آسیب منجر به درد در کلیه ها و خون در ادرار می شود.

منبع: دکتر دکتر

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سلامت

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


هیچگاه موز و تخم مرغ را باهم نخورید