طرح واکسیناسیون دام علیه تب برفی در 165 روستای کردستان پایان یافت


طرح واکسیناسیون دام علیه تب برفی در 165 روستای کردستان پایان یافت

سنندج- ایرنا- مدیرکل دامپزشکی کردستان گفت: طرح ضربتی واکسیناسیون دام علیه تب برفکی با حضور 12 تیم دامپزشکی در 165 روستای استان انجام شد.

به گزارش ایرنا، مجتبی ورمقانی روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگاران اظهار داشت: در راستای خدمات‌رسانی بهتر و بیشتر به مردم و به ویژه روستاییان و دامداران استان، طرح ضربتی واکسیناسیون دامی علیه بیماری تب برفکی در روستاهای استان آغاز شد.

وی با بیان اینکه قرار بود در این طرح ۱۵۰ روستای محروم، کم برخوردار و غیر واکسینه زیر پوشش این طرح قرار گیرند، افزود: با تلاش شبانه روزی اعضای تیمهای دامپزشکی، با وجود سرما، بارش برف و مسدود شدن برخی مسیرها و همچنین تشدید شیوع امیکرون، تعداد ۱۶۵ روستای محروم و کم برخوردار با مایه کوبی ۱۴۰ هزار راس دام سبک و سنگین بصورت رایگان مورد پوشش کامل قرار گرفت که از میزان پیش بینی شده، بیشتر است.

مدیرکل دامپزشکی کردستان اضافه کرد: با بهره گیری از توان ۳۴ نفر از پرسنل شبکه های دامپزشکی در قالب ۱۲ اکیپ عملیاتی به انجام رسید.

تب برفکی یک بیماری مخصوص دام و احتمال سرایت آن به انسان بسیار کم است، ایجاد تب شدید، آبریزش از چشم، وجود کف در دهان، زخم شدن دهان و سم و لنگش حیوان از علایم این بیماری است.

کاهش شیر در دام ها، کاهش تولید فرآورده های گوشتی، کاهش باروری و بروز تلفات در دام های جوان از جمله خسارت های اقتصادی ناشی از بیماری تب برفکی است.

واکسیناسیون تب برفکی اهمیت زیادی در تغذیه و سیستم ایمنی بدن دام ها داشته و تب برفکی یک بیماری عفونی و به شدت واگیردار دامی است که باید از شیوع و بروز آن در بین دام ها به وسیله مایه کوبی جلوگیری کرد.

استان کردستان یکی از مناطق دام خیز و دامپرور کشور محسوب می شود که سالانه ۲۵ هزار تن گوشت قرمز، ۸۰ هزار تن گوشت مرغ و ۱۵۰ هزار تن شیرخام تولید می شود در حالیکه مصرف سالانه آن حدود ۴۵ هزار تن گوشت مرغ و ۱۷ هزار و ۶۰۰ تن نیز گوشت قرمز است.

جمعیت دامی استان کردستان حدود سه میلیون راس دام سبک (گوسفند و بز) و راس دام سنگین (گاو و گوساله) است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه کردستان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


HPV در دوران بارداری: چه کاری می توان انجام داد؟