روستاهای رباط کریم ( معرفی 21 روستای رباط کریم )


در این مطلب به معرفی روستاهای رباط کریم پرداخته ایم . 21 روستای رباط کریم که در ابتدا جزئی از شهرستان کرج بوده و بعد‌ها با جدایی‌ شهریار از کرج بخشی از شهرستان شهریار می‌شود. در سال 1375 شهرستان رباط کریم با دو بخش مرکزی و گلستان و چهار دهستان به عنوان شهرستانی مستقل در […]

در این مطلب به معرفی روستاهای رباط کریم پرداخته ایم . ۲۱ روستای رباط کریم که در ابتدا جزئی از شهرستان کرج بوده و بعد‌ها با جدایی‌ شهریار از کرج بخشی از شهرستان شهریار می‌شود. در سال ۱۳۷۵ شهرستان رباط کریم با دو بخش مرکزی و گلستان و چهار دهستان به عنوان شهرستانی مستقل در تقسیمات شهری ثبت می‌شود. این شهرستان و در در تاریخچه رباط کریم آمده است که این شهرستان قدمتی شش هزار ساله دارد. رباط کریم به عنوان شاهراه حیاتی اتصال به پایتخت، در جاده ساوه به تهران بسیار پر رفت و آمد بوده است. در زمان آغامحمدخان قاجار، تهران پایگاه مراکز امور دولتی و حکومتی بود و مردم مناطق جنوبی برای رسیدن به آن باید از رباط کریم عبور می‌نمودند. رباط کریم در مسیر جاده ابریشم و راه زیارتی خراسان قرار داشت و کاروانیان، بازرگانان و نظامیان را میزبانی می‌نمود. این دلایل در کنار باغ‌های میوه این شهر، از جمله عللی بود که باعث رشد جمعیت در رباط کریم شد.

روستاهای رباط کریم ( معرفی 21 روستای رباط کریم )

با بررسی نقشه رباط کریم مشخص می‌شود که رباط کریم مرکز شهرستان رباط کریم، در استان تهران واقع شده است. رباط کریم با شهرستان‌های شهریار، ری، اسلامشهر همسایه است. غرب رباط کریم نیز شهرستان زرندیه استان مرکزی قرار دارد. رباط کریم با اقلیم نیمه بیابانی، تابستان‌های گرم و زمستان‌های سردی دارد. به مناطق کویری و دریاچه نمک قم نزدیک است و کوه‌هایی کم ارتفاع در جنوب رباط کریم استوار است. قله معروف تخت رستم در روستای شهرآباد رباط کریم واقع شده است. رباط کریم در ۲۵ کیلومتری تهران در آزادراه تهران ساوه قرار دارد. البته مسیر دسترسی به رباط کریم تنها به این آزادراه محدود نمی‌شود و آزادراه تهران قم، جاده قدیم ساوه، جاده رباط کریم شهریار نیز از جمله مسیر‌های دسترسی به رباط کریم است.

روستاهای رباط کریم ( معرفی 21 روستای رباط کریم )

رباط کریم تا زمان قاجار جزئی از شهر ری محسوب می‌شده است. به همین دلیل ریشه زبان مردم به زبان مردم ری باز می‌گردد. اما امروزه با توجه به مهاجرت مردم از استان‌های مختلف به رباط کریم ترکیب متفاوتی از جمعیت شکل گرفته است. به طوری که با بررسی جمعیت رباط کریم مشخص می‌شود که بیشترین درصد جمعیت به ترتیب متعلق به آذری زبانان، سپس اقوام کرد، لر، گیلک، مازنی و افراد بومی ‌است. مردم بومی ‌شهرستان رباط کریم به زبان فارسی یا آذری سخن می‌گویند. ترکی شاهسونی نیز گویش قالب در دهستان‌های منجیل آباد، نصیر شهر، آلارد، انجم آباد، سبزدشت و .. است.

در نهایت در سال ۱۳۸۹ بخش گلستان و بوستان از رباط کریم جدا و شهرستان بهارستان تاسیس می‌گردد. رباط کریم در نواحی اطراف ناحیه ۲۱ تهران قرار دارد. این شهرستان متشکل از رباط کریم، نصیر شهر و پرند دارای دو ناحیه شهرداری است. در شهرستان رباط کریم مسیر ریلی تهران خرمشهر دارای ایستگاه راه آهن رباط کریم است.

روستاهای رباط کریم ( معرفی 21 روستای رباط کریم )

جاهای دیدنی رباط کریم

رباط کریم بر روی دامنه‌های جنوبی رشته کوه‌های البرز و دشت حاصل از رسوبات آبرفتی قرار دارد. جنس این رسوبات از داتوفیت‌های سبز است. به همین دلیل کانی‌های با ارزشی چون منگنز در این شهرستان یافت می‌شود. معدن منگنز در غرب و معدن متروکه مس در دامنه کوه سیاه این شهرستان وجود دارد. نکته‌ی جالب در تاریخ این شهرستان، شهری مدفن در حوالی بازارک رباط کریم است. در این محله که به چاله بازارک‌ شهرت دارد آثار باستانی متعددی کشف شده است. رباط کریم ۳۲ اثر تاریخی از تپه‌های باستانی پرندک و قلعه روستای حسن، آرامگاه پیغمبر لوط، آسیاب رباط کریم و کاروانسرای حاج کمال را در دل خود جای داده است.

کاروانسرای سنگی

رباط کریم بیشتر با کاروانسراهای قدیمی ‌شناخته می‌شود. کاروانسرای سنگی یکی از قدیمی‌ترین کاروانسراهای ایران است. طرح این کاروانسرا به مسجد جامع ساوه شباهت دارد. طرحی ساده که تعدادی اتاق به طرف حیاط مرکزی گشوده می‌شوند. سرتا سر کاروانسرا دیواری محکم با ارتفاعی بیشتر از ساختمان‌های داخلی قرار دارد. سه طرف از حیاط توسط ایوان‌هایی به عرض ۵ متر احاطه شده است. در فضاهای خالی گوشه‌ها نیز اتاق‌هایی با سقف گنبدی شکل قرار گرفته‌اند. کاروانسرای سنگی تنها کاروانسرای مشهور رباط کریم نبوده و کاروانسرای فتحعلی شاه قاجاری نیز یکی دیگر از دیدنی‌های رباط کریم است. این کاروانسرا نیز به ثبت آثار ملی رسیده است.

روستاهای رباط کریم ( معرفی 21 روستای رباط کریم )

انبارهای یخی

یک روش متداول قدیمی ‌در اکثر مناطق ایران برای تهیه یخ در فصول گرم وجود داشته است. در رباط کریم نیز برای تامین یخ کاروانیان و افراد بومی ‌از این روش استفاده می‌شده است. انبارهای یخ، انبارهای مخروطی شکلی به ارتفاع هفت یا هشت متر می‌باشند که از جنس خشت و گل ساخته می‌شدند.‌ در زمستان‌ها با مسدود نمودن حفره‌ها، آب رها شده در این مخروط‌ها یخ زده و در فصل بهار و تابستان قابل استفاده بود. قدمت انبارهای یخ در رباط کریم که به آنها یخچال گفته می‌شود، به دوران زندیه و قاجاریه باز می‌گردد.

روستاهای رباط کریم

روستای علی‌آباد

علی‌آباد (رباط‌کریم)، روستایی از توابع بخش مرکزی شهرستان رباط‌کریم در استان تهران ایران است.این روستا در دهستان وهن آباد قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۸۶۸ نفر (۲۵۱ خانوار) بوده‌است.

روستای آدران

آدران روستایی از توابع بخش مرکزی شهرستان رباط‌کریم است.این روستا در دهستان امامزاده ابوطالب قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۲۳۲۲ نفر (۶۶۴ خانوار) بوده‌است.
آدران روستایی تاریخی با بافت معماری منحصر بفرد است. آدران سابقاً در قلعه ای با دیوارهای بلند قرار داشته‌است. این قلعه متأسفانه از بین رفته و فقط بخش کوچکی از دیوارهایش باقی‌مانده‌است. فضای درون قلعه شامل دو خیابان است که یکدیگر را قطع می‌کنند. خیابان اصلی روستا از محل این تقاطع به کوچه بالا و کوچه پایین تقسیم می‌شود. محلات خارج از قلعه را هم «بیرون دروازه» می‌گفتند. قلعه دارای دو دروازه چوبی بزرگ بود که اوایل انقلاب توسط مردم کنده شد. داخل قلعه قدیمی تمام کوچه‌ها قرینه و روبروی هم هستند.

روستای اصغرآباد

اصغر آباد ، روستایی از روستاهای رباط کریم از توابع بخش مرکزی شهرستان رباط‌ کریم در استان تهران می باشد.این روستا در دهستان منجیل‌آباد قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۹۹۷ نفر بوده‌است.

روستای الارد

الارد، شهرکی از توابع بخش مرکزی شهرستان رباط‌کریم در استان تهران می باشد.آلارد-Alard-، شهرکی از بخش مرکزی شهرستان رباط‌کریم و در ناحیه یک شهرداری رباط کریم، در فاصله۲ کیلومتری رباط کریم به شهریار واقع شده‌است. لازم بذکر است روستای پرندک-parandak- با توجه به نزدیکی و در واقع بهم پیوستگی اراضی، تحت نظر شهرداری آلارد می‌باشد.منطقه آلارد در گذشته کاربری کشاورزی داشته و اکثر اهالی به کشاورزی و دامپروری روزگار می‌گذراندند که امروزه، با گسترش شهرها و توسعه فرهنگ شهرنشینی و مهم‌تر از همه پدیده مهاجرت، ضعیف شدن شدید کشاورزی و نابود شدن صنعت دامپروری را در آلارد شاهد هستیم.این شهرک در شهرستان رباط کریم قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۱۱۶۱۶ نفر بوده‌است.

روستای انجم‌آباد

انجم‌آباد ، روستایی از توابع بخش مرکزی شهرستان رباط‌کریم در استان تهران می باشد.این روستا در دهستان منجیل‌آباد قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۳۹۷۲ نفر بوده‌است.

روستای پیغمبر

پیغامبر ، روستایی از روستاهای رباط کریم از توابع بخش مرکزی شهرستان رباط‌کریم در استان تهران می باشد. روستای پیغمبر در دهستان منجیل‌آباد قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۱۹۸۰ نفر بوده‌است.

روستاهای رباط کریم ( معرفی 21 روستای رباط کریم )

روستای حسین‌آباد ینگجه

حسین‌آباد ینگجه، روستایی از توابع بخش مرکزی شهرستان رباط‌کریم در استان تهران می باشد.این روستا در دهستان منجیل‌آباد قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۱۱۸ نفر (۲۶ خانوار) بوده‌است.

روستاهای رباط کریم ( معرفی 21 روستای رباط کریم )

روستای حصارمهتر

حصارمهتر ، روستایی از روستاهای رباط کریم از توابع بخش مرکزی در استان تهران می باشد. این روستا در دهستان منجیل‌آباد قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۸۰۲ نفر بوده‌است. با سیری در ایران همراه باشید تا با دیگر روستاهای رباط کریم آشنا شوید .
روستاهای رباط کریم ( معرفی 21 روستای رباط کریم )

روستای حکیم‌آباد

حکیم‌آباد ، روستایی از توابع بخش مرکزی شهرستان رباط‌کریم در استان تهران می باشد.براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۲۰۰ نفر (۴۸خانوار) بوده‌است.

روستای ده حسن

ده حسن روستایی از توابع بخش مرکزی شهرستان رباط‌کریم در استان تهران است.این روستا در دهستان امامزاده ابوطالب قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۱۳۱۲ نفر بوده‌است.

روستای سفیدار

سفیدار (رباط‌کریم)، شهرکی از توابع بخش مرکزی شهرستان رباط‌کریم در استان تهران می باشد .این روستا در دهستان منجیل‌آباد قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۶۵۲۹ نفر بوده‌است.

روستای شترخوار

شترخوار، روستایی ازروستاهای رباط کریم از توابع بخش مرکزی شهرستان رباط‌کریم در استان تهران می باشد.این روستا در سه کیلومتری شهر رباط‌کریم قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۵۳۶۰ نفر (۶۳۲ خانوار) بوده‌است.

روستای شهرآباد ایلات

شهرآباد ایلات، روستایی از توابع بخش مرکزی شهرستان رباط‌کریم در استان تهران می باشد.این روستا در دهستان منجیل‌آباد قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۶۶۶ نفر (۱۶۲ خانوار) بوده‌است.

روستای شهرستانک

شهرستانک ، روستایی از توابع بخش مرکزی شهرستان رباط‌کریم در استان تهران می باشد.این روستا در دهستان وهن آباد قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۵۵۶ نفر (۱۴۵ خانوار) بوده‌است.

روستای شهرک یرندک

شهرک یرندک، روستایی از توابع بخش مرکزی شهرستان رباط‌کریم در استان تهران می باشد .این روستا در دهستان منجیل‌آباد قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۱۰۱۲ نفر بوده‌است.

روستای کاظم‌آباد

کاظم‌آباد، روستایی از توابع بخش مرکزی شهرستان رباط‌کریم در استان تهران است.این روستا در دهستان امامزاده ابوطالب قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۱۲۰۶ نفر (۲۹۴ خانوار) بوده‌است.

روستای کیگاور

کیگاور، روستایی از توابع بخش مرکزی شهرستان رباط‌کریم در استان تهران می باشد.این روستا در دهستان منجیل‌آباد قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۳۶۶۷ بوده‌است.

روستای منجیل‌آباد

منجیل‌آباد ، روستایی از توابع بخش مرکزی شهرستان رباط‌کریم در استان تهران می باشد.این روستا در دهستان منجیل‌آباد قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۲۶۴۸ نفر بوده‌است.

روستای نوده

نوده (رباط‌کریم)، روستایی از توابع بخش مرکزی شهرستان رباط‌کریم در استان تهران می باشد.این روستا در دهستان وهن آباد قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۵۹۱ نفر بوده‌است.

روستای وهن‌آباد

وهن‌آباد ، روستایی از روستاهای رباط کریم از توابع بخش مرکزی شهرستان رباط‌کریم در استان تهران می باشد . این روستا در منطقه تاریخی تپه سفالی معمورین قرار دارد که تمام روستا و اطراف آن جزو آثار ملی ایران به شمار می آید. در سال ۱۳۵۵، یونسکو این منطقه را از مناطق احتمالی عصر آهن اعلام می دارد. لقب این روستا پایتخت مبل روستایی خاورمیانه است.براساس تحقیقات انجام شده ، واژه وهن یا وحن در اوستا (فارسی باستان ) به معنای خشت مالی و گل اندود کردن است. همچنین لغت نامه دهخدا به روایت ناظم‌الاطبا معنی وحن را گل اندودن و گل اندود کردن گزارش داده‌است.مردم این روستا در گذشته ، هر ساله به دیوارهای خانه‌های گلی خود در ماهی مشخص برای استحکام بیشتر گل می‌مالیدند ( گل اندود می‌کردند) تا در ماه‌های پر بارش و یا زلزله دوام کافی داشته باشد.

این روستا در دهستان وهن آباد قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۱۵۴۱ نفر بود.بر اساس سرشماری عمومی نفوس و مسکن (۱۳۹۵) جمعیت آن به ۱۵۴۱ نفر و تعداد خانوار به بیش از ۴۰۰ می رسد.

روستای یقه

یقه (رباط‌کریم)، روستایی از توابع بخش مرکزی شهرستان رباط‌کریم در استان تهران می باشد .این روستا در دهستان منجیل‌آباد قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن۳۳۹ نفر بوده‌است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گردشگری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


صفر تا صد عروسی های فریبا نادری + عکس مراسم های ازدواج خانم بازیگر !