طرح پایش زیست محیطی شبانه صنایع قزوین اجرا شد


طرح پایش زیست محیطی شبانه صنایع قزوین اجرا شد

قزوین-ایرنا- معاون محیط زیست انسانی اداره کل حفاظت محیط زیست قزوین گفت: طرح پایش زیست محیطی شبانه واحدهای صنعتی و معدنی استان با هدف پیشگیری از انباشت آلایندگی ها اجرا شد.

به گزارش ایرنا، محمد علی ظهیری روز پنجشنبه با اعلام خبر اظهار داشت: با توجه به فرارسیدن فصل سرما و امکان ایجاد پدیده وارونگی دما و انباشت آلاینده‌ها که یکی از دلایل اصلی تشدید آلودگی هوا است، طرح پایش شبانه واحد های صنعتی و معدنی به صورت همزمان در تمامی شهرستان های استان قزوین به اجرا در آمد.
وی تصریح کرد: در این طرح شهرک ها و نواحی های صنعتی و مراکز تولیدی بزرگ استان مورد پایش و بازدید کارشناسی قرار گرفتند.
ظهیری با بیان اینکه یکی از اهداف اجرای این طرح شناسایی و برخورد با صنابع آلاینده محیط زیست و جلوگیری از تخلف در خارج از ساعت‌های اداری می‌باشد،افزود: ارتقا کیفی شاخص‌های زیست محیطی واحدهای تولیدی و خدماتی در استان و انجام اصلاحات لازم و جلوگیری از پسماندسوزی از دیگر اهداف اجرای این طرح است.
وی با بیان اینکه سوزاندن هرگونه پسماند و ضایعات باعث انتشار گازهای سمی خطرناک در محیط شده و برای سلامتی انسان و سایر جانداران مضر می باشد،گفت: سوزاندن پسماندها همچون آتشی برافروخته به جان محیط زیست و طبیعت است که خسارت های جبران ناپذیری را وارد می‌کند.
معاون محیط زیست انسانی اداره کل حفاظت محیط زیست استان قزوین همچنین گفت: در این بازدیدها وضعیت خروجی پساب، فیلتراسیون، سیستم پایش آنلاین، نحوه مدیریت پسماند و خوداظهاری واحدهای صنعتی و تولیدی مورد بررسی قرار گرفت که با توجه به عدم رعایت الزامات زیست محیطی از جمله خاموش کردن فیلترها و یا رهاسازی پساب به اراضی مجاور از سوی برخی مراکز اخطارهای لازم به آنها داده شد.
ظهیری ادامه داد: براساس گزارش های مردمی، بسیاری از صنایع و واحدها بعد از ساعت رسمی کاری و اداری از استانداردهای زیست محیطی در بحث آلودگی هوا، پساب صنعتی وحتی رهاسازی پسماند و تخلیه نخاله ها خارج می شوند.
ظهیری در اهمیت پایش های شبانه گفت: بازدیدها و نظارت های شبانه صنایع به لحاظ بررسی وضعیت زیست‌ محیطی واحدها و جلوگیری از ایجاد آلودگی احتمالی آنها به ویژه در فصل سرما حائز اهمیت است.

وی با تقدیر از عملکرد دستگاه قضایی در حوزه محیط زیست به لحاظ همکاری مناسب قضات و شعب رسیدگی به جرایم زیست محیطی با دستگاه محیط زیست استان و صدور احکام مناسب و موثر بیان داشت: این امر بیانگر اهمیت موضوع محیط زیست و سلامت مردم در حوزه قضایی کشور بوده و بی تردید با اجرای این طرح و همکاری و همراهی خوب دستگاه قضایی، صنایع متخلف و آلاینده بعد از این در شب هنگام احساس آرامش و امنیتی در راستای انتشار آلاینده ها نخواهند داشت.

این مسوول افزود: مطابق قوانین و مقررات موجود صنایع موظف هستند ضوابط زیست‎محیطی را رعایت و از آلوده ساختن محیط زیست خودداری کنند، در غیر این صورت برابر قوانین و مقررات با هرگونه تخریب و آلودگی محیط زیست برخورد قانونی به عمل خواهد آمد.
ظهیری با اشاره به اهمیت کمک از سوی شهروندان در اجرای هرچه بهتر این طرح گفت: با توجه به حجم صنایع موجود دراستان قزوین و استقرار بیش از سه هزار واحد صنعتی و تولیدی، از مردم درخواست می نماییم در صورت اطلاع از هرگونه آلایندگی صنایع خصوصا در ساعات شب مراتب را به اداره کل حفاظت محیط زیست استان قزوین اعلام نمایند.


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته

تشییع پیکر مرحوم محمدعلی کریمخانی