8 غذای کرمانشاه ثبت ملی شد


8 غذای کرمانشاه ثبت ملی شد

معاون میراث فرهنگی استان کرمانشاه از ثبت ملی هشت غذا و سه اثر ناملموس دیگر استان خبر داد.

کیومرث اعظمی در گفت و گو با ایسنا، بااشاره به برگزاری نشست شورای ثبت آثار کشور به میزبانی بندر ماهشهر استان خوزستان، اظهار کرد: در این نشست، از یازده پرونده در حوزه آثار ناملموس استان دفاع کردیم که پس از بررسی اعضای شورای ثبت آثار کشور، با قرار گرفتن آنها در فهرست آثار ملی کشور موافقت شد.

وی با بیان اینکه از این یازده پرونده، هشت پرونده در حوزه غذاهای استان بوده، افزود: مهارت تهیه و پخت کرفیله، نان تفتان، شکر لمه، برنج و هلیره، گنمه شیر، دلمه برگ مو، نان تیری و سوختی هشت پرونده در حوزه غذاهای استان بود که در فهرست آثار ملی قرار گرفتند.

معاون میراث فرهنگی استان کرمانشاه تاکید کرد: یکی از نکات برجسته در ثبت ملی غذاهای کرمانشاه که مورد توجه اعضای شورای ثبت هم قرار گرفت، توجه به غذاهای نواحی و نقاط مختلف استان بود، بگونه ای که از اکثر شهرستانها پرونده داشتیم.

وی ادامه داد: برخلاف دوره های گذشته که عموما غذاها و شیرینی های یک نقطه از استان ثبت ملی می شد، این بار از شهرستان های کنگاور، صحنه، پاوه، دالاهو، سرپلذهاب، قصرشیرین وثلاث باباجانی غذاهای ثبت ملی شده داشتیم.

اعظمی در ادامه به ثبت ملی شدن سه اثر معنوی دیگر استان در این نشست هم اشاره کرد و گفت: مهارت پرژین ورو( پوشاندن برف) در منطقه اورامانات، مهارتی که مردم این منطقه طی آن برف های زمستانی را در ارتفاعات به منظور تهیه آب احشام برای تابستان ذخیره می کنند، یکی دیگر از ثبت ملی شده های کرمانشاه در این نشست بود.

وی از ثبت ملی دانش ساخت ساج با تکنیک آهنگری سرد هم در این نشست خبر داد و گفت: همچنین در گسترده استان زنان کرمانشاهی طی روشی با استفاده از شیره توت سفید، از هیزه (محل نگهداری روغن کرمانشاهی) حفاظت و نگهداری می کنند که این روش هم تحت عنوان دانش و مهارت هالوین هیزه به ثبت ملی رسید.

به گفته این مسئول، با آثار ثبت ملی شده امروز(25 بهمن) تاکنون 72 اثر استان در فهرست آثار ملی معنوی قرار گرفته اند.

انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه کرمانشاه

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


رابطه جنسی زیر دوش آب در حمام با همسر خوب است یا بد؟