نفت 100 دلاری در راه است؟!


بحران اوکراین باعث شد تا قیمت نفت خام به بالای 90 دلار برسد، حالا یک کارشناس حوزه انرژی در گفتگو با اویل پرایس از پیش بینی خود در مورد چشم انداز بازار با فر فروکش کردن بحران گفته است: بر اساس داده‌های اداره اطلاعات انرژی (EIA)، در سال 2021، متوسط ​​قیمت روزانه نفت وست تگزاس اینترمدیت 68.14 دلار در هر بشکه بود.

نواندیش: بحران اوکراین باعث شد تا قیمت نفت خام به بالای 90 دلار برسد، حالا یک کارشناس حوزه انرژی در گفتگو با اویل پرایس از پیش بینی خود در مورد چشم انداز بازار با فر فروکش کردن بحران گفته است: بر اساس داده‌های اداره اطلاعات انرژی (EIA)، در سال 2021، متوسط ​​قیمت روزانه نفت وست تگزاس اینترمدیت 68.14 دلار در هر بشکه بود. این تقریباً 30 دلار در هر بشکه بیشتر از سال 2020 به حساب می‌آمد. قیمت‌ها در طول سال 2021 از 80 دلار در هر بشکه فراتر رفت و سال با 75 دلار در هر بشکه به پایان رسید رقمی که البته نسبت به اوج قیمت‌ها در اکتبر و نوامبر کاهش یافته است.


به گزارش آریا سعادتمند از سرویس بین الملل نواندیش، اگر به قیمت‌های آتی نگاه کنیم، تقریباً نیمی از قراردادهای سال 2022 برای نفت خام بالای 80 دلار در هر بشکه هستند، هرچند که انتظار می‌رود با ادامه سال به طور پیوسته این رقم کاهش یابد. این کاهش با انتظارات من هم مطابقت دارد. من همانطور که در ادامه بحث بیشتر توضیح خواهم داد انتظار دارم روند تولید آمریکا در سال جاری تغییر کند. این تغییر خود به کاهش رشدی که در سال 2021 شاهد بودیم کمک خواهد کرد.


اگرچه به نظرم قیمت‌های سال 2022 به طور متوسط ​​بالاتر از سال گذشته باشد، اما در عین حال انتظار ندارم که مانند سال قبل شاهد افزایش شدید قیمت باشیم. بنابراین، می‌خواهم پیش‌بینی کنم که میانگین قیمت سالانه در محدوده 70 تا 75 دلار در هر بشکه باشد، که در حال حاضر هم همین رقم است. همچنین فکر می‌کنم نسبت به سال 2021 شاهد نوسانات بسیار کمتری در قیمت نفت خواهیم بود.


البته در این بین نباید از نقش اوپک غافل شد. شکی نیست که آنها مایلند به طور پیوسته قیمت‌ها را بالاتر ببرند. اما فکر می‌کنم به دلیل پیش‌بینی بعدی من، امسال قدرت آنها محدودتر خواهد شد.


مجموع تولید نفت آمریکا برای اولین بار در سه سال گذشته افزایش یافت. این در حالی است که تولید نفت آمریکا در نیمه دوم سال 2020 به شدت کاهش یافته بود. تولید در اواخر سال 2020 شروع به بهبود کرد، اما این بهبود روندی آهسته داشت. بنابراین، تولید سال 2020 کمتر از تولید سال 2019 و تولید سال 2021 کمتر از تولید سال 2020 بوده است.


با این حال، اگرچه سال 2021 دومین کاهش متوالی سالانه را نشان داد، اما در پایان سال 2021 مشخص بود که شرایط در حال بهبود است. تولید اواخر سال 2021 به 11.7 میلیون بشکه در روز (BPD) رسید که هنوز یک میلیون بشکه در روز کمتر از سطح 2019 بوده است، با این وجود همین یک میلیون بشکه در روز بهتر از میزان تولید اواخر سال 2020 است.


علاوه بر این، تعداد دکل‌های نفتی هم به شدت افزایش یافته است. این شاخص خوبی از جهت پیش‌بینی آینده تولید نفت است. در اواخر سال 2019 حدود 700 دکل حفاری نفت وجود داشت. در سال 2020، این تعداد به زیر 200 رسید، اما از تابستان 2020 به این سو تعداد دکل‌ها به طور پیوسته افزایش یافته است. آخرین گزارش هفتگی بیکر هیوز نشان می‌دهد که تعداد دکل‌ها به کمتر از 500 دکل بازگشته است.
همه اینها نشان می‌دهد این احتمال وجود دارد که تولید نفت آمریکا در سال جاری بیشتر از سال گذشته باشد. ما هنوز با بالاترین سطح تولید در سال 2019 خیلی فاصله داریم، اما اگر قیمت نفت بالای 70 دلار در هر بشکه باقی بماند، در یک سال یا بیشتر به آن سطح تولید خواهیم رسید.


میانگین قیمت گاز طبیعی کمتر از سال 2021 خواهد بود


سال گذشته من پیش بینی کردم که قیمت گاز طبیعی حداقل 25 درصد نسبت به سال قبل افزایش یابد. این پیش‌بینی در واقع اتفاق افتاد و دومین پیش بینی صحیح متوالی من در مورد قیمت گاز طبیعی بود.
در سال 2021، میانگین قیمت گاز طبیعی هنری هاب 3.89 دلار در هر متر مکعب بود که بالاترین میانگین سالانه از سال 2014 به این سو به حساب می‌آید.


کاهش تولید نفت به معنای کاهش عرضه گاز طبیعی است که با تولید نفت مرتبط است. این باعث کاهش عرضه می‌شود که خود عاملی برای افزایش قیمت گاز طبیعی در سال 2021 بود.


از آنجایی که من معتقدم تولید نفت همچنان رو به افزایش است، فکر می‌کنم عرضه گاز طبیعی هم افزایش خواهد یافت. من انتظار کاهش شدید قیمت را ندارم، اما فکر می‌کنم این احتمال وجود دارد که قیمت گاز طبیعی امسال اندکی کاهش یابد.


دولت بایدن تا پیش از انتخابات میان دوره‌ای، انتشار نفت بیشتری از ذخایر استراتژیک را اعلام خواهد کرد.
اگرچه قرار است از ذخایر استراتژیک نفت (SPR) در مواقع اضطراری استفاده شود، اما سیاستمداران در طول تاریخ از آن برای اهداف سیاسی نیز استفاده کرده‌اند. به عنوان مثال هر زمانی که رای دهندگان از قیمت بنزین گلایه می‌کنند، روسای جمهور بلافاصله در تلاش برای کاهش قیمت‌ها روی به آزادسازی نفت از ذخایر استراتژیک می‌آورند.


پرزیدنت بایدن قبلاً این کار را یک بار در پاسخ به گلایه فزاینده در مورد قیمت بالای بنزین انجام داده است. دولت او اعلام کرد که 50 میلیون بشکه از نفت خام آزاد خواهد شد و 18 میلیون بشکه دیگر توسط کنگره باید تا پایان سال 2022 فروخته شود، اما من معتقدم که دولت بایدن با نزدیک شدن به انتخابات، آزادسازی نفت بیشتری را اعلام خواهد کرد.


سال گذشته پیش‌بینی کردم که شرکت کونوکوفیلیپس (ConocoPhillips) به عنوان تولیدکننده بزرگ نفت و گاز حداقل 30 درصد در سال 2021 بازدهی داشته باشد. با این حال بازدهی سال گذشته این کمپانی به بیش از 70 درصد رسید.


من فکر نمی‌کنم که در سال 2022 دوباره شاهد چنین عملکردی در بخش انرژی باشیم. انتظارات بالا هستند و پس از عملکرد ناموفق در سال گذشته، من فکر می‌کنم که بالا رفتن ارزش انرژی در شاخص اس اند پی 500 برای دو سال متوالی دشوار باشد.


در این بین بخشی که در سال 2021 یک گام به عقب برداشت، بخش انرژی خورشیدی بود. البته بخش خورشیدی همچنان به رشد خود ادامه می‌دهد و طی پنج سال گذشته تعداد شرکت‌های فعال در این حوزه سه رقمی شده است.


شرکت اینوسکو سولار ای تی اف بر اساس شاخص انرژی خورشیدی جهانی MAC شرکتی شاخص است. این شرکت حداقل 90 درصد از کل دارایی های خود را در شرکت های انرژی خورشیدی که این شاخص را تشکیل می دهند سرمایه گذاری می کند. بنابراین سنجش موفقیت این شرکت معیار خوبی برای موفقیت بخش خورشیدی است.


طی پنج سال گذشته، اینوسکو 298 درصد بازده داشته است. اما در سال 2021، این صندوق 27 درصد از دست داد زیرا افزایش هزینه‌های ورودی به شرکت‌های انرژی تجدیدپذیر در سراسر جهان ضربه‌ای کاری به آن زد. با این حال، من معتقدم که این قیمت‌های ورودی در سال 2022 شروع به کاهش خواهند کرد و بخش خورشیدی به مسیر خود باز خواهد گشت.

جان کلام اینکه تولید نفت آمریکا به بهبود خود ادامه خواهد داد، در نتیجه قیمت نفت و گاز طبیعی تعدیل خواهد شد. در سوی دیگر نیز دولت بایدن تحت فشار سیاسی فزاینده‌ای برای رسیدگی به قیمت بنزین قرار خواهد گرفت و بازده مثبت سهام انرژی خورشیدی هم به مسیر خود باز خواهد گشت.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اقتصادی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


هیچگاه موز و تخم مرغ را باهم نخورید