طعمه‌های کوچک امیکرون زیرسایه باورهای کودکانه بزرگترها


طعمه‌های کوچک امیکرون زیرسایه باورهای کودکانه بزرگترها

بجنورد- ایرنا- مراکز درمانی خراسان شمالی همه روزه شاهد کودکانی با علائم شبه سرماخوردگی است که زیر سایه باورهای اشتباه کرونایی پدر و مادرها با تعلل به این مراکز مراجعه می کنند و این امر با توجه به کمبود تخت های آی.سی.یو اطفال در استان بیش از پیش موجب نگرانی مسوولان سلامت شده است.

به اصرار یکی از بستگانش با فرزندی در آغوش به بیمارستان مراجعه می کند و از آنهایی است با گذشت ۱۰ روز از بیماری‌ اش هنوز اصرار داشته است که کرونا ندارد و سرماخوردگی هم در فصل زمستان طبیعی است ولی اولین پرسشی که پزشک بعد از معاینه و انجام آزمایشات از او می پرسد، این است که چرا دیر مراجعه کردی؟

علی یزدانی که به گفته خود تا پیش از این احساس می کرد سرما خورده و تمایلی برای مراجعه به مراکز درمانی نداشت باید فرزند ۶ ساله اش را، که نه تحمل نگه داشتن ماسک و نه طاقت سرم و آمپول را دارد، بستری کند، زیرا که بنابر اظهارات خود تا پیش از این جزو افرادی بوده که ابتلا به کرونا را انکار می کرده است، انکاری که این روزها در بین بسیاری از شهروندان خراسان شمالی شایع است و گاهی اوقات می تواند به قیمت سلامتی هر یک از عزیزترین اعضای خانواده تمام شود.

در واقع هنوز بسیاری از پدر و مادرها در این خطه قبول ندارند که امیکرون با وجود داشتن علائم شبه سرماخوردگی، همان سرماخوردگی ساده نیست که گاهی اوقات با کمی استراحت کردن، خوردن دمنوش و مٌسکن خوب شود.

طعمه‌های کوچک امیکرون زیرسایه باورهای کودکانه بزرگترها

مراکز درمانی خراسان شمالی این روزها شاهد کودکانی در آغوش پدر و مادرهایی است که تا قبل از مراجعه منکر داشتن کرونا بوده اند و این روزها با نشانه‌هایی مثل آبریزش بینی، سردرد، گرفتگی صدا، گلودرد، سرفه، تب، و بی‌حالی و اسهال و استفراغ به این مراکز مراجعه می کنند.

این درحالی است که واکسن در مقابل امیکرون همچون سویه‌های دیگر احتمال ابتلا، شدت وضعیت بیماری و مرگ ومیر را کاهش می دهد اما واکسیناسیون کودکان ۹ تا ۱۲ سال براساس اظهارات علوم پزشکی استان در مدار ۱۰ درصد می چرخد و واکسیناسیون کودکان بالای ۵ سال نیز از چند روز گذشته شروع شده است در حالی که به گفته کارشناسان حوزه سلامت، خانواده ها با تزریق به موقع واکسن می توانند از این گروه سنی در برابر امیکرون مراقبت کنند تا فرزندانشان به این ویروس خطرناک مبتلا نشوند.

امیکرون سن و سال نمی شناسد

متخصص اپیدمیولوژی معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی می گوید: سویه امیکرون سن و سال نمی شناسد به گونه ای که حتی مبتلای کودک ۱۰ ماهه نیز داشته ایم که بدلیل ابتلای خانواده، درگیر این سویه شده است.

دکتر حمیدرضا شرکا می افزاید: این سویه علائمی شبیه سرماخوردگی همچون آبریزش بینی، سردرد، گرفتگی صدا، گلودرد، سرفه و تب دارد و این روزها کودکان زیادی با این علائم به مراکز درمانی مراجعه می کنند.

وی با بیان این که افرادی که به طور کامل واکسینه شده اند نیز ممکن است به عفونت امیکرون مبتلا شوند، می گوید: اما واکسن ها در پیشگیری از موارد شدید کووید مؤثر هستند و تزریق یادآوری واکسن در پیشگیری از بیماری بسیار کمک کننده است.

دکتر شرکا با تاکید بر رعایت جدی شیوه نامه های بهداشتی می گوید: امیکرون قدرت سرایت بالایی دارد و نیاز است افراد با رعایت پروتکل های بهداشتی به خصوص فاصله گذاری و ماسک زدن از تجمعات بی مورد جلوگیری کنند.

بستری ۲۴ کودک با علائم کرونایی

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی با بیان اینکه در سویه جدید، کودکان نسبت به سویه دلتا بیشتر درگیر این بیماری می شوند، می گوید: اکنون حدود ۲۴ کودک با علائم مشکوک کرونایی شناسایی و بستری شده اند که منتظر جواب های قطعی آزمایش خود هستند.

دکتر سیدجواد پورنقی می افزاید: همچنین در حال حاضر چهار بیمار قطعی کرونایی کودک نیز در مراکز درمانی استان بستری هستند.

وی ادامه می دهد: این آمار جدای از آماری است که همه روزه خانواده ها برای انجام تست های سریع به مراکز منتخب نمونه گیری کرونا مراجعه می کنند.

دکتر پورنقی یادآور می شود: سویه جدید اُمیکرون بر خلاف سویه های دیگر سن و سال نمی شناسد که باید برای برون رفت از این چالش خطرناک، میزان رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی و همچنین تزریق واکسن را در بین گروه سنی کودکان را نیز فراگیر کنیم.

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی شناخت علائم خطر و مراجعه زود هنگام به مراکز درمانی را ضروری می داند و می گوید: باید با مراقبت و رعایت موازین بهداشتی ضریب آهنگ شیوع بیماری را کٌند کنیم زیرا که افزایش ناگهانی مبتلایان باعث افزایش بار در مراکز درمانی می شود و ممکن است کادر درمان با امکانات محدود به ارائه خدمات مطلوب نرسند.

تنها ۸ تخت آی سی یو برای کودکان داریم

وی با بیان اینکه ظرفیت درمانی خراسان شمالی در حوزه اطفال ضعیف است می افزاید: در سویه های قبلی نگران رده های سنی بالای ۷۰ سال بودیم ولی در این سویه کودکان و حتی شیرخوارگان نیز درگیر شده اند، این در حالی است که برای بزرگسالان ۱۰۰ تخت در بخش مراقبت های ویژه داشتیم ولی برای کودکان تنها هشت تخت آی.سی.یو داریم.

طعمه‌های کوچک امیکرون زیرسایه باورهای کودکانه بزرگترها

دکتر پورنقی می افزاید: درصد زیادی از افراد مبتلا به کرونا با علائم خفیف و علائمی شبیه به سرماخوردگی به مراکز درمانی استان مراجعه می کنند که برخی با درمان های عمومی بهبود پیدا می‌کنند ولی بیماران با علائم شدید باید درمان های اختصاصی دریافت کنند.

رییس دانشکده علوم پزشکی اسفراین نیز با اشاره به افزایش ابتلای کودکان به کرونا می گوید: براساس اظهار متخصصان اطفال در این شهرستان، بیش از ۷۰ درصد مراجعه کنندگان کودک به این پزشک ها کرونا داشته اند.

دکتر اسحاق ایلدرآبادی می افزاید: احساس تنگی نفس، تب بالا، کاهش سطح هوشیاری و کاهش درصد اشباع اکسیژن خون از جمله علائم خطرناکی هستند که فرد باید سریعا به مراکز درمانی مراجعه کند.

وی با اشاره به سرایت پذیری بالای امیکرون می گوید: به دلیل قدرت سرایت پذیری بالای این بیماری، به سرعت افراد خانواده و جامعه را درگیر می‌کند و به طور حتم با افزایش مبتلایان، شاهد افزایش موارد بستری نیز خواهیم بود.

تاکنون حدود یک میلیون و ۴۰۰ هزار دُز واکسن کرونا در این استان تزریق شده است و ۹۵ درصد جمعیت هدف دُز اول واکسیناسیون، ۸۵ درصد جمعیت هدف دُز دوم و ۵۰ درصد نیز دُز سوم واکسیناسیون کرونا را دریافت کرده اند.

براساس اعلام سرپرست دانشگاه علوم پزشکی استان از ابتدای شیوع کرونا تاکنون ۲ هزار و ۱۰۰ نفر در استان بر اثر ابتلا به این بیماری جان خود را از دست داده اند که بیشترین آمار فوتی هشت ماه امسال بوده است.

براساس آخرین فهرست رنگ‌بندی کرونایی شهرها که از سوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اعلام شد، هفت شهرستان بجنورد، شیروان، فاروج، اسفراین، گرمه، جاجرم و مانه و سملقان در وضعیت قرمز کرونایی و تنها شهرستان رازوجرگلان در وضعیت نارنجی کرونایی قرار دارد.


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته

2 میلیون مترمکعب آب سد بارزو برای باغ‌های شیروان اختصاص یافت