حجم آب سد سومبار رازوجرگلان خراسان شمالی بیش از 38درصد کاهش یافت


حجم آب سد سومبار رازوجرگلان خراسان شمالی بیش از 38درصد کاهش یافت

بجنورد- ایرنا- معاون برنامه ریزی فرمانداری رازوجرگلان گفت: حجم آب مخزن سد سومبار در این شهرستان مرزی خراسان شمالی امسال به 6 میلیون و 4 هزار متر مکعب رسید که این مقدار 38.8 درصد کمتر از مدت مشابه سال قبل است.

احمد وحیدی روز دوشنبه به خبرنگار ایرنا اظهار داشت: این در حالی است که حجم ذخیره آب این سد در مدت مشابه پارسال ۹ میلیون و ۸۷ هزار متر مکعب بود.

وی با اشاره به کاهش بارندگی پاییزه و زمستان در شهرستان، گفت: میزان بارندگی های امسال نسبت به سال قبل بیش از ۱۵ درصد کاهش و نسبت به بلند مدت ۵۴ درصد کاهش داشته است.

وحیدی با اشاره به آبرسانی به برخی روستاهای مرزی این شهرستان با تانکر، یادآور شد: حدود ۲۳ روستا با بیش از ۲۲ هزار نفر جمعیت در رازوجرگلان با تنش آبی مواجه هستند که از این تعداد به ۱۹ روستا با تانکر آبرسانی می شود.

وی افزود: همچنین براساس برآوردهای کارشناسی، امسال خشکسالی ۸۳۰ میلیارد ریال به محصولات زراعی و باغی این شهرستان مرزی خسارت زد که بیشترین آن محصولات زراعی است.

سد سومبار غلامان بر روی رودخانه فصلی سومبار با هدف مهار سیلاب ها و جلوگیری از فرسایش خاک حاصل خیز، بهبود کشاورزی و افزایش سطح درآمد و اشتغالزایی برای مرزنشینان رازو جرگلان با اعتبار بیش از هزار و ۲۲۰ میلیارد ریال ساخته شده است.

این سد از نوع خاکی با هسته رسی است و تاج آن ۹۰۳ متر و ارتفاع آن از پی ۲۳ متر است.

گنجایش مخزن این سد حدود ۱۴ میلیون متر مکعب است که با بهره برداری از شبکه آبیاری و زهکشی این سد ۷۷۰ هکتار از زمین های کشاورزی منطقه غلامان و روستاهای سوخسو هاشم و پرسه سو زیر پوشش می رود.

راز، مرکز شهرستان مرزی راز و جرگلان در ۱۲۰ کیلومتری مرکز خراسان شمالی قرار دارد و بیشترین تمرکز جمعیتی قوم ترکمن استان در این شهرستان است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه خراسان شمالی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


«اَللّهُمَّ عَجِّل لِوَلیِّکَ الفَرَج»، بهترین دعا و ظهور بزرگ‌ترین جایزه لیله الرغائب...